Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.574.2022.2.IK

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących uiszczenie wpłaty.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących uiszczenie wpłaty. Uzupełniliście Państwo wniosek – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 września 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji w zakresie opodatkowania podatkiem VAT kaucji wpłaconej do kontrahenta na poczet przyszłych zobowiązań.

Spółka R. zajmuje się głównie produkcją i sprzedażą armatury …. W 2021 r. Spółka złożyła wniosek o przyznanie dofinansowania na realizację przedsięwzięcia pn. „(…)”. Projekt zakładał rozbudowę hali produkcyjnej oraz zakup maszyn i urządzeń na wyposażenie linii galwanicznej. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku oraz, co za tym idzie, uzyskania dofinansowania, inwestycja doszłaby do realizacji, w razie odmowy przyznania dofinansowania, inwestycja nie doszłaby do skutku.

Chcąc nawiązać z firmą XYZ (jednoosobowa działalność gospodarcza, czynny podatnik VAT) współpracę w zw. z ww. projektem oraz zabezpieczyć w jego kalendarzu termin na wykonanie ewentualnych prac po przyznaniu dofinansowania, Spółka podpisała porozumienie oraz w okresie 8-2021 – 5-2022, zgodnie z zawartym porozumieniem, Spółka wpłacała na jego rachunek bankowy kaucje na poczet przyszłych zobowiązań. Na moment podpisania ww. porozumienia oraz wpłat kaucji nie wiązała Spółki żadna umowa oraz nie było możliwości, aby określić jednoznacznie rodzaj towaru bądź usługi, jakie miałyby zostać wykonane w przyszłości. W międzyczasie, w m-cu 11-2021 Spółka podpisała umowę o dofinansowanie na realizację ww. projektu. Pierwotnie, XYZ miał w niej figurować jako wykonawca, okazało się jednak, że Spółka musi wyłonić generalnego wykonawcę (który kompleksowo zrealizuje projekt) i będzie to zupełnie inna firma, niż ta, z którą Spółka zamierzała podjąć współpracę (XYZ); następnie pojawiły się inne problemy techniczne: dodatkowe wymogi uzyskania decyzji środowiskowych, które warunkowały uzyskanie pozwolenia na budowę. Finalnie,  w 5-2022 Spółka rozpoczęła realizację projektu z innym generalnym wykonawcą, a firma XYZ, począwszy od m-ca 6-2022, zaczęła zwracać na rachunek bankowy Spółki uprzednio otrzymane kaucje. W m-cu 7-2022 firma XYZ poinformowała Spółkę, że do zapłaconych przez Spółkę kaucji wystawi faktury zaliczkowe i w elemencie faktury, tj. nazwa towaru/usługi wpisze: zaliczka na porozumienie oraz ujmie je w VAT w faktycznej dacie otrzymania środków (kaucji). Następnie XYZ wystawi faktury korygujące do tych faktur zaliczkowych, z datą powstania obowiązku podatkowego w VAT w chwili zwrotu środków z tyt. kaucji na rachunek bankowy Spółki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00