Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.265.2023.2.LK

Prawidłowość ewidencjonowania sprzedaży usług mycia aut.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 maja 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 10 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawidłowości ewidencjonowania sprzedaży usług mycia aut. Uzupełniła go Pani pismem z 27 czerwca 2023 r. (wpływ 27 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zgodnie z wydaną decyzją przez Naczelnika Urzędu Skarbowego (…) znak sprawy: (…) otrzymała Pani zgodę na odroczenie terminu rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży w samoobsługowych myjniach przy zastosowaniu kas rejestrujących do 2 sierpnia 2023 r.

Obawia się Pani, że nie wywiąże się z obowiązku fiskalizacji do tego terminu, gdyż zgodnie z pismem firmy A., która jest producentem oprogramowania do obsługi płatności gotówkowej oraz kartowej wraz z firmą Polskie e-płatności - dostawcą usług na terminalach płatniczych samoobsługowych w Pani myjniach samoobsługowych (…) w (…) i (…), z przyczyn niezależnych tylko od nich, termin realizacji instalacji kas rejestrujących w kasach zainstalowanych w Pani myjniach opóźnia się również z powodu braku gotowości instalacji firmy, która obsługuje samoobsługowe terminale płatnicze Polskie e-płatności (kopia pisma w załączniku).

W związku z powyższym, że na dzień 10 maja 2023 r. nie mają Państwo ustalonego żadnego terminu rozpoczęcia prac instalacyjnych ww. oprogramowania do rejestracji sprzedaży usług na myjniach samoobsługowych za pomocą kas rejestrujących przez firmę (…), jest Pani zmuszona do szukania na rynku innych dostawców oprogramowania do fiskalizacji. Będzie się to wiązało z bardzo wysokimi kosztami, z uwagi na wdrożenie ponownie całego systemu do obsługi płatności samoobsługowych - gotówkowych oraz instalacją nowych terminali płatniczych oferowanych przez innych dostawców.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Jest Pani podatnikiem VAT. W ramach prowadzenia działalności dokonuje Pani sprzedaży osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczych oraz rolnikom. Klient będzie nabywał żetony i karty przedpłacone na myjnie u pracownika myjni w (…), natomiast w salonie sprzedaży w myjni w (…). Karta przedpłacona umożliwia bezpośrednio skorzystanie z myjni samoobsługowej. Zakup żetonu i karty przedpłaconej będzie ewidencjonowane natychmiast po zakupie na kasach fiskalnych w myjni (…) i salonie sprzedaży w (…), gdzie jest myjnia. Nabywca otrzyma paragon lub fakturę VAT za nabycie usługi mycia pojazdu. Uruchomienie myjni następuje po wrzuceniu żetonu, bilonu lub przyłożenie karty przedpłaconej. Urządzenie przyjmuje również bilon. Nabycie żetonów i kart przedpłaconych będzie ewidencjonowane na kasie fiskalnej stacjonarnej w kasie w (…) oraz na kasie fiskalnej w salonie sprzedaży w (…), gdzie są również sprzedawane urządzenia czyszczące i myjące. Nabycie żetonu lub karty przedpłaconej będzie dokumentowane wydanym paragonem fiskalnym lub fakturą VAT tuż obok myjni.

Pytanie

Czy jeżeli na dzień 2 sierpnia 2023 r. nie będzie nadal możliwości fiskalizacji usług za mycie przyjmowanych w terminalach samoobsługowych płatniczych zainstalowanych przy myjniach obsługujących przez Polskie e-płatności, czy może Pani te terminale samoobsługowe wyłączyć (bez możliwości płacenia kartą) i sprzedawać usługi mycia bezgotówkowe poprzez zakup żetonów lub kart przedpłaconych w kasie rejestrującej stacjonarnej w myjni w (…) i (…), które są zgłoszone i zarejestrowane w US (…)?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, że ma możliwość sprzedawania usług mycia przez sprzedaż żetonów i kart przedpłaconych, jeśli zostaną wyłączone automaty terminali na stanowiskach a będzie tylko dostępny centralny system płatności bezgotówkowej tzw. stacjonarny, gdzie będzie kasa fiskalna.

