Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 1 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.344.2023.1.ASK

Uznania Spółdzielni Mieszkaniowej za małego podatnika i możliwości zastosowania 9% stawki podatku.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania Spółdzielni Mieszkaniowej za małego podatnika i możliwości zastosowania 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółdzielnia Mieszkaniowa A. z siedzibą w (…) (zwana dalej: „Spółdzielnią”) powstała w 2018 r. w wyniku podziału B. Spółdzielni Mieszkaniowej z siedzibą w (…) dokonanej na podstawie uchwały (…) z (…), poprzez wydzielenie części majątku wraz z grupą członków. Statut Spółdzielni został uchwalony uchwałą (…) z (…). Spółdzielnia została zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego 18 maja 2018.

Pierwszy rok podatkowy Spółdzielni zakończył się 31 grudnia 2018 obejmując okres od momentu rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Następne lata podatkowe pokrywały się z latami kalendarzowymi, a więc rozpoczynały się 1 stycznia i kończyły się 31 grudnia.

Spółdzielnia prowadząc swoją działalność zarządza nieruchomościami stanowiącymi jej własność oraz własność jej członków lub może zarządzać nieruchomością nie stanowiącą jej mienia lub mienia jej członków na podstawie umowy zawartej z właścicielem (współwłaścicielami) tej nieruchomości. Z tego tytułu Spółdzielnia uzyskuje przychody, przy czym zdecydowana większość przychodów związana jest z gospodarką zasobów przeznaczonych na cele mieszkaniowe, tj. są to opłaty wskazane w art. 4 ust. 1,2,3 i 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych ponoszone przez członków Spółdzielni, którzy są zobowiązani do uczestniczenia w pokrywaniu kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale.

Łączne roczne przychody Spółdzielni od momentu powstania, kształtują się następująco (kwoty zostały określone po zaokrągleniu do pełnych złotych w górę):

  • w roku 2018 - w wysokości (…) zł;
  • w roku 2019 - w wysokości (…) zł;
  • w roku 2020 - w wysokości (…) zł;
  • w roku 2021 - w wysokości (…) zł;
  • w roku 2022 - w wysokości (…) zł.

Spółdzielnia od uzyskanych przychodów płaci podstawową stawkę 19% podatku dochodowego od osób prawnych.

Pytania

1.Czy Spółdzielnia Mieszkaniowa A. jest „małym podatnikiem” w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2.Czy, w przypadku uznania SM A. za małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w roku 2023 może ona stosować 9% stawkę podatku dochodowego, zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Spółdzielni, z uwagi na wysokość przychodów osiągniętych w latach podatkowych, począwszy od roku 2018, jest ona małym podatnikiem w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Definicja „małego podatnika” została zawarta w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, zgodnie z którą przez „małego podatnika” należy rozumieć podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 (do 31.12.2019 r. - 1.200.000) euro. Przeliczenie kwot wyrażonych w euro następuje według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł. Nowy wyższy limit obejmujący większą liczbę podmiotów obowiązuje od 1.01.2020 r.

Kurs ten, zgodnie z tabelą z dnia 1 października 2019, wynosił 4,3734 zł za 1 euro. Zatem w roku 2020 małym podatnikiem jest ten podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży brutto w roku 2019 nie przekroczyła kwoty 8 747 000 zł.

Kurs ten, zgodnie z tabelą z dnia 1 października 2020, wynosił 4,5153 zł za 1 euro. Zatem w roku 2021 małym podatnikiem jest ten podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży brutto w roku 2020 nie przekroczyła kwoty 9 031 000 zł.

Kurs ten, zgodnie z tabelą z dnia 1 października 2021, wynosił 4,5941zł za 1 euro. Zatem w roku 2022 małym podatnikiem jest ten podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży brutto w roku 2021 nie przekroczyła kwoty 9 188 000 zł.

Kurs ten, zgodnie z tabelą z dnia 3 października 2022, wynosił 4,8272 zł za 1 euro. Zatem w roku 2023 małym podatnikiem jest ten podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży brutto w roku 2022 nie przekroczyła kwoty 9 654 400 zł.

Uwzględniając fakt, iż od początku swojej działalności, tj. od maja 2018 roku, wysokość przychodów Spółdzielni nie była zbliżona do limitów wskazanych powyżej, a kształtowały się one na poziomie zdecydowanie niższym wskazanym precyzyjnie w opisie stanu faktycznego, zatem Spółdzielnia jest „małym podatnikiem” w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad 2

Zdaniem Spółdzielni, w związku z faktem, iż posiada status „małego podatnika”, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może ona w roku 2023 stosować 9% stawkę podatku dochodowego, zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stawka podatkowa podatku dochodowego od osób prawnych jest liniowa i wynosi co do zasady 19%. Z dniem 1.01.2017 r. wprowadzono stawkę obniżoną 15% dla tzw. „małych podatników” oraz podatników rozpoczynających działalność - w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność. Od 1.01.2019 r. wprowadzono dla tych samych podmiotów stawkę podatku 9% (zamiast dotychczasowej 15%).

