Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.169.2023.2.AKU

Możliwość skorzystania z ulgi na dziecko.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lutego 2023 r. złożyła Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na dziecko. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 maja 2023 r. (wpływ 5 maja 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani matką samotnie wychowującą dziecko. Syn w dniu … 2022 r. skończył 18 lat. Jest uczniem technikum. W roku podatkowym 2022 pracował i uzyskał roczny przychód w wysokości ..... gr. Po ukończeniu 18 roku jego przychód nie przekroczył jednak kwoty .... zł (dane z karty płac za okres od 1 września 2022 r. do dnia wydania zaświadczenia – 15 lutego 2023 r.). Dwukrotnie dzwoniła Pani do Krajowej Informacji Skarbowej z zapytaniem, czy może odliczyć ulgę na dziecko za rok 2022 i uzyskała Pani odpowiedź potwierdzającą możliwość z korzystania z ulgi. Niestety, Urząd Skarbowy w Pani mieście zakwestionował możliwość skorzystania z ulgi na dziecko, twierdząc, że syn przekroczył roczną kwotę 16 061 zł 28 gr i ulga Pani nie przysługuje. Podczas rozmowy telefonicznej z 2 konsultantkami Krajowej Informacji Skarbowej otrzymała Pani informację, że pod uwagę bierze Pani tylko przychody dziecka uzyskane po ukończeniu 18 roku życia i nie jest ważne, ile zarobiło dziecko przed uzyskaniem pełnoletniości.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że jest matką samotnie wychowującą dziecko (rozwód orzeczony w 2011 r., po rozwodzie dziecko zamieszkuje z Panią pod wspólnym adresem).

W roku podatkowym 2022 uzyskała Pani dochód opodatkowany wg skali podatkowej w wysokości .....gr, w tym z tytułu umowy o pracę dochód w wysokości ..... zł oraz z umowy zlecenia ..... gr, z którego odprowadzone zostały zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Jest Pani zatrudniona w jednym zakładzie pracy. Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej i nie uzyskuje innych dochodów niż te wskazane z tytułu umów o pracę i zlecenia.

Do dnia … 2022 r. w stosunku do dziecka posiadała Pani pełną władzę rodzicielską i faktycznie ją wykonywała. Po ukończeniu przez syna 18 roku, w okresie podatkowym będącym przedmiotem zapytania, wykonywała Pani ciążący na Niej obowiązek alimentacyjny, tj. syn nadal pozostawał na Pani utrzymaniu. W dniu …. 2022 r. syn skończył 18 lat. Nadal jest uczniem Technikum. Planowany termin ukończenia szkoły – 2024 r.

W roku podatkowym 2022 syn pracował i uzyskał roczny przychód w wysokości .... gr, w tym z umowy zlecenia: ..... gr i z umowy o pracę .... gr. Na umowę zlecenie pracował do 31 sierpnia 2022 r., następnie od 1 września 2022 r. (po osiągnięciu pełnoletniości) przeszedł na umowę o pracę. Po ukończeniu 18 roku życia przez syna uzyskany przychód z tytułu umowy o pracę wyniósł w roku podatkowym 2022 .... gr (dane z PIT-11 oraz dane z karty płac za okres od 1 września 2022 r. do dnia wydania zaświadczenia – 28 lutego 2023 r. – za cały okres ...... gr).

Syn nie wstąpił w związek małżeński, jego stan cywilny to kawaler. Jest również osobą pełnosprawną, dlatego nie pobierał renty ani zasiłku pielęgnacyjnego. W okresie podatkowym będącym przedmiotem zapytania zarówno w stosunku do Pani, jak i syna nie mają zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym i ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

W opisywanym przypadku dochód dziecka od sierpnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. nie przekroczył rocznego limitu dochodów, tj. 16 061 zł 28 gr.

Pytanie

Czy w wyżej opisanym przypadku przysługuje Pani ulga na dziecko w rozliczeniu rocznym PIT za 2022 r. w całości lub części?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, że przysługuje Pani ulga na dziecko za cały rok podatkowy 2022, ponieważ pod uwagę bierze Pani tylko przychód dziecka osiągnięty po uzyskaniu przez dziecko pełnoletności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1)wykonywał władzę rodzicielską;

2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Zgodnie art. 27f ust. 2 ww. ustawy:

Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1)jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł;

b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2)dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3)trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:

a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b)166,67 zł na trzecie dziecko,

c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Jak stanowi art. 27f ust. 2a ww. ustawy:

Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.

W myśl art. 27f ust. 2b ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

Stosownie do treści art. 27f ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;

2)wstąpiło w związek małżeński.

W świetle art. 27f ust. 3 ww. ustawy:

W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

W myśl art. 27f ust. 4 ww. ustawy:

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim - kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Na podstawie art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1)odpis aktu urodzenia dziecka;

2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Art. 27 ust. 6 cytowanej ustawy wskazuje, że:

Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c pkt 2 i 3, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

W myśl art. 27f ust. 7 ww. ustawy:

Przepis art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Stosownie natomiast do art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

- podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

W myśl art. 6 ust. 4e ww. ustawy wskazany wyżej przepis art. 6 ust. 4c pkt 3 nie ma zastosowania, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

- w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 8 ww. ustawy:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

– w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Przystępując do analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego podkreślić należy, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Zgodnie z zacytowanymi przepisami ulga prorodzinna, przy spełnieniu określonych wymogów, przysługuje również podatnikowi utrzymującemu pełnoletnie dziecko/dzieci, w związku z wykonywaniem ciążącego na nim obowiązku alimentacyjnego.

Natomiast obowiązek alimentacyjny względem dzieci pełnoletnich, o których mowa w art. 27 ust. 6 i art. 6 ust. 4c pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynika wprost z przepisów ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359).

