Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.586.2022.2.JSU

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części oraz brak prawa do zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 18 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części oraz braku prawa do zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” wpłynął 24 listopada 2022 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 stycznia 2023 r. (wpływ 1 lutego 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Miasto otrzymało dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na realizację projektu pn. „(…)”. Miasto jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Jednym z warunków rozliczenia dofinansowania z Instytucją Zarządzającą jest dostarczenie interpretacji indywidualnej z Biura Krajowej Informacji Skarbowej dotyczącej informacji, czy beneficjent (w tym przypadku przez beneficjenta należy rozumieć Miasto) ma prawo czy też nie ma prawa odzyskać podatku VAT w ramach projektu. Jest to o tyle istotne, że według przepisów regulujących zasady dofinansowanie ze środków UE, podatek VAT który jest możliwy do odzyskania nie może stanowić tzw. kosztu kwalifikowalnego.

Projekt zakłada wymianę źródeł ciepła w budynkach jednorodzinnych z terenu Miasta z opcjonalną wymianą instalacji c.o. i c.w.u, poprzez udzielenie grantów osobom fizycznym. Grant to wsparcie finansowe dla osób fizycznych polegający na refundacji części kosztów (z wyłączeniem podatku VAT - podatek VAT jest w ramach grantu kosztem niekwalifikowanym ponoszonym z własnych środków przez mieszkańca) na zadania polegające na wymianie systemów grzewczych. Koszty związane z wymianą źródeł ciepła będą więc ponoszone bezpośrednio przez mieszkańców. Grant będzie udzielany na 2 typy zadań:

-demontaż źródeł ciepła na paliwo stałe nie spełniających wymogów niskoemisyjnych i zastąpienie go nowym źródłem (pompą ciepła, kotłem gazowym, kotłem na pellet drzewny, podłączeniem do sieci ciepłowniczej, ogrzewaniem elektrycznym (element obligatoryjny)

-niezbędna modernizacja systemu ogrzewania i/lub systemu przygotowania ciepłej wody użytkowej (element fakultatywny).

Wyboru wykonawcy prac związanych z realizacją projektu dokonują mieszkańcy, którzy to zawierają z wybranym wykonawcą umowę. Jako nabywcy na fakturach VAT figurują osoby fizyczne, które otrzymały grant. Jedynie na fakturze VAT dotyczącej promocji projektu (naklejki na nowe urządzenia grzewcze dofinansowane z grantu) figuruje Miasto. To jedyny wydatek w projekcie gdzie VAT stanowił koszt kwalifikowany. Mieszkańcy w ramach projektu nie dokonują żadnych wpłat na rzecz Miasta.

W ramach projektu przestarzałe, emisyjne źródła ogrzewania zostaną usunięte w sumie w (...) jednorodzinnych budynkach mieszkalnych (tzw. Obiektach).

Umowa powierzenia grantu zostanie zawarta pomiędzy mieszkańcami Miasta, wybranymi w drodze otwartego naboru wniosku, a Wnioskodawcą. Tak więc grantodawcą będzie Wnioskodawca.

Mieszkańcy, aby otrzymać grant musieli spełnić następujące kryteria:

I.Kryteria udziału w Projekcie:

1.Grantobiorcą może być osoba fizyczna, której Obiekt znajduje się na terenie (…) i która posiada do niego prawo własności lub współwłasności, zgodnie z załącznikiem nr 2 do Deklaracji udziału.

2.W przypadku współwłasności Obiektu wskazanego w Deklaracji wszyscy współwłaściciele udzielają Wnioskodawcy pisemnej zgody na udział w Projekcie.

3.Obiekt wskazany w Deklaracji musi mieć uregulowany stan prawny (np. zakończone ewentualne postępowania spadkowe).

4.Wnioskodawca oraz współwłaściciele Obiektu wskazanego w Deklaracji, na dzień jej składania, nie mogą posiadać zaległych zobowiązań finansowych wobec Gminy z tytułu należności podatkowych oraz z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

5.Do Projektu nie mogą być zgłoszone Obiekty, które stanowią faktyczne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub rolniczej. Do Projektu mogą być zgłoszone obiekty stanowiące miejsce rejestracji działalności gospodarczej i rolniczej (faktycznie niewykonywanej w danym Obiekcie).

