Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.353.2023.2.KW

Skorzystanie z ulgi na robotyzację.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy opisane w treści stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego Roboty, które Spółka uznaje za roboty przemysłowe, spełniają definicję robota przemysłowego zawartą w treści przepisu art. 38eb ust. 3 ustawy CIT?
  • czy Wnioskodawca będzie uprawniony w poszczególnych latach podatkowych 2022-2026 do odliczania od podstawy opodatkowania 50% kwoty dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od Robotów nabytych zarówno przed jak i od 2022 r.?

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 sierpnia 2023 r. (data wpływu 9 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A. sp. z o.o. (dalej: A lub Wnioskodawca lub Spółka) jest podmiotem wchodzącym w skład międzynarodowej grupy B (dalej: Grupa lub Grupa B), która specjalizuje się w produkcji szklanych i metalowych opakowań do napojów. Podmioty wchodzące w skład pionu A są odpowiedzialne za produkcję podzespołów do maszynach szklarskich, w szczególności dla zakładów szklarskich wchodzących w skład Grupy B. Grupa B posiada zakłady szklarskie w Afryce, Europie i Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Grupa B stale się rozwija poprzez prowadzenie prac badawczo-rozwojowych (prace B+R), które przekładają się na opracowywanie i wdrażanie nowych technologii oraz procesów produkcyjnych do poszczególnych zakładów produkcyjnych Grupy w Europie i na świecie.

Poza prowadzeniem prac B+R na skale europejską, jednym z głównych elementów rozwoju Grupy B jest ciągłe ulepszanie parku maszynowego poszczególnych zakładów, dążące do zwiększenia wolumenu produkcji, poprawie bezpieczeństwa pracy oraz wdrażaniu rozwiązań bardziej zrównoważonych energetycznie. A realizuje powyższe przesłanki poprzez wprowadzanie nowych elementów do ciągu produkcyjnego oraz coraz większe zrobotyzowanie parku maszynowego.

W związku z powyższym, Wnioskodawca w ostatnich latach dokonał licznych inwestycji, które zwiększyły poziom zrobotyzowania procesu produkcyjnego, co przełożyło się na zwiększenie konkurencyjności Spółki oraz poprawiło jakość świadczonych usług. Wszystkie koszty związane z robotyzacją zostały poniesienie oraz będą poniesione po 1 stycznia 2022 r. Spółka nie wyklucza, iż podobne inwestycje zostaną poczynione również w przyszłości.

W chwili obecnej Spółka posiada szereg, wielozadaniowych w pełni zautomatyzowanych maszyn CNC (obrabiarek CNC). Wnioskodawca zalicza do nich również maszyny lub urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania linii produkcyjnej i funkcjonalnie związane z całym cyklem produkcyjnym. Zautomatyzowane maszyny CNC zostały nabyte przez Spółkę w latach 2012 - 2021 na podstawie umów sprzedaży, były fabrycznie nowymi urządzeniami oraz stanowią własność Spółki.

Skrót CNC pochodzi z języka angielskiego, a jego rozwinięcie to Computerized Numerical Control, czyli komputerowe sterowanie urządzeń numerycznych. Maszyny skonstruowane w tej technologii to nowoczesne obrabiarki o różnym zastosowaniu. Na rynku dostępne są między innymi tokarki CNC do metalu, czy też frezarki CNC. Tego typu urządzenia mogą zostać zaprogramowane w ten sposób, że będą wykonywać dokładnie tę samą pracę przez długi czas w nieporównywalnie większym tempie i z większą precyzją niż przy pracy manualnej. Właśnie dlatego maszyny CNC są wykorzystywane w przemyśle, gdzie niezwykle ważna jest produkcja identycznych części i elementów.

Obrabiarki CNC mają znacznie bardziej skomplikowaną budowę, niż ich tradycyjne wersje. Ich sercem jest zaawansowany komputer, który pozwala na dokładne rozplanowanie pracy i precyzyjne wykonanie jej kolejnych etapów. Przygotowania obrabiarek do produkcji dokonuje wykwalifikowany specjalista, tj. operator lub technolog, który musi posiadać obszerną wiedzę potwierdzoną odpowiednimi szkoleniami, pozwalającymi mu na dokładne sterowanie zaawansowaną maszyną.

W zakresie obrabiarek CNC kluczowy jest proces ich programowania, który przebiega dwuetapowo. Na początku projektuje się prace, które wspomagane jest komputerowo (CAD), natomiast drugim krokiem jest przełożenie całego projektu tak, aby był prawidłowo odczytany przez maszynę. Jeżeli operator CNC wykona te prace, może przejść do obróbki CNC. Programowanie obrabiarki CNC wymaga szerokiej wiedzy z dziedziny programowania, geometrii i fizyki. Potrzebna jest również rozwinięta wyobraźnia przestrzenna, która pozwoli na optymalne zaplanowanie pracy.

Sterowanie obrabiarek CNC można podzielić na trzy sposoby: punktowe, odcinkowe i kształtowe.

Punktowe sterowanie pozwala na ustawienie narzędzia w precyzyjnie określonym punkcie względem przedmiotu. Układ ten jest najprostszy i stosuje się go najczęściej przy wierceniu, wytaczaniu czy przebijaniu, czyli przy takich pracach, gdzie bardzo ważne jest dokładne ustawienie narzędzia nad osią otworu.

