Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2017 poz. 105
Wersja archiwalna od 2017-01-18 do 2019-12-31
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2017 poz. 105
Wersja archiwalna od 2017-01-18 do 2019-12-31
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)

z dnia 4 stycznia 2017 r.

w sprawie wprowadzenia programu mającego na celu wykrycie występowania zakażeń wirusami wywołującymi grypę ptaków na lata 2017–2019

Na podstawie art. 57 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2014 r. poz. 1539, z 2015 r. poz. 266 i 470 oraz z 2016 r. poz. 1605) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Program mający na celu wykrycie występowania zakażeń wirusami wywołującymi grypę ptaków] Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wprowadza się program mający na celu wykrycie występowania zakażeń wirusami wywołującymi grypę ptaków na lata 2017–2019, który jest określony w załączniku do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Stosowanie programu] Program, o którym mowa w § 1, stosuje się od dnia 1 stycznia 2017 r.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: K. Jurgiel


1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1906).

Załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 4 stycznia 2017 r. (poz. 105)

PROGRAM MAJĄCY NA CELU WYKRYCIE WYSTĘPOWANIA ZAKAŻEŃ WIRUSAMI WYWOŁUJĄCYMI GRYPĘ PTAKÓW (AVIAN INFLUENZA)

1. Identyfikacja programu

Państwo członkowskie: Rzeczpospolita Polska

Choroba: grypa ptaków (Avian influenza) u drobiu i ptaków dzikich

Okres realizacji programu: 2017–2019 r.

2. Realizacja programu u drobiu

2.1.1 Organ centralny i inne organy odpowiedzialne za nadzór nad wdrażaniem programu

Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej właściwą władzą wykonawczą w zakresie realizacji programu są organy Inspekcji Weterynaryjnej, tj. Główny Lekarz Weterynarii, wojewódzki lekarz weterynarii, powiatowy lekarz weterynarii.

Obecnie funkcjonuje 16 wojewódzkich inspektoratów weterynarii oraz 305 powiatowych inspektoratów weterynarii.

Struktura oraz kompetencje organów Inspekcji Weterynaryjnej zostały określone w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1077, 1948 i 1961).

Organy Inspekcji Weterynaryjnej przy wykonywaniu swoich zadań współdziałają z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej, Inspekcji Handlowej, Inspekcji Transportu Drogowego, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz z organami administracji samorządowej.

Krajowe laboratorium referencyjne w zakresie badań określonych programem określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie krajowych laboratoriów referencyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 256 i 1692 oraz z 2016 r. poz. 1107).

Nadzór nad działalnością Głównego Lekarza Weterynarii oraz krajowych laboratoriów referencyjnych sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który jest naczelnym organem administracji rządowej, właściwym w dziedzinie weterynarii.

Zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2014 r. poz. 1539, z 2015 r. poz. 266 i 470 oraz z 2016 r. poz. 1605) Główny Lekarz Weterynarii jest odpowiedzialny za opracowanie programu, a następnie nadzoruje jego realizację. Na poziomie województwa nadzór nad realizacją programu spoczywa na wojewódzkim lekarzu weterynarii.

Bezpośredni nadzór nad realizacją programu na poziomie powiatu sprawuje powiatowy lekarz weterynarii, który jest również odpowiedzialny za wykonywanie wszelkich czynności urzędowych w ramach programu.

2.1.2 System rejestracji gospodarstw

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt powiatowy lekarz weterynarii właściwy ze względu na miejsce prowadzenia przez podmiot działalności nadzorowanej, wydając decyzję administracyjną o spełnieniu wymagań weterynaryjnych, nadaje weterynaryjny numer identyfikacyjny podmiotowi lub poszczególnym obiektom budowlanym lub miejscom, w których ta działalność ma być prowadzona, lub osobom wykonującym określone czynności w ramach tej działalności.

Podmioty prowadzące działalność nadzorowaną są obowiązane do poinformowania powiatowego lekarza weterynarii o zaprzestaniu prowadzenia określonego rodzaju działalności nadzorowanej, a także o każdej zmianie stanu prawnego lub faktycznego związanego z prowadzeniem tej działalności, w zakresie dotyczącym wymagań weterynaryjnych. Informacja taka powinna zostać przekazana w formie pisemnej w terminie siedmiu dni od dnia zaistnienia takiego zdarzenia.

Podmioty prowadzące działalność podlegającą nadzorowi organów Inspekcji Weterynaryjnej obowiązane są zapewnić spełnienie następujących wymagań weterynaryjnych: lokalizacyjnych, zdrowotnych, higienicznych, sanitarnych, organizacyjnych, technicznych lub technologicznych zabezpieczających przed zagrożeniem epizootycznym, epidemicznym lub zapewniające właściwą jakość produktów.

Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, powiatowy lekarz weterynarii prowadzi rejestr podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną.

Wzór rejestru jest określony w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.

Powiatowy lekarz weterynarii przekazuje, za pośrednictwem wojewódzkiego lekarza weterynarii, Głównemu Lekarzowi Weterynarii dane zawarte w rejestrze, a także informacje o każdej zmianie stanu faktycznego lub prawnego ujawnionego w tym rejestrze.

2.1.3 Projekt nadzoru oparty na ocenie ryzyka lub nadzoru opartego na pobieraniu próbek reprezentatywnych

Pobieranie próbek i badania serologiczne w gospodarstwach utrzymujących drób, przeprowadza się w celu wykrycia przeciwciał na obecność wirusa grypy ptaków, zgodnie z dyrektywą Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania grypy ptaków i uchylającą dyrektywę 92/40/EWG (Dz. Urz. UE L 10 z 14.01.2006, str., 16, z późn. zm.1 )). Czynny nadzór uzupełnia systemy wczesnego wykrywania ustanowione na mocy decyzji Komisji 2005/734/WE z dnia 19 października 2005 r. ustanawiającej środki bezpieczeństwa biologicznego w celu zmniejszenia ryzyka przeniesienia wysoce zjadliwej grypy ptaków spowodowanej przez wirus grypy A podtyp H5N1 z ptaków dziko żyjących na drób i inne ptaki żyjące w niewoli oraz przewidującej system wczesnego wykrywania na obszarach szczególnego ryzyka (Dz. Urz. UE L 274 z 20.10.2005, str. 105, z późn. zm.2 )) oraz II rozdziału podręcznika diagnostycznego dotyczącego grypy ptaków, zatwierdzonego decyzją Komisji 2006/437/WE z dnia 4 sierpnia 2006 r. zatwierdzającą podręcznik diagnostyczny dotyczący grypy ptaków, przewidziany w dyrektywie Rady 2005/94/WE (Dz. Urz. UE L 237 z 31.08.2006, str. 1).

Na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej jest przeprowadzane warstwowanie próbek do badań serologicznych na obecność wirusa grypy ptaków, tak aby próbki można było uznać za reprezentatywne dla całego państwa.