Wskazuje Pani, że „Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Finansów kasa fiskalna musi znajdować na każdym stanowisku, na którym przyjmowana jest płatność. Jeśli myjnia posiada centralny system płatności, w którym wydawane są żetony, wtedy kasa fiskalna zostaje zainstalowana tylko w miejscu, w którym dokonywana jest płatność. Jeśli myjnia nie ma centralnego punktu płatności, a każde stanowisko posiada możliwość płatności, wtedy każde pojedyncze stanowisko musi być wyposażone w kasę fiskalną”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, która wskazuje, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży w postaci papierowej lub za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia. Zwolnienia te wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W poz. 40 załącznika do rozporządzenia wymieniono:

Usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w:

1)bilonie lub banknotach, lub

2)innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Jednocześnie § 4 rozporządzenia wskazuje, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów, przy dostawie towarów i świadczeniu usług w nim wymienionych.

I tak zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. m) rozporządzenia, który obowiązuje od 1 lutego 2023 r.:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Powyższy przepis wskazuje, że od 1 lutego 2023 r. usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobne usługi (PKWiU 45.20.30.0), wykonywane przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej) podlegają bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania tych czynności na kasie rejestrującej. W zakresie tych usług nie ma zatem miało zastosowania zwolnienie wskazane w poz. 40 załącznika do rozporządzenia.

Ponadto, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1 i 2 pkt a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących”:

Podatnicy, prowadząc ewidencję:

1)wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12; zamiast paragonu fiskalnego podatnicy mogą wystawić fakturę przy użyciu kasy i wydać ją nabywcy.

2)w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości albo części należności (zapłaty) w gotówce - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny z chwilą jej otrzymania.

Natomiast § 12 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

1. W przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kasy, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. f, gdy kasa nie zawiera drukarki kasy, podatnik:

1) nie wystawia paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego, faktury i faktury anulowanej w postaci papierowej oraz zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych dla kas;

2) nie wystawia:

a) raportów fiskalnych dobowych,

b) raportów fiskalnych okresowych,

c) raportu fiskalnego rozliczeniowego,

d) łącznych raportów fiskalnych okresowych,

e) łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego,

f) raportów fiskalnych zdarzeń,

g) raportu fiskalnego fiskalizacji,

h) dokumentów niefiskalnych

- w postaci papierowej oraz bezpośrednio po wykonaniu przesyła raporty fiskalne okresowe, raport fiskalny rozliczeniowy, łączne raporty fiskalne okresowe, łączny raport fiskalny rozliczeniowy i raporty fiskalne zdarzeń do komputerowych systemów ogólnodostępnych i dokonuje ich zapisu lub wydruku w tych systemach, a raporty fiskalne dobowe, raport fiskalny fiskalizacji i dokumenty niefiskalne może przesłać do tych systemów i dokonać ich zapisu lub wydruku w tych systemach.

2. W przypadku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. f, gdy kasa zawiera drukarkę kasy, podatnik może nie wystawiać paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego, faktury i faktury anulowanej w postaci papierowej, jeżeli zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych (kryteriach i warunkach technicznych) dla kas.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jest Pani podatnikiem VAT. Prowadzi Pani myjnie samoobsługowe w (…) i (…). W ramach prowadzenia działalności dokonuje Pani sprzedaży usług osobom fizycznym nie prowadzących działalności gospodarczych oraz rolnikom. Zgodnie z wydaną decyzją przez Naczelnika Urzędu Skarbowego otrzymała Pani zgodę na odroczenie terminu rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży w samoobsługowych myjniach przy zastosowaniu kas rejestrujących do 2 sierpnia 2023 r. Jednakże, obawia się Pani, że w tym terminie, nie uda się zainstalować kas w urządzeniach myjni. W związku z powyższym, planuje Pani wprowadzenie systemu korzystania z myjni samoobsługowych, w taki sposób, że klient będzie nabywał żetony i karty przedpłacone u pracownika myjni w (...) i w salonie sprzedaży w myjni w (...). Karta przedpłacona i żeton będzie umożliwiać bezpośrednio skorzystanie z myjni samoobsługowej. Zakup żetonu i karty przedpłaconej umożliwiający skorzystanie z ww. usług będzie ewidencjonowany natychmiast po zakupie na kasach fiskalnych w myjni (...) i salonie sprzedaży w (...). Nabywca otrzyma paragon lub fakturę VAT za nabycie usługi mycia pojazdu. Nabycie żetonu lub karty przedpłaconej będzie dokumentowane wydanym paragonem fiskalnym lub fakturą VAT tuż obok myjni.