Dzięki sterowaniu odcinkowemu można zaprogramować narzędzie tak, aby poruszało się po zaplanowanym torze z dokładnie określoną prędkością. Tego typu prace wykonuje się najczęściej przy frezowaniu zarysów prostokątnych, frezowaniu odsadzeń przelotowych, czy też frezowaniu płasko- równoległym. Należy zaznaczyć, że odcinki toru narzędzia muszą być położone równolegle do osi współrzędnych w określonej płaszczyźnie.

Najbardziej zaawansowane sterowanie, tj. kształtowe, pozwala na uzyskanie najbardziej skomplikowanych kształtów. Sterowanie kształtowe jest wielopłaszczyznowe o niezwykle szerokim zakresie ruchów. Działania tego typu pozwalają na wykonanie pełnej bryły dwuwymiarowej, 2%D, a także figur trójwymiarowych.

Powyższa charakterystyka jest niezwykle istotna w przypadku procesu produkcyjnego A, w którym kluczowa jest dbałość o najmniejsze detale z uwagi na dużą indywidualizację zamówień, a tym samym niepowtarzalność konstrukcji opracowywanych podzespołów do maszyn szklarskich.

Spółka zalicza następujące maszyny do kategorii zautomatyzowanych maszyn CNC (nazwa środka trwałego wraz ze specyfikacją):

1.(...)- Obróbka 4-osiowa, wiercenie, frezowanie i gwintowanie długich konstrukcji spawanych, takich jak (...)

2. Centrum obróbcze (...) - Obróbka 5-cio osiowa, wiercenie frezowanie i gwintowanie szerokiej gamy części maszyn, które gabarytowo mieszczą się na stole obrabiarki np. cylindry do mechanizmów lub (...)

3. Frezarka sterowana numerycznie (...) - Obróbka 5-osiowa, wiercenie, frezowanie i gwintowanie szerokiej gamy części maszyn, które gabarytowo mieszczą się na stole obrabiarki, np. cylindry do mechanizmów lub ventilbloki.

4. Frezarka sterowana numerycznie (...) - Obróbka 5-osiowa, wiercenie, frezowanie i gwintowanie szerokiej gamy części maszyn, które mieszczą się na stole obrabiarki, np. cylindry do mechanizmów lub ventilbloki.

Wnioskodawca będzie posługiwał się sformułowaniem „Roboty”, które będzie używane zbiorczo do określenia powyżej wykazanych maszyn.

Spółka aktualnie dokonuje i przez następne lata podatkowe będzie dokonywała odpisów amortyzacyjnych według właściwych stawek amortyzacji przewidzianych przepisami prawa ww. Robotów. Wnioskodawca rozpoczął amortyzację Robotów zgodnie z przepisami prawa, tj. począwszy od miesiąca następującego po miesiącu wprowadzenia środków trwałych do ewidencji.

Wszystkie z powyżej opisanych Robotów:

  • są połączone cyfrowo, wysyłają i przetwarzają dane za pomocą wbudowanych sterowników PLC (Programable logic controler), jak również z wewnętrzną siecią Ethernet,
  • są połączone z systemem teleinformatycznym, który jest systemem teleinformatycznym wspomagającym i usprawniającym produkcję (system WERMA) i zachodzące procesy produkcyjne poprzez zbieranie i archiwizowanie informacji z poszczególnych maszyn / urządzeń w zakresie ich aktualnego statusu (parametry procesu produkcyjnego). Za jego pomocą można kontrolować aktualny status urządzenia. Dzięki systemowi można uzyskać natychmiastowy sygnał zwrotny o stopniu wykonania produkcji, podejmować na bieżąco właściwe decyzje i reagować w czasie rzeczywistym na nieprawidłowości pojawiające się w trakcie procesu produkcyjnego. Pozyskane dane z procesu produkcyjnego umożliwiają analizę kluczowych wskaźników efektywności produkcji i pozwalają uzyskać rzeczywisty obraz wykorzystania zdolności produkcyjnych zakładu, jak również na bieżąco reagować na zaistniałe przestoje oraz nieplanowane zdarzenia,
  • są monitorowane za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,
  • są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika, w taki sposób, że każdy z robotów posiadanych przez Spółkę wykonuje pewną określoną czynność w cyklu produkcyjnym danego wyrobu (kolejną czynność zazwyczaj wykonuje kolejna maszyna).

Wnioskodawca potwierdza, że:

  • Nabyte Roboty były fabrycznie nowe.
  • Nie prowadzi działalności na terenie specjalne strefy ekonomicznej.
  • Nie prowadzi działalności w oparciu o decyzję o wsparciu.
  • Koszty poniesione przez Wnioskodawcę na zakup Robotów nie zostały Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie. Koszty te nie zostały również dotychczas w jakikolwiek sposób odliczone przez Spółkę od podstawy opodatkowania.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

W latach podatkowych, w których Spółka zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację, Spółka osiągnęła i zamierza osiągnąć dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych.

Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej (art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) bądź na podstawie decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 1 pkt 34a cyt. ustawy), a tym samym nie uzyskuje dochodu z ww. rodzajów działalności. 

Spółka rozlicza i będzie rozliczać dokonywane od Robotów odpisy amortyzacyjne jako koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy CIT.

Przedstawione we wniosku Roboty zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz oddane do użytkowania w następujących datach:

Nazwa środka trwałego

Data aktywowania

Centrum (...)