2.1.3.1 Opis przeważających populacji drobiu oraz rodzajów produkcyjnych drobiu

W związku z tym, iż na całym terytorium Polski zagęszczenie gospodarstw utrzymujących drób różnych gatunków i kategorii produkcyjnych jest znaczne, program realizowany jest na całym terytorium kraju. Wyjątek stanowią jedynie gospodarstwa utrzymujące kaczki reprodukcyjne oraz indyki reprodukcyjne, których liczba jest zróżnicowana w zależności od województwa i stosunkowo niewielka w porównaniu z innymi gatunkami drobiu.

2.2 Populacje docelowe

W ramach realizacji programu zostaną pobrane próbki od następujących gatunków i kategorii produkcyjnych drobiu:

1) kury nioski;

2) kury nioski chowane na wolnym wybiegu;

3) kury reprodukcyjne;

4) indyki reprodukcyjne;

5) kaczki reprodukcyjne;

6) gęsi reprodukcyjne;

7) indyki rzeźne;

8) kaczki rzeźne;

9) gęsi rzeźne;

10) ptactwo łowne utrzymywane w warunkach fermowych (np. bażanty, kuropatwy);

11) ptaki bezgrzebieniowe (strusie).

2.2.1 Liczba gospodarstw, z wyjątkiem gospodarstw utrzymujących kaczki, gęsi i kaczki krzyżówki, w których pobiera się próbki

Tabela 1

Gospodarstwa utrzymujące kury reprodukcyjne

Kod NUTS(2) 1) 2)

Łączna liczba gospodarstw 3)

Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki

Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo

Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody

Metody badania laboratoryjnego

PL11

21

3

10

60

HI (H5/H7)

PL12

183

13

10

260

HI (H5/H7)

PL21

12

1

10

20

HI (H5/H7)

PL22

39

4

10

80

HI (H5/H7)

PL31

11

1

10

20

HI (H5/H7)

PL32

7

1

10

20

HI (H5/H7)

PL33

3

1

10

20

HI (H5/H7)

PL34

29

3

10

60

HI (H5/H7)

PL41

89

10

10

200

HI (H5/H7)

PL42

60

8

10

160

HI (H5/H7)

PL43

8

1

10

20

HI (H5/H7)

PL51

35

4

10

80

HI (H5/H7)

PL52

10

1

10

20

HI (H5/H7)

PL61

34

4

10

80

HI (H5/H7)

PL62

11

1

10

20

HI (H5/H7)

PL63

33

4

10

80

HI (H5/H7)

SUMA

585

60

1200

Tabela 2

Gospodarstwa utrzymujące kury nioski

Kod NUTS(2) 1) 2)

Łączna liczba gospodarstw 3)

Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki

Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo

Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody

Metody badania laboratoryjnego

PL11

183

8

10

160

HI (H5/H7)

PL12

205

9

10

180

HI (H5/H7)

PL21

79

5

10

100

HI (H5/H7)

PL22

99

5

10

100

HI (H5/H7)

PL31

24

2

10

40

HI (H5/H7)

PL32

22

2

10

40

HI (H5/H7)

PL33

3

1

10

20

HI (H5/H7)

PL34

22

2

10

40

HI (H5/H7)

PL41

200

9

10

180

HI (H5/H7)

PL42

9

1

10

20

HI (H5/H7)

PL43

42

3

10

60

HI (H5/H7)

PL51

77

5

10

100

HI (H5/H7)

PL52

14

1

10

20

HI (H5/H7)

PL61

23

2

10

40

HI (H5/H7)

PL62

6

1

10

20

HI (H5/H7)

PL63

65

4

10

80

HI (H5/H7)

SUMA

1073

60

1200

Tabela 3

Gospodarstwa utrzymujące kury nioski chowane na wolnym wybiegu

Kod NUTS(2) 1) 2)

Łączna liczba gospodarstw3)

Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki

Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo

Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody

Metody badania laboratoryjnego

PL11

21

5

10

100

HI (H5/H7)

PL12

39

10

10

200

HI (H5/H7)

PL21

6

1

10

20

HI (H5/H7)

PL22

21

5

10

100

HI (H5/H7)

PL31

14

3

10

60

HI (H5/H7)

PL32

1

1

10

20

HI (H5/H7)

PL33

5

1

10

20

HI (H5/H7)

PL34

3

1

10

20

HI (H5/H7)

PL41

11

3

10

60

HI (H5/H7)

PL42

2

1

10

20

HI (H5/H7)

PL43

14

3

10

60

HI (H5/H7)

PL51

36

10

10

200

HI (H5/H7)

PL52

3

1

10

20

HI (H5/H7)

PL61

13

3

10

60

HI (H5/H7)

PL62

13

3

10

60

HI (H5/H7)

PL63

7

2

10

40

HI (H5/H7)

SUMA

209

53

1060

Tabela 4

Gospodarstwa utrzymujące indyki rzeźne

Kod NUTS(2) 1) 2)

Łączna liczba gospodarstw 3)

Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki

Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo

Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody

Metody badania laboratoryjnego

PL11

19

2

10

40

HI (H5/H7)

PL12

119

8

10

160

HI (H5/H7)

PL21

10

1

10

20

HI (H5/H7)

PL22

9

1

10

20

HI (H5/H7)

PL31

61

5

10

100

HI (H5/H7)

PL32

4

1

10

20

HI (H5/H7)

PL33

3

1

10

20

HI (H5/H7)

PL34

39

3

10

60

HI (H5/H7)

PL41

110

8

10

160

HI (H5/H7)

PL42

9

1

10

20

HI (H5/H7)

PL43

158

8

10

160

HI (H5/H7)

PL51

47

4

10

80

HI (H5/H7)

PL52

4

1

10

20

HI (H5/H7)

PL61

33

3

10

60

HI (H5/H7)

PL62

509

12

10

240

HI (H5/H7)

PL63

11

1

10

20

HI (H5/H7)

SUMA

1145

60

1200

Tabela 5

Gospodarstwa utrzymujące indyki reprodukcyjne

Kod NUTS(2) 1) 2)

Łączna liczba gospodarstw 3)

Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki

Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo

Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody

Metody badania laboratoryjnego

PL11

0

0

10

0

HI (H5/H7)

PL12

1

1

10

20

HI (H5/H7)

PL21

0

0

10

0

HI (H5/H7)

PL22

0

0

10

0

HI (H5/H7)

PL31

0

0

10

0

HI (H5/H7)

PL32

0

0

10

0

HI (H5/H7)

PL33

0

0

10

0

HI (H5/H7)

PL34

0

0

10

0

HI (H5/H7)

PL41

0

0

10

0

HI (H5/H7)

PL42

0

0

10

0

HI (H5/H7)

PL43

0

0

10

0

HI (H5/H7)

PL51

0

0

10

0

HI (H5/H7)

PL52

1

1

10

20

HI (H5/H7)

PL61

0

0

10

0

HI (H5/H7)

PL62

16

16

10

320

HI (H5/H7)

PL63

0

0

10

0

HI (H5/H7)

SUMA

18

18

360

Tabela 6

Gospodarstwa utrzymujące strusie

Kod NUTS(2) 1) 2)

Łączna liczba gospodarstw 3)

Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki

Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo

Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody

Metody badania laboratoryjnego

PL11

2

2

5

20

HI (H5/H7)

PL12

4

3

5

30

HI (H5/H7)

PL21

3

2

5

20

HI (H5/H7)

PL22

9

7

5

70

HI (H5/H7)

PL31

1

1

5

10

HI (H5/H7)

PL32

0

0

5

0

HI (H5/H7)

PL33

0

0

5

0

HI (H5/H7)

PL34

6

5

5

50

HI (H5/H7)

PL41

4

3

5

30

HI (H5/H7)

PL42

3

2

5

20

HI (H5/H7)

PL43

6

5

5

50

HI (H5/H7)

PL51

2

2

5

20

HI (H5/H7)

PL52

2

2

5

20

HI (H5/H7)

PL61

6

5

5

50

HI (H5/H7)

PL62

2

2

5

20

HI (H5/H7)

PL63

1

1

5

10

HI (H5/H7)

SUMA

51

42

420

Tabela 7

Gospodarstwa utrzymujące ptaki łowne

Kod NUTS(2) 1) 2)

Łączna liczba gospodarstw 3)

Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki

Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo

Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody

Metody badania laboratoryjnego

PL11

1

1

10

20

HI (H5/H7)

PL12

12

9

10

180

HI (H5/H7)

PL21

1

1

10

20

HI (H5/H7)

PL22

3

1

10

20

HI (H5/H7)

PL31

4

3

10

60

HI (H5/H7)

PL32

0

0

10

0

HI (H5/H7)

PL33

3

1

10

20

HI (H5/H7)

PL34

1

1

10

20

HI (H5/H7)

PL41

6

4

10

80

HI (H5/H7)

PL42

0

0

10

0

HI (H5/H7)

PL43

8

6

10

120

HI (H5/H7)

PL51

5

3

10

60

HI (H5/H7)

PL52

4

3

10

60

HI (H5/H7)

PL61

9

7

10

140

HI (H5/H7)

PL62

2

1

10

20

HI (H5/H7)

PL63

1

1

10

20

HI (H5/H7)

SUMA

60

42

840

Ogólna liczba (drób)

3 141

335

6 280

1) Kod NUTS(2) – ang. Nomenclature of Units for Territorial Statistics- standard geokodowania przyjęty w Unii Europejskiej na potrzeby identyfikowania statystycznych jednostek terytorialnych, gdzie poszczególne kody oznaczają odpowiednio: PL51 - woj. dolnośląskie, PL61 - woj. kujawsko-pomorskie, PL31 - woj. lubelskie, PL43 - woj. lubuskie, PL11 - woj. łódzkie, PL21 - woj. małopolskie, PL12 - woj. mazowieckie, PL52 - woj. opolskie, PL32 - woj. podkarpackie, PL34 - woj. podlaskie, PL63 - woj. pomorskie, PL22 - woj. śląskie, PL33 - woj. świętokrzyskie, PL62 - woj. warmińsko-mazurskie, PL41 - woj. wielkopolskie, PL42 - woj. zachodniopomorskie.

2) Położenie gospodarstwa pochodzenia. Jeżeli nie można użyć kodu NUTS(2) należy określić położenie w stopniach długości i szerokości geograficznej.

3) Łączna liczba gospodarstw jednej kategorii drobiu w danym regionie NUTS(2).

2.2.2 Liczba gospodarstw utrzymujących kaczki, gęsi i kaczki krzyżówki, w których pobiera się próbki

Tabela 8

Gospodarstwa utrzymujące kaczki rzeźne

Kod NUTS(2) 1) 2)

Łączna liczba gospodarstw 3)

Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki

Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo

Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody

Metody badania laboratoryjnego

PL11

72

15

20

600

HI (H5/H7)

PL12

29

8

20

320

HI (H5/H7)

PL21

1

1

20

40

HI (H5/H7)

PL22

18

4

20

160

HI (H5/H7)

PL31

65

15

20

600

HI (H5/H7)

PL32

0

0

20

0

HI (H5/H7)

PL33

8

2

20

80

HI (H5/H7)

PL34

2

1

20

40

HI (H5/H7)

PL41

135

30

20

1200

HI (H5/H7)

PL42

1

1

20

40

HI (H5/H7)

PL43

17

4

20

160

HI (H5/H7)

PL51

10

3

20

120

HI (H5/H7)

PL52

0

0

20

0

HI (H5/H7)

PL61

9

3

20

120

HI (H5/H7)

PL62

6

2

20

80

HI (H5/H7)

PL63

3

1

20

40

HI (H5/H7)

SUMA

376

90

3600

Tabela 9

Gospodarstwa utrzymujące kaczki reprodukcyjne

Kod NUTS(2) 1) 2)

Łączna liczba gospodarstw 3)

Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki

Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo

Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody

Metody badania laboratoryjnego

PL11

1

1

20

40

HI (H5/H7)

PL12

1

1

20

40

HI (H5/H7)

PL21

0

0

20

0

HI (H5/H7)

PL22

1

1

20

40

HI (H5/H7)

PL31

6

5

20

200

HI (H5/H7)

PL32

0

0

20

0

HI (H5/H7)

PL33

0

0

20

0

HI (H5/H7)

PL34

0

0

20

0

HI (H5/H7)

PL41

37

30

20

1200

HI (H5/H7)

PL42

0

0

20

0

HI (H5/H7)

PL43

1

1

20

40

HI (H5/H7)

PL51

0

0

20

0

HI (H5/H7)

PL52

0

0

20

0

HI (H5/H7)

PL61

5

4

20

160

HI (H5/H7)

PL62

4

3

20

120

HI (H5/H7)

PL63

1

1

20

40

HI (H5/H7)

SUMA

57

47

1880

Tabela 10

Gospodarstwa utrzymujące gęsi rzeźne

Kod NUTS(2) 1) 2)

Łączna liczba gospodarstw 3)

Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki

Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo

Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody

Metody badania laboratoryjnego

PL11

219

17

20

680

HI (H5/H7)

PL12

140

12

20

480

HI (H5/H7)

PL21

9

1

20

40

HI (H5/H7)

PL22

19

2

20

80

HI (H5/H7)

PL31

162

12

20

480

HI (H5/H7)

PL32

29

3

20

120

HI (H5/H7)

PL33

60

6

20

240

HI (H5/H7)

PL34

103

10

20

400

HI (H5/H7)

PL41

97

10

20

400

HI (H5/H7)

PL42

7

1

20

40

HI (H5/H7)

PL43

29

3

20

120

HI (H5/H7)

PL51

7

1

20

40

HI (H5/H7)

PL52

10

1

20

40

HI (H5/H7)

PL61

40

4

20

160

HI (H5/H7)

PL62

64

6

20

240

HI (H5/H7)

PL63

8

1

20

40

HI (H5/H7)

SUMA

1003

90

3600

Tabela 11

Gospodarstwa utrzymujące gęsi reprodukcyjne

Kod NUTS(2) 1) 2)

Łączna liczba gospodarstw 3)

Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki

Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo

Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody

Metody badania laboratoryjnego

PL11

18

6

20

240

HI (H5/H7)

PL12

5

2

20

80

HI (H5/H7)

PL21

11

5

20

200

HI (H5/H7)

PL22

2

1

20

40

HI (H5/H7)

PL31

24

12

20

480

HI (H5/H7)

PL32

1

1

20

40

HI (H5/H7)

PL33

0

0

20

0

HI (H5/H7)

PL34

12

5

20

200

HI (H5/H7)

PL41

26

12

20

480

HI (H5/H7)

PL42

3

1

20

40

HI (H5/H7)

PL43

4

1

20

40

HI (H5/H7)

PL51

4

1

20

40

HI (H5/H7)

PL52

1

1

20

40

HI (H5/H7)

PL61

46

21

20

840

HI (H5/H7)

PL62

18

6

20

240

HI (H5/H7)

PL63

11

5

20

200

HI (H5/H7)

SUMA

186

80

3200

Ogólna liczba (kaczki + gęsi)

1 622

307

12 280

Ogólna liczba (drób + kaczki/gęsi)

4 763

642

18 560

1) Kod NUTS(2) – ang. Nomenclature of Units for Territorial Statistics- standard geokodowania przyjęty w Unii Europejskiej na potrzeby identyfikowania statystycznych jednostek terytorialnych, gdzie poszczególne kody oznaczają odpowiednio: PL51 - woj. dolnośląskie, PL61 - woj. kujawsko-pomorskie, PL31 - woj. lubelskie, PL43 - woj. lubuskie, PL11 - woj. łódzkie, PL21 - woj. małopolskie, PL12 - woj. mazowieckie, PL52 - woj. opolskie, PL32 - woj. podkarpackie, PL34 - woj. podlaskie, PL63 - woj. pomorskie, PL22 - woj. śląskie, PL33 - woj. świętokrzyskie, PL62 - woj. warmińsko-mazurskie, PL41 - woj. wielkopolskie, PL42-woj. zachodniopomorskie.

2) Położenie gospodarstwa pochodzenia. Jeżeli nie można użyć kodu NUTS(2) należy określić położenie w stopniach długości i szerokości geograficznej.

3) Łączna liczba gospodarstw jednej kategorii drobiu w danym regionie NUTS(2).

2.3 Procedury pobierania próbek, okres pobierania oraz częstotliwość badań

Okres pobierania próbek do badań serologicznych w gospodarstwie jest zbieżny z okresem produkcji sezonowej dla każdej kategorii produkcyjnej drobiu, a pobieranie próbek można przeprowadzić również w rzeźni. W celu zwiększenia skuteczności oraz unikania niepotrzebnej obecności osób trzecich na terenie gospodarstwa, pobieranie próbek odbywa się w miarę możliwości jednocześnie z pobieraniem próbek do innych celów, w szczególności w ramach programów kontroli zakażeń bakteriami Salmonella.

Badanie metodą wirusologiczną na obecność wirusa grypy ptaków stosowane jest wyłącznie w przypadku uzyskania dodatnich wyników badań serologicznych. Pobieranie próbek w gospodarstwach odbywa się od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia roku realizacji programu.

2.4 Badania laboratoryjne

Badanie próbek odbywa się w Laboratorium Zakładu Chorób Drobiu w Państwowym Instytucie Weterynaryjnym – Państwowym Instytucie Badawczym w Puławach, które jest krajowym laboratorium referencyjnym, o którym mowa w art. 33 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz. Urz. UE L 165 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm.3) – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 200).

Powyższe laboratorium zostało wyznaczone jako krajowe laboratorium referencyjne dla grypy ptaków na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie krajowych laboratoriów referencyjnych.

Badania laboratoryjne przeprowadza się zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym ustanawiającym procedury diagnostyczne służące do potwierdzenia oraz rozpoznawania różnicowego grypy ptaków.

Wszystkie dodatnie wyniki badań serologicznych są potwierdzane w Krajowym Laboratorium Referencyjnym ds. Grypy Ptaków w Państwowym Instytucie Weterynaryjnym – Państwowym Instytucie Badawczym w Puławach metodą hamowania hemaglutynacji, z użyciem wyznaczonych szczepów dostarczonych przez Wspólnotowe Laboratorium Referencyjne ds. Grypy Ptaków:

1) dla podtypu H5:

a) wstępne badanie przy użyciu szczepu teal/England/7894/06 (H5N3),

b) badanie wszystkich próbek dodatnich przy użyciu szczepu chicken/Scotland/59 (H5N1) celem wyeliminowania przeciwciał reagujących krzyżowo z N3;

2) dla podtypu H7:

a) wstępne badanie przy użyciu szczepu Turkey/England/647/77 (H7N7);

b) badanie wszystkich próbek dodatnich przy użyciu szczepu African starling/983/79 (H7N1) celem wyeliminowania przeciwciał reagujących krzyżowo z N7.

Następstwem wszystkich dodatnich wyników badań serologicznych jest dochodzenie epidemiologiczne w gospodarstwie oraz ponowne pobranie próbek do badań wirusologicznych w celu określenia, czy w danym gospodarstwie występuje aktywne zakażenie wirusem grypy ptaków.

Wszystkie izolaty wirusa grypy ptaków przekazuje się do Wspólnotowego Laboratorium Referencyjnego ds. Grypy Ptaków zgodnie z prawem Unii Europejskiej oraz do krajowych laboratoriów referencyjnych zgodnie z zasadami określonymi w załączniku VIII do dyrektywy Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania grypy ptaków i uchylającej dyrektywę 92/40/EWG, jeżeli nie ma zastosowania odstępstwo przewidziane w rozdziale V ust. 4 lit. d podręcznika diagnostycznego. Wirusy podtypu H5/H7 zostają niezwłocznie przesłane do Wspólnotowego Laboratorium Referencyjnego ds. Grypy Ptaków i poddane standardowym badaniom klasyfikującym (sekwencjonowanie nukleotydów/IVPI) zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.

3. Realizacja programu u dzikiego ptactwa

3.1.1 Organ centralny i inne organy odpowiedzialne za nadzór nad wdrażaniem programu oraz współpracę z epidemiologami, ornitologami, myśliwymi.

Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej właściwą władzą wykonawczą w zakresie realizacji programu są organy Inspekcji Weterynaryjnej, tj. Główny Lekarz Weterynarii, wojewódzki lekarz weterynarii, powiatowy lekarz weterynarii. Obecnie funkcjonuje 16 wojewódzkich inspektoratów weterynarii oraz 305 powiatowych inspektoratów weterynarii.

Struktura oraz kompetencje organów Inspekcji Weterynaryjnej zostały określone w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej.