Pani wątpliwości dotyczą kwestii, czy jeśli na dzień 2 sierpnia 2023 r. nie będzie Pani miała możliwości fiskalizacji usług za mycie w terminalach samoobsługowych płatniczych zainstalowanych przy myjniach, to czy może Pani te terminale samoobsługowe wyłączyć (bez możliwości płacenia kartą) i sprzedawać usługi mycia poprzez zakup żetonów lub kart przedpłaconych w kasie rejestrującej stacjonarnej w myjni w (…) i (…).

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że sprzedaż usług mycia i czyszczenia auta, w tym usług realizowanych w Pani myjniach samoobsługowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych powinna być ewidencjonowana na kasie rejestrującej.

Odnosząc się więc prawidłowości dostosowania się przez Panią do ww. obowiązku ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej usługi skorzystania z myjni samoobsługowej, wskazać należy, że w opisanych okolicznościach, za każdym razem, w chwili zakupu żetonu i karty przedpłaconej uprawniających do skorzystania z samoobsługowych urządzeń, transakcja ta zostanie zaewidencjonowana na kasie fiskalnej a usługobiorca otrzyma od pracownika myjni paragon fiskalny. Tym samym, w momencie otrzymania przez Panią (Pani pracownika) całości lub części należności (zapłaty) przed dokonaniem sprzedaży usługi mycia samochodu,  spełni Pani obowiązek wystawienia i wydania nabywcy paragonu fiskalnego w formie papierowej (bądź faktury) z tytułu świadczonej usługi. Nabycie żetonu/katy przedpłaconej przez klienta, które umożliwiać będzie skorzystanie z usługi, a tym samym otrzymanie przez klienta paragonu fiskalnego, nastąpi w pobliżu urządzeń samoobsługowych.

W związku z powyższym, zasady określone w art. 111 ust. 1 ustawy oraz w § 6 pkt 1 i 2 pkt a) rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, w przypadku opisanej we wniosku sprzedaży będą przez Panią spełnione w zakresie w jakim wskazuje Pani w pytaniu i stanowisku tj. jedynie za pomocą sprzedaży żetonów i kart przedpłaconych zakupionych w punktach stacjonarnych w (…) i w (…), gdzie usługa zostanie zarejestrowana na kasie fiskalnej.

Jednakże, w stanie faktycznym wniosku, wskazała Pani również, że urządzenie przyjmuje również bilon. Odnosząc się do tej sytuacji, należy wskazać, że jeżeli dodatkowo uruchomienie myjni będzie następować oprócz żetonu i karty przedpłaconej również za pomocą bilonu, wówczas powyższy warunek nie będzie spełniony. Uruchomienie myjni za pomocą bilonu, w opisanych okolicznościach, nie będzie bowiem zarejestrowane na kasie fiskalnej. W przypadku zatem, jeżeli urządzenia do wyświadczenia wybranej przez klienta usługi będą uruchamiane nie tylko przy użyciu nabytych uprzednio żetonów czy kart przedpłaconych, czyli w formie bezgotówkowej, ale również przy użyciu monet, to jest wymagane, aby w każdym urządzeniu myjni przyjmującym płatności gotówkowe wmontowana była kasa rejestrująca.  

Zatem należy zgodzić się z Pani stanowiskiem, że ma Pani możliwość sprzedawania usług mycia przez sprzedaż żetonów i kart przedpłaconych, jeśli zostaną wyłączone automaty terminali na stanowiskach, a będzie dostępny centralny system płatności bezgotówkowej tzw. stacjonarny, gdzie będzie kasa fiskalna. Natomiast, jeśli przy tym płatność bilonem w myjni samoobsługowej nie będzie wyłączona, to w takim przypadku każde pojedyncze stanowisko musi być wyposażone w kasę fiskalną.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00