31.12.2012

Frezarka (...)

31.08.2016

(...)

31.03.2018

Frezarka (...)

03.08.2021

Spółka planuje skorzystać z odliczenia wskazanego w art. 38eb ust. 1 ustawy CIT do momentu pełnego zamortyzowania tych środków trwałych bądź do końca roku podatkowego 2026, w zależności, która z tych sytuacji wystąpi w pierwszej kolejności.

Dokumenty nabycia, tj. faktury i umowy zakupowe, wskazanych we wniosku Robotów nie zawierały informacji, że nabyciu podlega „robot przemysłowy”.

W tym miejscu warto podkreślić, że żaden przepis ustawy CIT nie wprowadza obowiązku czy też wymogu w zakresie tak specyficznego opisu dokumentu nabycia danego robota przemysłowego. Zdaniem Wnioskodawcy, to w gestii dostawcy danego urządzenia/maszyny pozostaje jaką nazwę handlową będzie stosował dla danego urządzenia/maszyny będącego przedmiotem dostawy. Ponadto, w przypadku umowy zawieranej z zagranicznym dostawcą ciężko jest wymagać, aby umieszczał na dokumentach zakupowych specyficzne sformułowania w języku polskim. Niemniej, z doświadczenie Spółki wynika, że przedmiotem dostawy najczęściej jest urządzenie o sprecyzowanej nazwie, jak np.(...), i to taka (takiego rodzaju) nazwa widnieje na dokumencie zakupowym.

Należy również odnieść powyższe do definicji robota przemysłowego, która została zawarta w art. 38eb ust. 3 ustawy CIT „przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1. wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2. jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3. jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4. jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W przedstawionej definicji nie znajduje się żadne odniesienie, co do wymogu uwzględnienia na dokumencie zakupowym sformułowania „robot przemysłowe”. Kluczowe jest spełnienie przez dany środek trwały wszystkich wskazanych w powyższej definicji przesłanek, a tym samym dla możliwości zastosowania ulgi na robotyzację nie ma znaczenia czy dana maszyna została nazwana przez dostawcę jako „robot przemysłowy”.

Spółka zaklasyfikowała wskazane we wniosku Roboty w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wg symbolu 412 - Frezarki.

Zdaniem Spółki, w zakresie zastosowania ulgi na robotyzację nie jest kluczowe wg jakiego symbolu KŚT dany środek trwały został zaklasyfikowany. Istotne jest czy dany środek trwały wypełnia wszystkie ustawowe przesłanki robota przemysłowego. Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku Robotów przedstawionych we wniosku, te przesłanki zostały spełnione.

Podobne stanowisko znalazło się również w interpretacji indywidualnej z dnia 14 czerwca 2023 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-3.4010.169.2023.2.IZ, w której organ wskazał, że:

„Z treści art. 38eb ustawy p.d.o.p. nie wynika, aby z zakresu ulgi na robotyzację wyłączone były roboty, które zostały ujęte w KŚT pod innym symbolem aniżeli 493 "roboty przemysłowe". Ustawa nie wskazuje bowiem pod jakim symbolem KŚT winny zostać ujęte roboty przemysłowe, aby możliwe było skorzystanie z ulgi, o której dotyczy wniosek.

Należy zauważyć, że formułując definicję "robota przemysłowego" na potrzeby zastosowania ulgi na robotyzację ustawodawca nie odwołuje się w niej do Klasyfikacji Środków Trwałych, w tym nie wymaga aby "robot przemysłowy" był środkiem trwałym wymienionym pod symbolem 493 (oznaczenie obowiązujące do 31 grudnia 2016 r.) lub 489 (oznaczenie obowiązujące od 1 stycznia 2017 r. zgodnie z aktualnym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT)).

Zatem, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, odliczenia o których mowa w art. 38eb ust. 1 ustawy o p.d.o.p., można dokonać również w stosunku do Robotów, które zostały zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod innym symbolem KŚT aniżeli 493 "roboty przemysłowe".

Roboty, które Spółka nabyła nie posiadają maszyn i urządzeń peryferyjnych, funkcjonalnie z nimi związanych. Roboty nie są elementami innych robotów przemysłowych.

Ponadto, Spółka pragnie wskazać, że jej stanowisko nie uległo zmianie.

Pytania

1. Czy opisane w treści stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego Roboty, które Spółka uznaje za roboty przemysłowe, spełniają definicję robota przemysłowego zawartą w treści przepisu art. 38eb ust. 3 ustawy CIT?

2. Czy Wnioskodawca będzie uprawniony w poszczególnych latach podatkowych 2022-2026 do odliczania od podstawy opodatkowania 50% kwoty dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od Robotów nabytych zarówno przed jak i od 2022 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

1) Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w treści stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego Roboty, które Spółka uznaje za roboty przemysłowe, spełniają definicję robota przemysłowego zawartą w treści przepisu art. 38eb ust. 3 ustawy CIT.

2) Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on uprawniony w poszczególnych latach podatkowych 2022-2026 do odliczania od podstawy opodatkowania 50% kwoty dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od Robotów nabytych zarówno przed jak i od 2022 r.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Podstawa prawna

Na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy CIT podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 (ustawy CIT), kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)robotów przemysłowych,

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe).

d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Natomiast, zgodnie z art. 38eb ust 3 ustawy CIT - przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2)pozycjonery jedno- i wieloosiowe:

3)tory jezdne;

4)słupowysięgniki;

5)obrotniki;

6)nastawniki;

7)stacje czyszczące;

8)stacje automatycznego ładowania;

9)stacje załadowcze lub odbiorcze;

10)złącza kolizyjne:

11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania. wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów.

b) obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli. wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Ad 1.

