Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 maja 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.110.2021.2.ANK

Czy dochody osiągane przez Centrum w oparciu o ustawę o zatrudnieniu socjalnym w związku z integracją społeczną i zawodową dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 marca 2021 r., który wpłynął do Organu 12 marca 2021 r., uzupełnionym 7 maja 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody osiągane przez Centrum w oparciu o ustawę o zatrudnieniu socjalnym w związku z integracją społeczną i zawodową dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2021 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, ustalenia, czy dochody osiągane przez Centrum w oparciu o ustawę o zatrudnieniu socjalnym w związku z integracją społeczną i zawodową dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego pismem z 27 kwietnia 2021 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.110.2021.1.ANK wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 7 maja 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Centrum (dalej również: „Wnioskodawca” lub „C”) zostało utworzone jako samorządowy zakład budżetowy Uchwałą (…) Rady Miasta (…) i nadano mu Statut. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Centrum nie jest jednostką objętą systemem oświaty ani nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Usługi wykonywane przez Centrum mają charakter usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Prowadzone są one w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych ustawach, tj. w ustawie z dnia 13 czerwca 2013 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U. z 2020 r., poz. 176 ze zm.). Wnioskodawca jest również utworzony zgodnie z tą ustawą jako zakład budżetowy Miasta. Podstawą prawną działania w zakresie świadczonych usług jest m.in. art. 3 ust. 1, art. 9, art. 10, art. 12, 13, 14, 15b w/w ustawy. Centrum jest zakładem budżetowym niemającym osobowości prawnej, której rodzaj prowadzonej działalności został zakwalifikowany wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) pod numerem: 8899Z - pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej nie sklasyfikowana. Działalność Centrum nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. W ramach swojej działalności Centrum prowadzi zajęcia integracji społecznej oraz zawodowej dla osób, które podlegają wykluczeniu społecznemu i ze względu na swoją sytuację życiową nie są w stanie zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych i znajdują się w sytuacji powodującej ubóstwo oraz uniemożliwiającej lub ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym. Uczestnikami zajęć integracji społecznej są między innymi osoby długotrwale bezrobotne, uzależnione od alkoholu, zwalniane z zakładów karnych, mające trudności w integracji ze środowiskiem. Uczestnicy przyjmowani są do Centrum zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zatrudnieniu socjalnym na podstawie skierowania przez Miejskie Centrum Pomocy Rodzinie. Organizacyjnie Centrum posiada 4 warsztaty zawodowe: remontowo-budowlany, gastronomiczny, porządkowo-opiekuńczy oraz pielęgnacji zieleni pod kierownictwem instruktorów i pracownika socjalnego mających na celu nabycie przez uczestników nowych umiejętności potrzebnych do zaistnienia na rynku pracy. W ramach reintegracji zawodowej uczestnicy w imieniu i na rzecz Centrum wykonują różnego rodzaju usługi dla podmiotów trzecich np. sprzątanie, malowanie, proste prace remontowe, porządkowanie terenów zielonych oraz sprzedaż wyrobów gastronomicznych. Usługi te świadczone są m.in. dla Miasta, przedsiębiorców i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Usługi wykonywane na rzecz osób trzecich mają charakter odpłatny. Pobierane są opłaty od zlecających dane usługi na podstawie zawartych umów oraz wystawionych zgodnie z zapisami w umowie przez Centrum faktur za daną usługę. Pozyskane środki finansowe w ramach wykonywanych usług w całości przeznaczone są na utrzymanie Centrum. Zasadniczym celem Centrum jest reintegracja społeczna i zawodowa, czyli przygotowanie uczestników do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie i na rynku pracy, natomiast świadczone na rzecz osób trzecich usługi oraz prowadzona sprzedaż wyrobów gastronomicznych, są formą szkolenia dla uczestników. Świadczenie usług przez Centrum na rzecz podmiotów trzecich, dzięki udziałowi uczestników realizujących swoje indywidualne programy zatrudnienia socjalnego, pozwala na osiągnięcie przez nich celu w postaci reintegracji społecznej i zawodowej poprzez nabycie przez te osoby nowych umiejętności w warunkach zwiększających ich aktywność i samodzielność. Wykonywanie wyznaczonych zadań przez uczestników Centrum jest wpisane w proces pełnej integracji społeczno-zawodowej uczestnika. Dzięki wyznaczeniu prac, za które pobierana jest odpowiednia opłata, uczestnik czuje, że jego praca jest potrzebna oraz zdobywa wiedzę co do panujących na wspólnym rynku cen usług. Dodatkowym plusem tego typu zajęć jest kontakt z instruktorem, dzięki któremu uczestnikowi udzielany jest instruktarz do wykonywania pracy przez co uczestnik kształtuje niezbędne postawy. Gdyby te prace wykonywane były nieodpłatnie, skutkowałoby to zrezygnowaniem i niechęcią do pracy, spowodowaną uczuciem niedowartościowania uczestników. Aby choć w małym stopniu ułatwić uczestnikom Centrum wejście na otwarty rynek pracy powinni oni już podczas pobytu w Centrum poczuć się pełnowartościowymi pracownikami, którzy dzięki swej własnej pracy potrafią zdobywać środki na utrzymanie. Uczestnikom za wykonane usługi również wypłacana jest premia motywacyjna przyznana zgodnie z art. 15a pkt 2 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, która płacona jest ze środków własnych C. Centrum jest finansowane na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych jako samorządowy zakład budżetowy Miasta, a zatem może otrzymywać dotacje zgodnie z art. 15 ustawy o finansach publicznych w zależności od potrzeb. C otrzymuje środki na pokrycie kosztów pobytu i uczestnictwa osób skierowanych w ramach projektu systemowego, na podstawie poniesionych wydatków. Środki te są częściowo współfinansowane przez Unię Europejską i jedynie częściowo finansują działalność C. Należy zaznaczyć, iż wszelkie nabywane towary i usługi są wykorzystywane na realizację warsztatów, przy czym zgodnie ze statutem C oraz ustawą o zatrudnieniu socjalnym, w ramach warsztatów reintegracji społecznej i zawodowej, świadczone usługi na rzecz osób trzecich są traktowane jako element szkolenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00