6.Obiekty zgłaszane do naboru muszą spełniać minimalny standard efektywności energetycznej, o którym mowa w § 1 ust. 4 pkt 2 Regulaminu naboru. Do naboru dopuszczone są również Obiekty, które nie spełniają na dzień składania Deklaracji minimalnego standardu efektywności energetycznej, o którym mowa w § 1 ust. 4 pkt 2 Regulaminu naboru, dla których zgłaszający zadeklarują przeprowadzenie w okresie od dnia złożenia Deklaracji do (…) r. termomodernizacji Obiektu.

Jako termomodernizację należy rozumieć doprowadzenie Obiektu do zgodności z minimalnym standardem efektywności energetycznej, opisanym w § 1 ust. 4 pkt 2 Regulaminu naboru.

7.W ramach jednego Obiektu można dofinansować zakup i montaż jednego źródła ciepła do celów ogrzewania lub ogrzewania i przygotowania c.w.u łącznie. W ramach projektu nie będą finansowane źródła ciepła służące wyłącznie do celów przygotowania c.w.u.

8.W ramach zadania realizowanego przez Grantobiorcę wymianie/likwidacji muszą ulec wszystkie znajdujące się w Obiekcie źródła ciepła na paliwo stałe, niespełniające wymagań minimum 5 klasy według normy przenoszącej normę europejską i po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia w Obiekcie wszystkie zainstalowane oraz użytkowane urządzenia służące do celów ogrzewania lub przygotowania ciepłej wody użytkowej (w tym kominki wykorzystywane na cele rekreacyjne) będą spełniać docelowe wymagania aktów prawa miejscowego, w tym uchwał antysmogowych.

9.Grantobiorcą nie może być osoba fizyczna uznawana za podmiot wykluczony zgodnie z ustawą o finansach publicznych, na okoliczność czego jest zobowiązana złożyć oświadczenie zawarte w Formularzu rozliczającym projekt.

II.Kryteria wyboru Grantobiorcy:

1.Grantobiorcy zostaną wybrani w drodze otwartego naboru prowadzonego przez Gminę z zachowaniem bezstronności, przejrzystości zastosowanych procedur, w oparciu o kryteria udziału i wyboru określone Regulaminie naboru.

2.Ocena formalna Deklaracji udziału nastąpi na podstawie następujących kryteriów:

1)spełnienie kryteriów udziału w Projekcie wskazane w pkt I,

2)złożenie z zachowaniem wyznaczonego terminu prawidłowo wypełnionej Deklaracji wraz z załącznikami.

3.Sposób weryfikacji kryterium będzie opierał się na ocenie 0/1 tj. spełnia/nie spełnia.

4.Niespełnienie kryteriów będzie skutkowało pozostawieniem Deklaracji bez rozpatrzenia.

5.W przypadku ewentualnego przekroczenia przewidywanej alokacji dla prowadzonego naboru Grantodawca zastosuje następujące kryteria wyboru Grantobiorców:

1)krok 1 - ocena punktowa w oparciu o deklarowane źródło po wymianie:

-podłączenie do sieci ciepłowniczej wraz z przyłączem - 4 pkt,

-pompa ciepła powietrze/woda, gruntowa pompa ciepła, ogrzewanie elektryczne - 3 pkt,

-kocioł gazowy kondensacyjny - 2 pkt,

-kocioł na pellet drzewny -1 pkt.

2)krok 2 - losowanie. Losowanie zostanie przeprowadzone wyłącznie gdy kwoty alokacji na dotacje nie wystarczy na sfinansowanie całej grupy źródeł ciepła, którym przyznano tę samą liczbę punktów.

Grantobiorca (mieszkaniec) po zrealizowaniu zadania, dokona rozliczenia grantu.

Grantobiorcy będą ostatecznymi beneficjentami wsparcia pochodzącego ze środków europejskich.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

1)Efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych

2)Zakupione towary i usługi związane z projektem nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

3)Projekt jest realizowany w ramach zadań własnych gminy. Zadania związane z poprawą jakości powietrza poprzez udzielanie dofinansowań (grantów) na wymianę źródeł ciepła w budynkach jednorodzinnych wpisują się w zadania własne opisane w art. 7 ust. 1 pkt 1) ustawy o samorządzie gminnym - zadania z zakresu ochrony środowiska i przyrody.