Zgodnie z art. 38eb ust. 3 ustawy CIT, przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1. wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2. jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3. jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4. jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Dokonując analizy powyższej, ustawowej definicji należy wskazać, że składa się ona z dwóch części W pierwszej z nich, ustawodawca przedstawił cechy, które sam w sobie powinien spełnić robot przemysłowy. Natomiast w drugiej części, wypunktowane zostały dodatkowe, sprecyzowane warunki, które kwalifikują dane urządzenie do skorzystania z ulgi na robotyzacje.

Tym samym, zgodnie z powyższym tokiem rozumienia, należy wskazać, że za robota przemysłowego uważany jest automatycznie sterowalna, programowalna, wielozadaniowa i stacjonarna lub mobilna maszyna, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadająca właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych.

Analizując literalnie powyższą definicję należy jednoznacznie stwierdzić, że Roboty przedstawione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego mieszczą się w niej. Wszystkie z opisanych urządzeń:

a)są automatycznie sterowalne, programowalne i wielozadaniowe - przez programowalność należy rozumieć, np. zgodnie z normą ISO 8373:2021, iż urządzenie/robot jest zaprojektowane w taki sposób, że funkcję czy też jego ruchy mogą zostać zmienione bez dokonywania w danym urządzeniu fizycznych zmian. Wszystkie Roboty w posiadaniu Spółki są/będą sterowane za pomocą sterowników PLC i/lub innych systemów informatycznych, dzięki którym możliwe jest programowanie określonych zadań, bez konieczności ingerowania w ich fizycznej strukturze. Ponadto, programowanie Obrabiarek CNC wymaga posiadania określonych, wyspecjalizowanych kwalifikacji oraz wiedzy. Wielozadaniowość natomiast należy rozumieć w taki sposób, iż dane urządzenie posiada zdolność do wykonywania kilku zadań jednocześnie. Za internetowym słownikiem języka polskiego PWN „wielozadaniowy” oznacza: „mogący spełniać wiele zadań”, natomiast w informatyce: „dający możliwość wykonania jednocześnie wielu zadań”, Tym samym, w odniesieniu do Robotów należy stwierdzić, iż ich właściwości pozwalają na możliwość jednoczesnej obsługi wielu zadań takich jak wiercenie, gwintowanie, frezowanie czy też komunikowanie się za pomocą sterowników PLC.

b)są stacjonarne lub mobilne - wszystkie Roboty przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego są stacjonarne;

c)posiadają co najmniej 3 stopnie swobody poruszania - wszystkie Roboty posiadają co najmniej 3 stopnie swobody. Co do zasady, w przypadku Robotów są to 4 lub 5 osi swobody;

d)posiadają zdolności manipulacyjne bądź lokomocyjne - wszystkie Roboty posiadają zdolność podnoszenia, przesuwania, obracania i przemieszczania przedmiotów. W zależności od rodzaju maszyny są w stanie do manipulowania od 16 do 80 rodzajami narzędzi.

e)używane są dla zastosowań przemysłowych - Roboty służą do produkcji podzespołów do maszynach szklarskich, zgodnie z kodem PKD 28 99 Z - Produkcja pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowana.

W przepisach dotyczących ulgi na robotyzację, jak i w pozostałych przepisach ustawy CIT nie zdefiniowano wyrażenia "dla zastosowań przemysłowych". Odnosząc to wyrażenie do rozumienia słownika internetowego PWN "przemysł" został zdefiniowany jako: "produkcja materialna polegająca na wydobywaniu z ziemi bogactw naturalnych i wytwarzaniu produktów w sposób masowy przy użyciu urządzeń mechanicznych". Sięgając natomiast do definicji zawartej w Encyklopedii PWN, w której "przemysł" zdefiniowano: "ekonomiczny dział nierolniczej produkcji materialnej, w którym wydobywanie zasobów przyrody oraz ich przetwarzanie w dobra zaspokajające potrzeby ludzi jest prowadzone w dużych rozmiarach, przy zastosowaniu podziału pracy i przy użyciu maszyn (do przemysłu nie zalicza się rzemiosła i budownictwa)". Analizując powyższe definicje, należy stwierdzić, że Roboty jak najbardziej są używane do zastosowań przemysłowych.

Zgodnie ze specyfikacją techniczną oraz opisem działania Robotów (wraz z oprzyrządowaniem) przedstawionym w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego, zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe maszyny spełniają definicję robota przemysłowego, definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nim związanych oraz maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotem przemysłowym, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, o których mowa w art. 38eb ust. 3 i 4 ustawy o CIT.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym nie powinno być wątpliwości w zakresie spełnienia przez wszystkie Roboty pierwszej części definicji robota przemysłowego, która została wskazana w art. 38eb ust. 3 ustawy CIT.

Podkreśleniu wymaga fakt, iż wszystkie ze wskazanych Robotów są automatycznie sterowane, programowalne, uniwersalne, przeznaczone do automatyzacji procesów przemysłowych. Posiadają ramiona robotyczne/manipulatory, które są w stanie operować w co najmniej trzech stopniach swobody (zazwyczaj są to 4, a nawet 5 osi), posiadają odpowiednie właściwości manipulacyjne bądź posiadają zdolności lokomocyjne.