Nadzór nad działalnością Głównego Lekarza Weterynarii oraz krajowych laboratoriów referencyjnych sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który jest naczelnym organem administracji rządowej, właściwym w dziedzinie weterynarii. Zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, Główny Lekarz Weterynarii jest odpowiedzialny za opracowanie programu, a następnie nadzoruje jego realizację. Na poziomie województwa nadzór nad realizacją programu spoczywa na wojewódzkim lekarzu weterynarii. Bezpośredni nadzór nad realizacją programu na poziomie powiatu sprawuje powiatowy lekarz weterynarii, który jest również odpowiedzialny za wykonywanie wszelkich czynności urzędowych w ramach programu. Pobieranie próbek do badań jest organizowane i nadzorowane przez Inspekcję Weterynaryjną.

Do celów realizacji programu, pomocy w określaniu gatunków i optymalizacji pobierania próbek, stosownie do sytuacji krajowej, zapewnia się ścisłą współpracę organów Inspekcji Weterynaryjnej z epidemiologami, ornitologami i właściwym organem ds. ochrony przyrody.

3.1.2 Obszary geograficzne i administracyjne, na których program zostanie wdrożony

Nadzór oparty na ryzyku jest wdrażany przez prowadzenie badań laboratoryjnych przeprowadzanych u konającego dzikiego ptactwa oraz padłych ptaków, jako system nadzoru biernego na terytorium całego kraju. W szczególności nadzorem tym objęte jest dzikie ptactwo, zwłaszcza migrujące dzikie ptactwo wodne, które objęte jest wyższym ryzykiem zakażenia i przeniesienia wirusa HPAI podtypu H5N1 tzw. „gatunki docelowe”.

Nadzorem objęte są obszary w pobliżu mórz, jezior i dróg wodnych, na których znaleziono padłe ptaki, zwłaszcza jeżeli obszary te znajdują się w pobliżu gospodarstw.

Jeżeli wymaga tego sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do wirusa HPAI podtypu H5N1, nadzór jest uzupełniany przez działania uświadamiające oraz aktywne poszukiwanie i monitorowanie dzikiego ptactwa padłego lub konającego, w szczególności ptaków należących do gatunków docelowych. Powodem może być wykrycie wirusa HPAI podtypu H5N1 u drobiu lub dzikiego ptactwa w sąsiadujących państwach członkowskich Unii Europejskiej i państwach trzecich lub w państwach, przez terytorium których przebiegają szlaki migracyjne dzikich ptaków. W takim przypadku uwzględnia się szczegółowe trasy migracji oraz gatunki dzikiego ptactwa.

3.2 Czynniki ryzyka oraz populacje docelowe

Nadzór oparty na ryzyku jest wdrażany przez prowadzenie badań laboratoryjnych przeprowadzanych u konającego dzikiego ptactwa oraz padłych ptaków, jako system nadzoru biernego.

W szczególności nadzorem tym objęte jest dzikie ptactwo, zwłaszcza migrujące dzikie ptactwo wodne, które objęte jest wyższym ryzykiem zakażenia i przeniesienia wirusa HPAI podtypu H5N1 tzw. „gatunki docelowe”.

Nadzorem objęte są obszary w pobliżu mórz, jezior i dróg wodnych, na których znaleziono padłe ptaki, zwłaszcza jeżeli obszary te znajdują się w pobliżu gospodarstw.

Jeżeli wymaga tego sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do wirusa HPAI podtypu H5N1, nadzór jest uzupełniany przez działania uświadamiające oraz aktywne poszukiwanie i monitorowanie dzikiego ptactwa padłego lub konającego, w szczególności ptaków należących do gatunków docelowych. Powodem może być wykrycie wirusa HPAI podtypu H5N1 u drobiu lub dzikiego ptactwa w sąsiadujących państwach członkowskich Unii Europejskiej i państwach trzecich lub w państwach, przez terytorium których przebiegają szlaki migracyjne dzikich ptaków. W takim przypadku uwzględnia się szczegółowe trasy migracji oraz gatunki dzikiego ptactwa.

W ramach monitoringu biernego planuje się przebadanie około 50 próbek od ptaków padłych z terenu całego kraju.

Wskazaniem do monitoringu biernego jest stwierdzenie przypadków ponadnormatywnej (wyraźnie zwiększonej) śmiertelności i/lub klinicznych zachorowań u ptaków dzikich, zwłaszcza:

1) wśród „gatunków docelowych”, a także innych ptaków mających z nimi kontakt;

2) w miejscach ostoi/zatrzymywania się ptaków w okresie wędrówki wiosennej i jesiennej;

3) w miejscach mieszania się dużej liczby ptaków migrujących różnych gatunków, głównie „gatunków docelowych”;

4) w sąsiedztwie gospodarstw/ferm drobiu domowego;

5) w pobliżu tras przelotów ptaków migrujących.

Wykaz gatunków dzikiego ptactwa, od których pobiera się próbki do badań na obecność grypy ptaków („gatunki docelowe”)

Lp.

Nazwa naukowa

Nazwa zwyczajowa

1

Accipiter gentilis

Jastrząb gołębiarz

2

Accipiter nisus

Krogulec

3

Anas acuta

Rożeniec

4

Anas clypeata

Płaskonos

5

Anas crecca

Cyraneczka

6

Anas penelope

Świstun

7

Anas platyrhynchos

Kaczka krzyżówka

8

Anas querquedula

Cyranka

9

Anas strepera

Krakwa

10

Anser albifrons albifrons

Gęś białoczelna (europejska rasa)

11

Anser anser

Gęś gęgawa

12

Anser brachyrhynchus

Gęś krótkodzioba

13

Anser erythropus

Gęś mała

14

Anser fabalis

Gęś zbożowa

15

Ardea cinerea

Czapla siwa

16

Aythya ferina

Głowienka

17

Aythya fuligula

Czernica

18

Branta bernicla

Bernikla obrożna

19

Branta canadensis

Bernikla kanadyjska

20

Branta leucopsis

Bernikla białolica

21

Branta ruficollis

Bernikla rdzawoszyja

22

Bubo bubo

Puchacz

23

Buteo buteo

Myszołów zwyczajny

24

Buteo lagopus

Myszołów włochaty

25

Cairina moschata

Piżmówka amerykańska

26

Ciconia ciconia

Bocian biały

27

Circus aeruginosus

Błotniak stawowy

28

Cygnus columbianus

Łabędź czarnodzioby

29

Cygnus cygnus

Łabędź krzykliwy

30

Cygnus olor

Łabędź niemy

31

Falco peregrinus

Sokół wędrowny

32

Falco tinnunculus

Pustułka

33

Fulica atra

Łyska

34

Larus canus

Mewa pospolita

35

Larus ridibundus

Mewa śmieszka

36

Limosa limosa

Rycyk

37

Marmaronetta angustirostris

Marmurka

38

Mergus albellus

Tracz bielaczek

39

Milvus migrans

Kania czarna

40

Milvus milvus

Kania ruda

41

Netta rufina

Hełmiatka

42

Phalacrocorax carbo

Kormoran czarny

43

Philomachus pugnax

Batalion

44

Pica pica

Sroka

45

Pluvialis apricaria

Siewka złota

46

Podiceps cristatus

Perkoz dwuczuby

47

Podiceps nigricollis

Perkoz zausznik

48

Porphyrio porphyrio

Modrzyk

49

Tachybaptus ruficollis

Perkozek

50

Vanellus vanellus

Czajka

3.2.1 Dzikie ptaki w szczególności gatunki docelowe

Kod NUTS (2)

Liczba ptaków, od których zostaną pobrane próbki

Liczba próbek pobranych w ramach biernego nadzoru

Metoda badania laboratoryjnego

Liczba wykonanych testów według danej metody

Całe terytorium kraju

50

50

PCR

50

3.3 Procedury pobierania próbek do badań laboratoryjnych

Procedury pobierania próbek przeprowadza się zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.