Pytanie

Czy w odniesieniu do projektu „(...)” realizowanego przez Miasto, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części oraz

otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do projektu pn. (...) Miasto w świetle art. 86 ust. 1 ustawy nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części oraz nie ma możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT; powstała w domach jednorodzinnych grantobiorców infrastruktura nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Miasto nie ma możliwości odzyskania podatku VAT gdyż zakupione towary i usługi związane z przedmiotową inwestycją nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaka jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Miasto nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z ww projektem. Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Podatek VAT ponoszony przez grantobiorców będzie wydatkiem niekwalifikowanym ponoszonym zgodnie z Regulaminem naboru. Podatek ten nie został ujęty w projekcie jako koszty niekwalifikowane.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Miasto – będące czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT – realizuje projekt, który zakłada wymianę źródeł ciepła w budynkach jednorodzinnych, poprzez udzielenie grantów osobom fizycznym. Koszty związane z wymianą źródeł ciepła będą ponoszone bezpośrednio przez mieszkańców. Grant będzie udzielany na 2 typy zadań:

-demontaż źródeł ciepła na paliwo stałe nie spełniających wymogów niskoemisyjnych i zastąpienie go nowym źródłem (pompą ciepła, kotłem gazowym, kotłem na pellet drzewny, podłączeniem do sieci ciepłowniczej, ogrzewaniem elektrycznym (element obligatoryjny)

-niezbędna modernizacja systemu ogrzewania i/lub systemu przygotowania ciepłej wody użytkowej (element fakultatywny).

Wyboru wykonawcy prac związanych z realizacją projektu dokonują mieszkańcy, którzy to zawierają z wybranym wykonawcą umowę. Jako nabywcy na fakturach VAT figurują osoby fizyczne, które otrzymały grant. Jedynie na fakturze VAT dotyczącej promocji projektu (naklejki na nowe urządzenia grzewcze dofinansowane z grantu) figuruje Miasto. Mieszkańcy w ramach projektu nie dokonują żadnych wpłat na rzecz Miasta.

Umowa powierzenia grantu zostanie zawarta pomiędzy mieszkańcami Miasta, wybranymi w drodze otwartego naboru wniosku, a Wnioskodawcą (grantodawcą).

Mieszkańcy, aby otrzymać grant musieli spełnić wymagane kryteria udziału w Projekcie.

Grantobiorcy (mieszkańcy), którzy będą ostatecznymi beneficjentami projektu, po zrealizowaniu zadania, dokonają rozliczenia grantu.

Zarówno towary i usługi związane z projektem jak i efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Projekt jest realizowany w ramach zadań własnych gminy. Zadania związane z poprawą jakości powietrza poprzez udzielanie dofinansowań (grantów) na wymianę źródeł ciepła w budynkach jednorodzinnych wpisują się w zadania własne z zakresu ochrony środowiska i przyrody.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – Gmina w ramach ww. projektu nie będzie wykonywała odpłatnych świadczeń na rzecz mieszkańców i nie będzie pobierała od nich opłat. Nabycia usług i towarów związanych z projektem mieszkaniec dokonuje samodzielnie, a Gmina jedynie pośredniczy w zwrocie kosztów. Jako nabywcy na fakturach VAT figurują osoby fizyczne, które otrzymały grant. Na Gminę będzie wystawiona faktura z tytułu wydatków dotyczących promocji projektu (naklejki na nowe urządzenia grzewcze dofinansowane z grantu), to jedyna faktura na której figuruje Miasto. Opis sprawy wskazuje, że zakupy dokonane przez Gminę w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Przedmiotowy projekt realizowany jest w ramach zadań własnych gminy. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów, które ponoszą Państwo z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych zakupów nie będą mieli Państwo również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. Rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełniają Państwo tego warunku, nie będą mieli Państwo zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. Rozporządzenia.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w całości ani w części oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu projektu pn.:„(...)”.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Równocześnie należy wskazać, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00