Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.588.2022.2.AC

Zwolnienie od podatku dochodowego pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego przyznanej funkcjonariuszowi Służby Ochrony Państwa.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 30 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku dochodowego pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego przyznanej funkcjonariuszowi (...)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i uzupełnienie

Sprawa dotyczy otrzymanej przez Pana w drodze decyzji nr (...) z dnia (...) (znak: (...)) „Pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego" w wysokości (...) od Pana pracodawcy (...), do którego to świadczenia uzyskał Pan prawo na podstawie art. 180 ustawy o Służbie Ochrony Państwa (dalej Jako „SOP") jako funkcjonariusz SOP.

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w art. 21 ust. 1 pkt 49a wskazano, że zwolniony z opodatkowania jest „ekwiwalent pieniężny" w zamian za rezygnację z lokalu wypłacany na podstawie przepisów ustawy o Służbie Ochrony Państwa.

Problem tkwi w nazewnictwie otrzymanej pomocy, bowiem zwolniony od podatkowania zgodnie z ustawą o podatku dochodowym jest „ekwiwalent", za zgodnie z ustawą o SOP funkcjonariusz Otrzymuje „pomoc finansową w uzyskaniu lokalu mieszkalnego", jednakże żeby go otrzymać, należy zrzec się prawa do lokalu służbowego, co miało miejsce w Pana przypadku.

Jednocześnie wskazać należy, że w ustawie o Biurze Ochrony Rządu w odniesieniu do tożsamych świadczeń wypłacanych funkcjonariuszom BOR posłużono się pojęciem „ekwiwalentu pieniężnego” (art. 83 ustawy o Biurze Ochrony Rządu).

Jak wynika z porównania obu ustaw — ustawy o BOR i ustawy o SOP, nowa ustawa o SOP nie posługuje się już pojęciem „ekwiwalent” lecz pojęciem „pomoc finansowa”, jednakże cel — pomimo innego nazewnictwa, jest ten sam — pomoc mieszkaniowa udzielona odpowiednio funkcjonariuszom BOR lub funkcjonariuszom SOP, którzy nie otrzymali lokalu mieszkalnego. Pana zdaniem otrzymany ekwiwalent powinien zostać wypłacony na podstawie przepisów ustawy o SOP w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 49a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i winien być tym samym wolny od podatku od osób fizycznych. W praktyce bowiem zarówno funkcjonariusze BOR jak i funkcjonariusze SOP muszą zrzec się prawa do lokalu mieszkalnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00