Próbki pobiera się z kloaki i tchawicy lub jamy dziobowo-gardłowej albo z tkanek ptaków dzikich padłych lub konających do badań metodą PCR lub izolacji wirusa.

Podczas przechowywania i transportu próbek podejmuje się szczególne środki ostrożności zgodnie z rozdziałem IV ust. 5 i 6 podręcznika diagnostycznego. Wszystkie izolaty wirusa grypy ptaków wykrytego u dzikiego ptactwa przekazuje się do Wspólnotowego Laboratorium Referencyjnego ds. Grypy Ptaków, jeżeli nie ma zastosowania odstępstwo przewidziane w rozdziale V ust. 4 lit. d podręcznika diagnostycznego. Wirusy podtypu H5/H7 zostają niezwłocznie przesłane do Wspólnotowego Laboratorium Referencyjnego ds. Grypy Ptaków i poddane standardowym badaniom klasyfikującym (sekwencjonowanie nukleotydów/IVPI) zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.

Pobieranie próbek odbywa się nie dłużej niż do dnia 31 grudnia roku realizacji programu.

3.4 Badania laboratoryjne

Badania laboratoryjne przeprowadza się zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym. Badanie próbek odbywa się w Krajowym Laboratorium Referencyjnym ds. Grypy Ptaków w Państwowym Instytucie Weterynaryjnym – Państwowym Instytucie Badawczym (PIW-PIB) w Puławach.

Przeprowadza się wstępne badania przesiewowe metodą PCR dla genu M, a wyniki dodatnie poddaje się następnie szybkim badaniom na obecność H5, przeprowadzanym w okresie nie dłuższym niż dwa tygodnie.

W przypadku potwierdzenia H5 najszybciej, jak to możliwe przeprowadza się analizę miejsca rozszczepienia, aby określić, czy jest to wysoce zjadliwa grypa ptaków (HPAI) czy nisko zjadliwa grypa ptaków (LPAI).

Jeżeli obecność wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5 zostanie potwierdzona, należy jak najszybciej przeprowadzić dodatkowe badania na określenie typu N, nawet jeżeli tym sposobem możliwe jest tylko wykluczenie typu N1.

4. Sytuacja epidemiologiczna w zakresie grypy ptaków u drobiu w ostatnich pięciu latach

W ciągu ostatnich pięciu lat (2010–2015) na terytorium Polski nie notowano przypadków wystąpienia grypy ptaków u drobiu. Program nadzoru w latach ubiegłych obejmował fermy kur reprodukcyjnych, fermy kur niosek, fermy indyków, fermy gęsi i kaczek, fermy strusi, fermy ptaków łownych oraz ptaki dzikie. Próbki były pobierane i badane w ciągu całego roku trwania danego programu.

5. Sytuacja epidemiologiczna w zakresie grypy ptaków u dzikiego ptactwa w ostatnich pięciu latach

W ciągu ostatnich pięciu lat (2010–2015) na terytorium Polski nie notowano przypadków wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków u ptactwa dzikiego. Program nadzoru nad dzikim ptactwem w kierunku grypy ptaków do roku 2011 obejmował monitoring czynny oraz bierny. W latach kolejnych obejmował monitoring bierny. Próbki były pobierane i badane w ciągu całego roku realizacji programu.

6. Działania w zakresie powiadamiania o grypie ptaków

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, w przypadku podejrzenia wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt posiadacz zwierzęcia zobowiązany jest do:

1) niezwłocznego zawiadomienia o tym organu Inspekcji Weterynaryjnej lub najbliższego podmiotu świadczącego usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej lub wójta (burmistrza, prezydenta miasta);

2) pozostawienia zwierząt w miejscu ich przebywania i niewprowadzania tam innych zwierząt;

3) uniemożliwienia osobom postronnym dostępu do pomieszczeń lub miejsc, w których znajdują się zwierzęta podejrzane o zakażenie lub chorobę lub zwłoki zwierząt;

4) wstrzymania się od wywożenia, wynoszenia i zbywania produktów w szczególności mięsa, zwłok zwierzęcych, środków żywienia zwierząt, wody, ściółki, nawozów naturalnych i innych przedmiotów znajdujących się w miejscu, w którym wystąpiła choroba;

5) udostępnienia organom Inspekcji Weterynaryjnej zwierząt i zwłok zwierzęcych do badań i zabiegów weterynaryjnych, a także udzielania pomocy przy ich wykonywaniu;

6) udzielania organom Inspekcji Weterynaryjnej oraz osobom działającym w imieniu tych organów wyjaśnień i podawania informacji, które mogą mieć znaczenie dla wykrycia choroby i źródeł zakażenia lub zapobiegania jej szerzeniu.

Wójt (burmistrz, prezydent miasta) niezwłocznie informuje organ Inspekcji Weterynaryjnej o otrzymaniu zawiadomienia.

Podmiot świadczący usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej niezwłocznie informuje organ Inspekcji Weterynaryjnej, jeżeli na podstawie zawiadomienia podejrzewa wystąpienie choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania.

Powiatowy lekarz weterynarii po otrzymaniu zawiadomienia podejmuje niezwłocznie czynności w celu wykrycia lub wykluczenia choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania.

Powiatowy lekarz weterynarii niezwłocznie informuje wojewódzkiego lekarza weterynarii, w tym w formie elektronicznej, o podejrzeniu lub wystąpieniu choroby zakaźnej zwierząt oraz o czynnościach podjętych w celu wykrycia lub wykluczenia tej choroby.

Wojewódzki lekarz weterynarii przekazuje niezwłocznie Głównemu Lekarzowi Weterynarii, w tym w formie elektronicznej, informacje o podejrzeniu lub wystąpieniu choroby zakaźnej zwierząt oraz o czynnościach podjętych w celu wykrycia lub wykluczenia tej choroby.

Zgodnie z art. 51 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, podmioty świadczące usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej oraz laboratoria przekazują powiatowemu lekarzowi weterynarii informacje o podejrzeniu wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt podlegającej notyfikacji w Unii Europejskiej niezwłocznie po powzięciu takiego podejrzenia.

Powiatowy lekarz weterynarii przekazuje wojewódzkiemu lekarzowi weterynarii informacje o powzięciu podejrzenia lub o stwierdzeniu choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania lub notyfikacji w Unii Europejskiej niezwłocznie po powzięciu tego podejrzenia lub stwierdzeniu choroby.

Wojewódzki lekarz weterynarii przekazuje informacje uzyskane od powiatowego lekarza weterynarii Głównemu Lekarzowi Weterynarii.