Tym samym, w opinii Spółki, charakterystyka posiadanych przez nią środków trwałych odpowiada definicji robota przemysłowego z art. 38eb ust. 3 ustawy CIT, w związku czym należy stwierdzić, że maszyny określane przez Wnioskodawcę jako roboty przemysłowe (Roboty czyli Obrabiarki CNC) wypełniają powyższe warunki.

Jednocześnie, należy wskazać, że zgodnie z drugą częścią analizowanej definicji, aby daną maszynę uznać za robota przemysłowego musi ona spełnić 4 dodatkowe przesłanki:

1. wymieniać dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,

2. być połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów,

3. być monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,

4. być zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W tym zakresie, Spółka wskazuje, że zgodnie z przedstawionym opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego Roboty:

  • są połączone cyfrowo, wysyłają i przetwarzają dane za pomocą wbudowanych systemów PLC (Programable logic controler), jak również z wewnętrzną siecią Ethernet,
  • są połączone z systemem teleinformatycznym, który jest systemem teleinformatycznym wspomagającym i usprawniającym produkcję (system WERMA) i zachodzące procesy produkcyjne poprzez zbieranie i archiwizowanie informacji z poszczególnych maszyn / urządzeń w zakresie ich aktualnego statusu (parametry procesu produkcyjnego). Za jego pomocą można kontrolować aktualny status urządzenia. Dzięki systemowi można uzyskać natychmiastowy sygnał zwrotny o stopniu wykonania produkcji, podejmować na bieżąco właściwe decyzje i reagować w czasie rzeczywistym na nieprawidłowości pojawiające się w trakcie procesu produkcyjnego. Pozyskane dane z procesu produkcyjnego umożliwiają analizę kluczowych wskaźników efektywności produkcji i pozwalają uzyskać rzeczywisty obraz wykorzystania zdolności produkcyjnych zakładu, jak również na bieżąco reagować na zaistniałe przestoje oraz nieplanowane zdarzenia,
  • są monitorowane za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,
  • są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika, w taki sposób, że każdy z robotów posiadanych przez Spółkę wykonuje pewną określoną czynność w cyklu produkcyjnym danego wyrobu (kolejną czynność zazwyczaj wykonuje kolejna maszyna).

Przesłanka 1

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe okoliczności świadczą o tym, iż wszystkie maszyny, które zostały przedstawione w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego określane przez Spółkę jako Roboty wypełniają tę przesłankę.

Każde z analizowanych urządzeń jest połączone cyfrowo pomiędzy sobą (wszystkie sterowniki PLC są spięte w jedną sieć) jak również są podłączone do systemu teleinformatycznego przeznaczonego do obsługi linii produkcyjnych (system ...), który służy w szczególności do monitorowania i kontrolowania w czasie rzeczywistym stanu produkcji, maszyn i urządzeń.

Przesłanka 2

W zakresie tej przesłanki należy wskazać, że w treści przepisu art. 38eb ust. 3 pkt 2 ustawy CIT wskazano, że robot przemysłowy ma być połączony z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów.

Z powyższego wynika, że aby dane urządzenie było identyfikowane jako robot przemysłowe, to:

a)musi być ono połączone z systemami teleinformatycznymi (brak doprecyzowania o jakie dokładnie systemy może chodzić),

b)systemy te usprawniają procesy produkcyjne podatnika (nie zostało natomiast wskazane w jaki sposób, albo w jakim stopniu mają ten proces usprawniać).

System zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów zostały wymienione w treści omawianego przepisu wyłącznie jako przykłady systemów usprawniających procesy produkcyjne podatnika o czym wprost świadczy użycie sformułowania „w szczególności”. Tym samym, należy uznać, stosując literalną wykładnie językową, iż katalog ten jest otwarty, o ile systemy usprawniają procesy produkcyjne podatnika.

Wnioskodawca podkreśla, że system WERMA, który funkcjonuję w A, jest systemem teleinformatycznym oraz, że usprawnia procesy produkcyjne Wnioskodawcy. System ten zbiera informacje od poszczególnych maszyn i urządzeń (w tym Obrabiarek CNC) w czasie rzeczywistym. W szczególności monitoruje przepustowość produkcji, stan wykonania produkcji, odpadowość oraz kontroluje ich parametry czy też status, tj. np. przerwa w pracy (przezbrojenie). Dzięki temu, pozyskiwane w czasie rzeczywistym dane umożliwiają analizę kluczowych wskaźników efektywności produkcji i pozwalają uzyskać rzeczywisty obraz wykorzystania zdolności produkcyjnych parku maszynowego, a tym samym umożliwiają podejmowanie określonych decyzji, które mogą ten proces usprawnić.

Podsumowując, z uwagi na fakt, iż działający w zakładzie Spółki system teleinformatyczny:

  • zbiera i przetwarza dane od poszczególnych maszyn i Robotów,
  • przekazuje informacje, które realnie wpływają na usprawnienie procesu produkcyjnego Spółki, to zdaniem Wnioskodawcy przesłankę nr 2, również należy uznać za spełnioną.

Przesłanka 3

Spółka wskazuje, że maszyny określane przez nią jako Roboty są i będą monitorowane za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń.