Stosownie do art. 133 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

Rodzice obowiązani są do świadczeń alimentacyjnych względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba że dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego utrzymania i wychowania.

Odnosząc się natomiast do możliwości skorzystania przez Panią z przedmiotowej ulgi należy zwrócić uwagę, że w przypadku odliczenia kwoty przysługującej na jedno dziecko (spełniającego warunki, o których mowa w ww. przepisach) istnieje ograniczenie zastosowania tej ulgi, polegające na wprowadzeniu przez ustawodawcę limitu dochodów, stosownie do art. 27f ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób. Zgodnie z tym przepisem łączne dochody podatnika będącego rodzicem samotnie wychowującym dziecko, nie mogą przekroczyć w roku podatkowym kwoty 112 000 zł.

Wysokość tych dochodów ustalić należy zaś w sposób określony w powołanym wyżej art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, należy pomniejszyć o kwotę składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

We wniosku wskazała Pani, że w 2022 r. samotnie wychowywała Pani dziecko i uzyskała w tym roku dochód opodatkowany wg skali podatkowej w wysokości .... gr.

Do dnia …. 2022 r., tj. do ukończenia przez dziecko 18 roku życia, posiadała Pani w stosunku do niego pełną władzę rodzicielską i faktycznie ją wykonywała. Po uzyskaniu przez syna pełnoletności, wykonywała Pani w 2022 r. ciążący na Pani obowiązek alimentacyjny – syn jest uczniem technikum i pozostawał w tym okresie na Pani utrzymaniu.

W 2022 r. syn pracował i uzyskał roczny przychód w wysokości .... gr, z tym, że po ukończeniu 18 roku życia uzyskany niego przez przychód z tytułu umowy o pracę wyniósł .... gr.

W związku z tym powzięła Pani wątpliwość, czy przysługuje Pani prawo do odliczenia kwoty ulgi prorodzinnej przysługującej na  jedno dziecko w 2022 r., w sytuacji gdy syn uzyskał w całym roku przychód  przekraczający limit określony w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W roku podatkowym, który jest przedmiotem Pani zapytania, ww. kwota limitu dochodu (przychodu) wynosiła 16 061 zł 28 gr (obliczona jako 12-krotność renty socjalnej w wysokości obowiązującej w grudniu 2022 r.) i dotyczyła ona dochodów podlegających opodatkowaniu przede wszystkim na zasadach ogólnych oraz przychodów otrzymanych przez podatnika do ukończenia 26 roku życia (zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), a więc w szczególności z umowy o pracę, czy też z umów zlecenia.

W tym miejscu należy uwagę, że w przypadku dzieci pełnoletnich, prawo do skorzystania z ulgi przez rodzica/opiekuna uzależnione jest od wysokości zarobków dziecka. Ustawodawca dokładnie określił kwotę i źródła dochodów, jakie może uzyskać pełnoletnie dziecko, by rodzic (opiekun) nie utracił prawa do zastosowania ulgi prorodzinnej. Natomiast, w przypadku dziecka małoletniego, które nie ukończyło jeszcze 18 roku życia, sytuacja jest inna, bowiem dochody małoletnich dzieci w żaden sposób nie ograniczają prawa do ulgi prorodzinnej. Nie ma tu znaczenia wysokość zarobków uzyskanych przez dziecko małoletnie. Oznacza to, że obliczanie dochodu uzyskanego przez dziecko, należy rozpocząć od dnia ukończenia przez nie 18 roku życia.

Wyjaśnić również należy, że przedmiotowa ulga prorodzinna rozliczana jest w systemie miesięcznym. Kwota przysługującego odliczenia uzależniona jest od liczby dzieci, na które w danym miesiącu przysługuje ulga. W trakcie roku podatkowe może dojść bowiem do zmiany wysokości kwoty przysługującej ulgi w poszczególnych miesiącach, z uwagi na jej utratę w odniesieniu do niektórych dzieci. Utrata ta może być spowodowana wieloma czynnikami np. uzyskaniem przez pełnoletnie dziecko dochodów w kwocie przekraczającej limit określony w ustawie, zawarciem związku małżeńskiego przez dziecko, brakiem kontynuowania nauki przez dziecko itp. Dzieci, w odniesieniu do których w trakcie roku podatkowego utracone jest prawo do ulgi, od następnego miesiąca, kiedy prawo to jest utracone nie są wliczane do łącznej ilości dzieci, na które ulga ta przysługuje.

W analizowanej sprawie wskazała Pani, że syn ukończył … 2022 r. 18 lat i po tej dacie uzyskał przychód z tytułu umowy o pracę w kwocie ..... gr. Zatem fakt, że przychód Pani syna ze stosunku pracy, po osiągnięciu przez niego pełnoletności nie przekroczył kwoty 16 061 zł 28 gr, stanowiącej limit określony w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych – oznacza, że przysługuje Pani prawo do odliczenia ulgi prorodzinnej za 2022 r. w pełnej wysokości.

Zatem, mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przysługuje Pani prawo do odliczenia ulgi prorodzinnej w pełnej wysokości w związku ze sprawowaniem przez Panią władzy rodzicielskiej oraz wykonywaniem ciążącego na Pani obowiązku alimentacyjnego w stosunku na syna w zeznaniu podatkowym za 2022 r.

Skoro Pani syn po uzyskaniu pełnoletności w 2022 r. uzyskał dochód ze stosunku pracy nieprzekraczający limitu określonego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i spełniła Pani pozostałe przewidziane w ustawie warunki, to miała Pani prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej za 2022 r. określonej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ do dziecka małoletniego nie stosuje się kryterium dochodowego, o którym mowa w cytowanych przepisach.

Wobec powyższego, Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu interpretacji Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacjanie będzie chroniła Pani w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00