Główny Lekarz Weterynarii:

1) informuje wykonując postanowienia umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną, właściwe organizacje międzynarodowe o występowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania;

2) powiadamia Komisję Europejską oraz inne państwa członkowskie Unii Europejskiej o chorobach zakaźnych zwierząt podlegających notyfikacji w Unii Europejskiej oraz o wygaszaniu ognisk tych chorób.

7. Koszty

7.1. Podsumowanie kosztów na lata 2017–2019

7.1.1 Nadzór nad drobiem 2017 r.

2017 (PLN) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

Testy laboratoryjne

Metody analizy laboratoryjnej

Liczba badań

Jednostkowy koszt testu dla danej metody (PLN)

Koszty razem (PLN)

ELISA test

0

0,00 PLN

0,00 PLN

Immunodyfuzja w żelu agarowym

0

0,00 PLN

0,00 PLN

Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5

9280

41,36 PLN

383 820,80 PLN

Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7

9280

41,36 PLN

383 820,80 PLN

Izolacja wirusa

6

162,51 PLN

975,06 PLN

PCR test

48

84,68 PLN

4 064,64 PLN

Próbkobranie

Liczba badań

Koszt jednostkowy PLN

Koszty razem (PLN)

Próbki

9280

5,11 PLN

47 420,80 PLN

Inne działania

Liczba badań

Koszt jednostkowy PLN

Koszty razem (PLN)

Inne

0

0,00 PLN

0,00 PLN

Razem drób

badanie + próbkobranie + inne

820 102,10 PLN

2017 (EUR) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

Testy laboratoryjne

Metody analizy laboratoryjnej

Liczba badań

Jednostkowy koszt testu dla danej

Koszty razem (EUR) metody (EUR)

ELISA test

0

0,00 EUR

0,00 EUR

Immunodyfuzja w żelu agarowym

0

0,00 EUR

0,00 EUR

Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5

9280

9,64 EUR

89459,20 EUR

Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7

9280

9,64 EUR

89459,20 EUR

Izolacja wirusa

6

37,88 EUR

227,28 EUR

PCR test

48

19,74 EUR

947,52 EUR

Próbkobranie

Liczba badań

Koszt jednostkowy (EUR)

Koszty razem (EUR)

Próbki

9280

1,19 EUR

11043,20 EUR

Inne działania

Liczba badań

Koszt jednostkowy (EUR)

Koszty razem (EUR)

Inne

0

0,00 EUR

0,00 EUR

Razem drób

badanie + próbkobranie + inne

191 136,40 EUR

Kurs euro 4,29 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.

7.1.2. Nadzór nad dzikim ptactwem 2017 r.

2017 (PLN) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem

Testy laboratoryjne

Metody analizy laboratoryjnej

Liczba badań

Jednostkowy koszt testu dla danej metody (PLN)

Koszty razem (PLN)

Izolacja wirusa

5

162,51 PLN

812,55 PLN

PCR test

50

84,68 PLN

4 234,00 PLN

Badanie identyfikacyjne

5

327,34 PLN

1 636,70 PLN

Próbkobranie

Liczba badań

Koszt jednostkowy (PLN)

Koszty razem (PLN)

Próbki

50

6,29 PLN

314,50 PLN

Inne działania

liczba badań

Koszt jednostkowy (PLN)

Koszty razem (PLN)

Inne

0

0,00 PLN

0,00 PLN

Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne

6 997,75PLN

Szacunkowe koszty łącznie w PLN (badanie drobiu i ptaków dzikich)

827 099,85 PLN

2017 (EUR) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem

Testy laboratoryjne

Metody analizy laboratoryjnej

Liczba badań

Jednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)

Koszty razem (EUR)

Izolacja wirusa

5

37,88 EUR

189,40 EUR

PCR test

50

19,74 EUR

987,00 EUR

Badanie identyfikacyjne

5

76,30 EUR

381,50 EUR

Próbkobranie

Liczba badań

Koszt jednostkowy (EUR)

Koszty razem (EUR)

Próbki

50

1,47 EUR

73,50 EUR

Inne działania

Liczba badań

Koszt jednostkowy (EUR)

Koszty razem (EUR)

Inne

0

0,00 EUR

0,00 EUR

Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne

110

1 631,40 EUR

Szacunkowe koszty łącznie w EUR (badanie drobiu i ptaków dzikich)

192 767,80 EUR

Kurs euro 4,29 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.

Są to szacunkowe koszty, które zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2017.

7.1.3. Nadzór nad drobiem 2018 r.

2018 (PLN) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

Testy laboratoryjne

Metody analizy laboratoryjnej

Liczba badań

Jednostkowy koszt testu dla danej metody (PLN)

Koszty razem (PLN)

ELISA test

0

0,00 PLN

0,00 PLN

Immunodyfuzja w żelu agarowym

0

0,00 PLN

0,00 PLN

Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5

9280

40,68 PLN

377 510,40 PLN

Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7

9280

40,68 PLN

377 510,40 PLN

Izolacja wirusa

6

159,85 PLN

959,10 PLN

PCR test

48

83,30 PLN

3 998,40 PLN

Próbkobranie

Liczba badań

Koszt jednostkowy (PLN)

Koszty razem (PLN)

Próbki

9280

5,02 PLN

46 585,60 PLN

Inne działania

Liczba badań

Koszt jednostkowy (PLN)

Koszty razem (PLN)

Inne

0

0,00 PLN

0,00 PLN

Razem drób

badanie + próbkobranie + inne

806 563,90 PLN

2018 (EUR) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

Testy laboratoryjne

Metody analizy laboratoryjnej

Liczba badań

Jednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)

Koszty razem (EUR)

ELISA test

0

0,00 EUR

0,00 EUR

Immunodyfuzja w żelu agarowym

0

0,00 EUR

0,00 EUR

Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5

9280

9,64 EUR

89 459,20 EUR

Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7

9280

9,64 EUR

89 459,20 EUR

Izolacja wirusa

6

37,88 EUR

227,28 EUR

PCR test

48

19,74 EUR

947,52 EUR

Próbkobranie

Liczba badań

Koszt jednostkowy (EUR)

Koszty razem (EUR)

Próbki

9280

1,19 EUR

11 043,20 EUR

Inne działania

liczba badań

Koszt jednostkowy (EUR)

Koszty razem (EUR)

Inne

0

0,00 EUR

0,00 EUR

Razem drób

badanie + próbkobranie + inne

191 136,40 EUR

Kurs euro 4,22 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.