Roboty są monitorowane za pomocą tzw. liniałów pomiarowych, które pozwalają na kontrolę ich pracy w czasie rzeczywistym. Bez tych czujników Roboty nie byłyby w stanie samodzielnie pracować oraz na bieżąco monitorować kompletność założonego zadania. Urządzenia są i będą monitorowane również za pomocą kamer.

Tym samym, należy uznać przesłankę nr 3 za spełnioną.

Przesłanka 4

W celu uznania tej przesłanki za spełnioną należy jednoznacznie stwierdzić, iż dany robot przemysłowy jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym.

Dokładna analiza językowa użytych w tekście aktu prawnego sformułowań powinna zostać również oparta o ich znaczenie encyklopedyczne (jeśli nie zostały zdefiniowane w akcie prawnym, z którego wywodzi się dana norma prawna). Tym samym, termin „zintegrowany” oznacza „połączony w całość lub będący częścią całości” (za internetowym słownikiem języka polskiego PWN). Z kolei przez „produkcyjny proces” należy rozumieć „część procesu produkcji, składająca się z działań wykonywanych w zakładzie przemysłowym w celu wytworzenia (z materiałów, półwyrobów, części maszyn i ich zespołów) gotowych wyrobów” (źródło: internetowa Encyklopedia PWN).

Tym samym, robot przemysłowy musi stanowić element infrastruktury produkcyjnej, który uczestniczy w szeregu czynności czy też procesów (jest jednym z elementów większej, spójnej całości), które są powtarzalne i stanowią jedną, kompletną całość. A contrario, nie może stanowić odosobnionego elementu / urządzenia, która nie ma jednoznacznego połączenia z toczącym się cyklem produkcyjnym. Ponadto, robot powinien wykonywać pewną część procesu produkcji rozumianego jako całość składającą się z działań wykonywanych w zakładzie produkcyjnym w celu wytworzenia (z materiałów, półwyrobów, części maszyn i ich zespołów) podzespołów do maszyn i urządzeń szklarskich, które są konieczne dla tego procesu produkcji i współzależne od działań wykonywanych przez inne maszyny biorące w nim udział. Obrazowo, bez udziału robota niemożliwe byłoby kontynuowanie procesu produkcji przez kolejną maszynę lub pracownika. Co do zasady, w ramach działalności produkcyjnej Wnioskodawcy dany Robot wykonuje operacje produkcyjne zgodnie z planem technologicznym, a pracownik produkcji rejestruje czas tej operacji w systemie SAP. Plan technologiczny (karta technologiczna) zawiera wszystkie operacje wraz ze stanowiskami roboczymi, które muszą być wykonane w celu poprawnego wyprodukowania części, fakt rozpoczęcia i zakończenia danej operacji jest każdorazowo rejestrowany w systemie SAP.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że Roboty pełnią określoną funkcję w cyklu produkcyjnym Wnioskodawcy. Każdy z przedstawiony przez Wnioskodawcę Robotów jest odpowiedzialny za ściśle określony element ciągu produkcyjnego, bez którego nie byłoby możliwości przeprowadzenia go od A do Z, tj. od momentu pobrania stali (surowca), aż do przeprowadzenia kontroli jakości wytworzonego podzespołu do maszyn szklarskich i umiejscowienia go w magazynie wyrobów gotowych. Proces produkcyjny w zakładzie Spółki jest ściśle określony, a każdy kolejny etap produkcji jest zaplanowany oraz powtarzalny i niemożliwy do wykonania bez udziału poprzedzających go etapów tejże produkcji, za który odpowiadają określone maszyny i urządzenia, w tym również Roboty.

Mając na uwadze powyższe, należy jednoznacznie stwierdzić, że poszczególne Roboty opisane w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym są integralne z procesem produkcyjnym Spółki, a usunięcie któregoś z nich doprowadziłoby do konieczności wstrzymania produkcji lub też do istotnej zmiany cyklu produkcyjnego Spółki.

Tym samym, przesłankę nr 4 należy uznać za wypełnioną.

Spółka pragnie wskazać, że podobne stanowisko zostało zaprezentowane oraz uznane za prawidłowe w następujących interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”):

Konkludując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż środki trwałe określane przez Spółkę jako Roboty stanowią roboty przemysłowe w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy CIT. Świadczy o tym wypełnienie wszystkich ustawowych przesłanek zawartych ww. przepisie, co też zostało udowodnione powyżej.

Ad 2.

Spółka dokonuje obecnie odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, które spełniają, zdaniem Wnioskodawcy, definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 1 ustawy CIT.

W myśl art. 38eb ust. 1 ustawy CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się koszty nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych. Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego, iż każdy z nabytych przed 2022 r. Robotów był fabrycznie nowy oraz stanowią roboty przemysłowe.

Natomiast przepis art. 38eb ust. 5 ustawy CIT stanowi, iż odliczenie, o którym mowa w ust. 1 ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Zgodnie z ww. przepisami, aby odliczyć dany wydatek od dochodu z innych źródeł przychodu w ramach nowowprowadzonej ulgi na robotyzację, konieczne jest, aby dany wydatek stanowił koszt uzyskania przychodu, został poniesiony na robotyzację oraz został poniesiony w terminie od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpocznie się w 2026 r.

W chwili obecnej Spółka dokonuje odpisów amortyzacyjnych od nabytych przed rokiem 2022 Robotów. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy CIT kosztem uzyskania przychodów są także odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m.

