Artykuł
Rozliczenia międzyokresowe a rozliczenie zakupu
PROBLEM
Jakie są zasady księgowania na koncie „Rozliczenie zakupu” oraz na koncie „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”? Czym różnią się te dwie pozycje? Proszę o podanie przykładowych księgowań w przypadku ewidencji kosztów na kontach zespołu 4 oraz na kontach zespołu 4 i 5 ZPK.
RADA
Konto „Rozliczenie zakupu” służy do ewidencji i rozliczania zakupu aktywów i usług. „Czynne i bierne rozliczenia międzyokresowe” stosowane są dla zachowania zasady współmierności, „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów” są związane z podstawową działalnością jednostki. Natomiast „Rezerwy” tworzy się na pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania, których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować, a w szczególności na straty z transakcji gospodarczych w toku, które jednak nie są bezpośrednio związane z działalnością operacyjną jednostki.
UZASADNIENIE
Pomimo pewnej zbieżności nazw konta: „Rozliczenie zakupu” oraz „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” mają zupełnie inny charakter oraz przeznaczenie w rachunkowości.
Zasady księgowania na koncie „Rozliczenie zakupu”
Konto „Rozliczenie zakupu”, oznaczane w większości zakładowych planów kont (ZPK) symbolem 300, jest kontem rozliczeniowym przeznaczonym do ewidencji i rozliczania zakupów:
- towarów, materiałów, w tym opakowań,
- różnego rodzaju usług i robót,
- wartości niematerialnych i prawnych,
- środków trwałych,
- nieruchomości inwestycyjnych,
- innych aktywów.
Stosowanie tego konta umożliwia kontrolę realizacji dostaw poprzez porównywanie danych wynikających z dokumentów zakupu wystawionych przez kontrahentów (np. faktur) z danymi z dokumentów potwierdzających przyjęcie dostaw lub realizację zamówionych usług (np. Pz, protokoły odbioru).
Ewidencja zakupów za pośrednictwem konta 300 pozwala na ustalenie różnic między tymi dokumentami, dotyczących np. ilości lub cen. Ponadto konto to umożliwia wyodrębnienie wartości dostaw „w drodze” oraz „dostaw niefakturowanych”. Mianem dostaw w drodze określa się te dostawy, które fizycznie nie dotarły na dzień bilansowy do jednostki, natomiast jednostka otrzymała wystawioną przez dostawcę fakturę na tę dostawę. Dostawy niefakturowane to te dostawy, które dotarły do jednostki, chociaż na dzień bilansowy nie zostały potwierdzone fakturą. Konto „Rozliczenie zakupu” zapewnia także prawidłowe rozliczenie VAT naliczonego związanego z zakupami.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right