7.1.4. Nadzór nad dzikim ptactwem 2018 r.

2018 (PLN) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem

Testy laboratoryjne

Metody analizy laboratoryjnej

Liczba badań

Jednostkowy koszt testu dla danej metody (PLN)

Koszty razem (PLN)

Izolacja wirusa

5

159,85 PLN

799,25 PLN

PCR test

50

83,30 PLN

4 165,00 PLN

Badanie identyfikacyjne

5

327,34 PLN

1 636,70 PLN

Próbkobranie

Liczba badań

Koszt jednostkowy (PLN)

Koszty razem (PLN)

Próbki

50

6,29 PLN

314,50 PLN

Inne działania

Liczba badań

Koszt jednostkowy (PLN)

Koszty razem (PLN)

Inne

0

0,00 PLN

0,00 PLN

Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne

6 915,45 PLN

Szacunkowe koszty łącznie w PLN (badanie drobiu i ptaków dzikich)

813 479,35 PLN

2018 (EUR) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem

Testy laboratoryjne

Metody analizy laboratoryjnej

Liczba badań

Jednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)

Koszty razem (EUR)

Izolacja wirusa

5

37,88 EUR

189,40 EUR

PCR test

50

19,74 EUR

987,00 EUR

Badanie identyfikacyjne

5

77,57 EUR

387,85 EUR

Próbkobranie

Liczba badań

Koszt jednostkowy (EUR)

Koszty razem (EUR)

Próbki

50

1,49 EUR

74,50 EUR

Inne działania

Liczba badań

Koszt jednostkowy (EUR)

Koszty razem (EUR)

Inne

0

0,00 EUR

0,00 EUR

Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne

1 638,75 EUR

Szacunkowe koszty łącznie w EUR (badanie drobiu i ptaków dzikich)

192 775,15 EUR

Kurs euro 4,22 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.

Są to szacunkowe koszty, które zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2018.

7.1.5. Nadzór nad drobiem 2019 r.

2019 (PLN) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

Testy laboratoryjne

Metody analizy laboratoryjnej

Liczba badań

Jednostkowy koszt testu dla danej metody badań (PLN)

Koszty razem (PLN)

ELISA test

0

0,00 PLN

0,00 PLN

Immunodyfuzja w żelu agarowym

0

0,00 PLN

0,00 PLN

Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5

9280

40,01 PLN

371 292,80 PLN

Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7

9280

40,01 PLN

371 292,80 PLN

Izolacja wirusa

6

157,20 PLN

943,20 PLN

PCR test

48

81,92 PLN

3 932,16 PLN

Próbkobranie

Liczba badań

Koszt jednostkowy (PLN) badań

Koszty razem (PLN)

Próbki

9280

4,94 PLN

45 843,20 PLN

Inne działania

Liczba badań

Koszt jednostkowy (PLN) badań

Koszty razem (PLN)

Inne

0

0,00 PLN

0,00 PLN

Razem drób

badanie + próbkobranie + inne

793 304,16 PLN

2019 (EUR) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

Testy laboratoryjne

Metody analizy laboratoryjnej

Liczba badań

Jednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)

Koszty razem (EUR)

ELISA test

0

0,00 EUR

0,00 EUR

Immunodyfuzja w żelu agarowym

0

0,00 EUR

0,00 EUR

Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5

9280

9,64 EUR

89459,20 EUR

Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7

9280

9,64 EUR

89459,20 EUR

Izolacja wirusa

6

37,88 EUR

227,28 EUR

PCR test

48

19,74 EUR

947,52 EUR

Próbkobranie

Liczba badań

Koszt jednostkowy (EUR)

Koszty razem (EUR)

Próbki

9280

1,19 EUR

11 043,20 EUR

Inne działania

Lliczba badań

Koszt jednostkowy (EUR)

Koszty razem (EUR)

Inne

0

0,00 EUR

0,00 EUR

Razem drób

badanie + próbkobranie + inne

191 136,40 EUR

Kurs euro 4,15 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.

7.1.6. Nadzór nad dzikim ptactwem 2019 r.

2019 (PLN) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem

Testy laboratoryjne

Metody analizy laboratoryjnej

Liczba badań

Jednostkowy koszt testu dla danej metody (PLN)

Koszty razem (PLN)

Izolacja wirusa

5

157,20 PLN

786,00 PLN

PCR test

50

81,92 PLN

4 096 PLN

Badanie identyfikacyjne

5

327,34 PLN

1 636,70 PLN

Próbkobranie

Liczba badań

Koszt jednostkowy (PLN)

Koszty razem (PLN)

Próbki

50

6,29 PLN

314,50 PLN

Inne działania

Liczba badań

Koszt jednostkowy (PLN)

Koszty razem (PLN)

Inne

0

0,00 PLN

0,00 PLN

Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne

6 833,20 PLN

Szacunkowe koszty łącznie w PLN (badanie drobiu i ptaków dzikich)

800 137,36 PLN

2019 (EUR) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem

Testy laboratoryjne

Metody analizy laboratoryjnej

Liczba badań

Jednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)

Koszty razem (EUR)

Izolacja wirusa

5

37,88 EUR

189,40 EUR

PCR test

50

19,74 EUR

987,00 EUR

badanie identyfikacyjne

5

78,88 EUR

394,40 EUR

Próbkobranie

Liczba badań

Koszt jednostkowy (EUR)

Koszty razem (EUR)

Próbki

50

1,52 EUR

76,00 EUR

Inne działania

Liczba badań

Koszt jednostkowy (EUR)

Koszty razem (EUR)

Inne

0

0,00 EUR

0,00 EUR

Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne

1 646,80 EUR

Szacunkowe koszty łącznie w EUR (badanie drobiu i ptaków dzikich)

192 783,20 EUR

Kurs euro 4,15 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.

Są to szacunkowe koszty, które zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2019.


1) Zmiany wymienionej dyrektywy zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 219 z 14.08.2008, str. 40 oraz Dz. Urz. UE L 137 z 04.06.2015, str. 13.

2) Zmiany wymienionej decyzji zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE. L 279 z 22.10.2005, str. 79, Dz. Urz. UE L 316 z 02.12.2005, str. 21, Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2006, str. 14, Dz. Urz. UE L 228 z 22.08.2006, str. 24, Dz. Urz. UE L 46 z 16.02.2007, str. 54, Dz. Urz. UE L 323 z 08.12.2007, str. 42, Dz. Urz. UE L 4 z 08.01.2009, str.15, Dz. Urz. UE L 291 z 07.11.2009, str. 27, Dz. Urz. UE L 316 z 02.12.2010, str. 10, Dz. Urz. UE L 123 z 09.05.2012, str. 42, Dz. Urz. UE L 293 z 05.11.2013, str. 40 i Dz. Urz. UE L 316 z 02.12.2015, str. 14.

3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 136 z 24.05.2006, str. 3, Dz. Urz. UE L 363 z 20.12.2006, str. 1, Dz. Urz. UE L 56 z 29.02.2008, str. 4, Dz. Urz. UE L 97 z 09.04.2008, str. 85, Dz. Urz. UE L 201 z 30.07.2008, str. 29, Dz. Urz. UE L 278 z 21.10.2008, str. 6, Dz. Urz. UE L 188 z 18.07.2009, str. 14, Dz. Urz. UE L 29 z 03.02.2011, str. 1, Dz. Urz. UE L 58 z 03.03.2011, str. 29, Dz. Urz. UE L 168 z 28.06.2012, str. 24, Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 1 i Dz. Urz. UE L 189 z 27.06.2014, str. 1.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00