Wnioskodawca wskazuje, że z treści przepisów dotyczących ulgi na robotyzację, nie wynika, aby istniały w tym zakresie dodatkowe ograniczenia poza tymi wskazanymi wyżej.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż zgodnie z przyjętą w zakresie prawa podatkowego zasadą, iż w pierwszej kolejności należy dokonywać wykładni literalnej przepisów – w uchwale z dnia 20 maja 2002 r. OPK 20/02 NSA stwierdził, iż zgodnie z ukształtowanym poglądem doktryny i stanowiskiem judykatury wykładnia gramatyczna jest podstawowym i stosowanym w pierwszej kolejności rodzajem wykładni.

Tym samym, z uwagi na literalne brzmienie ww. przepisu, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że odpisy amortyzacyjne od Robotów, których dokona w okresie od 1 stycznia 2022 r. do końca 2026 r., Spółka będzie mogła odliczać w poszczególnych latach podatkowych 2022- 2026 od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy CIT. Bez wpływu na powyższe pozostaje fakt, że Spółka nabyła Roboty przed rokiem 2022 r. (tj. rokiem, w którym przedmiotowa ulga została wprowadzone). Kluczowe w tej sytuacji jest, to, że Spółka ponosi i będzie ponosić koszty związane z zakupem Robotów poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne w okresie od 1 stycznia 2022 r. do końca 2026 r., jak również to, iż spełniają one pozostałe przesłanki wskazane w art. 38eb ustawy CIT.

Podobne stanowisko zostało przedstawione m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych DKIS:

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, odpisy amortyzacyjne od Robotów, których Spółka dokonywała począwszy od 1 stycznia 2022 r. i których dokona do końca 2026 r., będzie mogła w 50% odliczyć od podstawy opodatkowania odpowiednio w zeznaniach rocznych składanych za kolejne lata podatkowe 2022-2026, niezależnie od momentu nabycia tychże robotów przemysłowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587., dalej: „updop”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Według art. 38eb ust. 2 updop:

za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)robotów przemysłowych,

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W świetle art. 38eb ust. 3 updop:

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W myśl art. 38eb ust. 4 updop:

Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2)pozycjonery jedno- i wieloosiowe;

3)tory jezdne;

4)słupowysięgniki;

5)obrotniki;

6)nastawniki;

7)stacje czyszczące;

8)stacje automatycznego ładowania;

9)stacje załadowcze lub odbiorcze;

10)złącza kolizyjne;

11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Zgodnie natomiast z art. 38eb ust. 6 updop:

Podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 17f - przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.

Art. 38eb ust. 7 updop stanowi zaś, że:

Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

Stosownie do art. 38eb ust. 8 updop:

W zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 18d ust. 3k, 5, 5a, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie.

Zgodnie zaś z art. 18d ust. 3k updop:

Do kosztów kwalifikowanych stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.

W myśl art. 18d ust. 5 updop:

Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z treści art. 18d ust. 6 updop wynika, że:

Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii ustalenia, czy opisane w treści stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego Roboty, które Spółka uznaje za roboty przemysłowe, spełniają definicję robota przemysłowego zawartą w treści przepisu art. 38eb ust. 3 ustawy CIT.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest podmiotem wchodzącym w skład międzynarodowej grupy B), która specjalizuje się w produkcji szklanych i metalowych opakowań do napojów. A realizuje powyższe przesłanki poprzez wprowadzanie nowych elementów do ciągu produkcyjnego oraz coraz większe zrobotyzowanie parku maszynowego. W związku z powyższym, Wnioskodawca w ostatnich latach dokonał licznych inwestycji, które zwiększyły poziom zrobotyzowania procesu produkcyjnego, co przełożyło się na zwiększenie konkurencyjności Spółki oraz poprawiło jakość świadczonych usług. Wszystkie koszty związane z robotyzacją zostały poniesienie oraz będą poniesione po 1 stycznia 2022 r.  W chwili obecnej Spółka posiada szereg, wielozadaniowych w pełni zautomatyzowanych maszyn CNC (obrabiarek CNC). Wnioskodawca zalicza do nich również maszyny lub urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania linii produkcyjnej i funkcjonalnie związane z całym cyklem produkcyjnym. Zautomatyzowane maszyny CNC zostały nabyte przez Spółkę w latach 2012 - 2021 na podstawie umów sprzedaży, były fabrycznie nowymi urządzeniami oraz stanowią własność Spółki. Spółka aktualnie dokonuje i przez następne lata podatkowe będzie dokonywała odpisów amortyzacyjnych według właściwych stawek amortyzacji przewidzianych przepisami prawa ww. Robotów. Spółka zalicza następujące maszyny do kategorii zautomatyzowanych maszyn CNC

1. (...) - Obróbka 4-osiowa, wiercenie, frezowanie i gwintowanie długich konstrukcji spawanych, takich jak (...)

2. Centrum obróbcze (...) wiercenie frezowanie i gwintowanie szerokiej gamy części maszyn, które gabarytowo mieszczą się na stole obrabiarki np. cylindry do mechanizmów lub ventilbloki.

3. Frezarka sterowana numerycznie (...), wiercenie, frezowanie i gwintowanie szerokiej gamy części maszyn, które gabarytowo mieszczą się na stole obrabiarki, np. cylindry do mechanizmów lub ventilbloki.

4. Frezarka sterowana numerycznie (...)- Obróbka 5-osiowa, wiercenie, frezowanie i gwintowanie szerokiej gamy części maszyn, które mieszczą się na stole obrabiarki, np. cylindry do mechanizmów lub ventilbloki.

Wszystkie z powyżej opisanych Robotów:

  • są połączone cyfrowo, wysyłają i przetwarzają dane za pomocą wbudowanych sterowników PLC (Programable logic controler), jak również z wewnętrzną siecią Ethernet,
  • są połączone z systemem teleinformatycznym, który jest systemem teleinformatycznym wspomagającym i usprawniającym produkcję (system WERMA) i zachodzące procesy produkcyjne poprzez zbieranie i archiwizowanie informacji z poszczególnych maszyn / urządzeń w zakresie ich aktualnego statusu (parametry procesu produkcyjnego). Za jego pomocą można kontrolować aktualny status urządzenia. Dzięki systemowi można uzyskać natychmiastowy sygnał zwrotny o stopniu wykonania produkcji, podejmować na bieżąco właściwe decyzje i reagować w czasie rzeczywistym na nieprawidłowości pojawiające się w trakcie procesu produkcyjnego. Pozyskane dane z procesu produkcyjnego umożliwiają analizę kluczowych wskaźników efektywności produkcji i pozwalają uzyskać rzeczywisty obraz wykorzystania zdolności produkcyjnych zakładu, jak również na bieżąco reagować na zaistniałe przestoje oraz nieplanowane zdarzenia,
  • są monitorowane za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,
  • są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika, w taki sposób, że każdy z robotów posiadanych przez Spółkę wykonuje pewną określoną czynność w cyklu produkcyjnym danego wyrobu (kolejną czynność zazwyczaj wykonuje kolejna maszyna).
  • wszystkie Roboty przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego są stacjonarne;
  • posiadają co najmniej 3 stopnie swobody poruszania - wszystkie Roboty posiadają co najmniej 3 stopnie swobody. Co do zasady, w przypadku Robotów są to 4 lub 5 osi swobody;
  • posiadają zdolności manipulacyjne bądź lokomocyjne - wszystkie Roboty posiadają zdolność podnoszenia, przesuwania, obracania i przemieszczania przedmiotów. W zależności od rodzaju maszyny są w stanie do manipulowania od 16 do 80 rodzajami narzędzi.

Wnioskodawca potwierdza, że:

  • Nabyte Roboty były fabrycznie nowe.
  • Nie prowadzi działalności na terenie specjalne strefy ekonomicznej.
  • Nie prowadzi działalności w oparciu o decyzję o wsparciu.
  • Koszty poniesione przez Wnioskodawcę na zakup Robotów nie zostały Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie. Koszty te nie zostały również dotychczas w jakikolwiek sposób odliczone przez Spółkę od podstawy opodatkowania.

Mając na względzie powyższe przepisy oraz przedstawione we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że opisane we wniosku Roboty jako spełniające warunki określone w art. 38eb ust. 3 updop, mogą zostać uznane za roboty przemysłowe, o których mowa w tym przepisie.

W związku z powyższym, stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 1 jest za prawidłowe.

Kolejną wątpliwością Spółki jest kwestia ustalenia czy Spółka będzie uprawniona w poszczególnych latach podatkowych 2022-2026 do odliczania od podstawy opodatkowania 50% kwoty dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od Robotów nabytych zarówno przed jak i od 2022 r.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 15 ust. 1 updop, zgodnie z którym:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Stosownie do art. 15 ust. 6 updop:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

W myśl art. 16a ust. 1 updop:

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

W myśl art. 16f ust. 1 updop:

Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b.

Z powyższych przepisów wynika, że ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki, które będą poniesione na robotyzację w latach 2022-2026, czyli po raz pierwszy w rozliczeniu za rok 2022. W podatku dochodowym od osób prawnych odliczenie ma zastosowanie do kosztów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Z wyżej powołanych przepisów wynika, że w przypadku środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podatnicy zaliczają do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej. Odpisy amortyzacyjne dokonywane są od wartości początkowej środka trwałego/wartości niematerialnej i prawnej ustalonej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 updop, którą stanowi cena nabycia wskazana w art. 16g ust. 3 updop.

Zatem, biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przepis art. 38eb ust. 1 updop pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu updop. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi. Zatem, podatnik może skorzystać z tego odliczenia, co do zasady, wraz z dokonywaniem odpisów amortyzacyjnych od zakupionego robota.

Odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem, w którym odpis amortyzacyjny uznawany jest za koszt podatkowy, a nie z momentem wprowadzenia składnika majątku do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Przy czym ww. ulga dotyczy odpisów amortyzacyjnych zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.

W przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2022 r. fabrycznie nowych aktywów spełniających przesłanki określone w art. 38eb updop przez Spółkę osiągającą dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych – odpisy amortyzacyjne dokonane w latach 2022-2026 od tych środków trwałych (robotów) będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.

Tym samym zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, że dokonywane przez Spółkę, odpisy amortyzacyjne od Robotów, których Spółka dokonywała począwszy od 1 stycznia 2022 r. i których dokona do końca 2026 r., będzie mogła w 50% odliczyć od podstawy opodatkowania odpowiednio w zeznaniach rocznych składanych za kolejne lata podatkowe 2022-2026, niezależnie od momentu nabycia tychże robotów przemysłowych.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j.  Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00