Definicja małego podatnika jest zawarta w art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z nią małym podatnikiem jest podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro (do 31.12.2020 r.: 1 200 000 euro), przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Ustalenie posiadania statusu „małego podatnika” następuje zgodnie z zasadami określonymi przed rokiem 2019 i następuje niezależnie od regulacji dotyczącej obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych. Ustawodawca w art. 19 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadził dodatkowe ograniczenia dla podmiotów chcących skorzystać z 9% stawki podatku dochodowego, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt. 2). Otóż zgodnie z przytoczonym ust. 1a pkt 1 podatnik, który został utworzony w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Spółdzielnia powstała poprzez wydzielenie (czyli podział podatnika – B. Spółdzielni Mieszkaniowej z siedzibą w (…)) w roku 2018, zatem wskazanej stawki 9% (a poprzednio 15%) podatku dochodowego nie mógł stosować w roku 2018 oraz w roku 2019. Zatem w roku 2023 do Spółdzielni nie będzie już miało zastosowanie ograniczenie wskazane w art. 19 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym w roku 2023 Spółdzielnia, jako mały podatnik, do przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych może stosować stawkę 9% podatku dochodowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”)

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Na mocy ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2159) od 1 stycznia 2019 r. wprowadzone zostały zmiany dotyczące art. 19 ustawy o CIT. Od tego okresu istnieje możliwość stosowania obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych wynoszącej 9%.

Zgodnie z treścią znowelizowanego art. 19 ust. 1 ustawy o CIT, podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1)19% podstawy opodatkowania;

2)9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Wskazać należy, że art. 19 ust. 1 pkt 2 został zmieniony przez art. 2 pkt 17 - ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2123, dalej: „ustawa nowelizująca”) zmieniający ustawę z dniem 1 stycznia 2021 r.

Obniżona stawka podatku 9% jest stosowana w odniesieniu do przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych i ma zastosowanie wyłącznie do małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność, z zastrzeżeniem ust. 1a-1e ww. ustawy, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 2.000.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d ustawy o CIT:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Definicja „małego podatnika” została zawarta w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, zgodnie z którą:

ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Górny limit przychodów za poprzedni rok podatkowy, który uprawnia do uznania za małego podatnika w 2023 r. (przeliczenie na złote kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na 3 października 2022 r. (1 euro = 4,8272 zł), w zaokrągleniu do 1000 zł), wynosi 9 654 000 zł.

Natomiast górny limit przychodów w roku podatkowym, który uprawnia do stosowania stawki 9% od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych (przeliczenie na złote kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł) wg. kursu 1 euro = 4,6784 z 2 stycznia 2023 r. - w przypadku, gdy początek roku podatkowego podatnika pokrywa się z rokiem kalendarzowym, wynosi 9 357 000 zł.

Jak stanowi art. 19 ust. 1a ustawy o CIT podatnik, który został utworzony:

1.w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo

2.w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo

3.przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo

4.przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

5.przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Zgodnie z art. 19 ust. 1c ustawy o CIT, przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:

1) spółki dzielonej,

2) podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

a.uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

b.składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady, podatek dochodowy od osób prawnych jest obliczany według stawki 19% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Niektórzy podatnicy mogą jednak korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym według stawki 9%. Jest tak w przypadku podatników, u których przychody ogółem osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 2 000.000 euro (art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT), o ile podatnicy ci posiadają status małego podatnika (art. 19 ust. 1d ustawy o CIT) lub rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej (art. 19 ust. 1e ustawy o CIT). Stawka 9% nie dotyczy przychodów/dochodów z zysków kapitałowych.

Wskazane w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT sformułowanie „wartość przychodu ze sprzedaży” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie należy tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego.

Zatem przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego oraz przychody ze sprzedaży zaliczane do zysków kapitałowych z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż.

Zwrócić należy uwagę, że ustalając status „małego podatnika” należy wziąć pod uwagę przychody ze sprzedaży osiągnięte w poprzednim roku podatkowym, a więc możliwe do określenia dopiero po zakończeniu danego roku podatkowego.

Z opisu sprawy wynika, że powstali Państwo w 2018 r. w wyniku podziału B. Spółdzielni Mieszkaniowej z siedzibą w (…) dokonanej na podstawie uchwały (…) z (…), poprzez wydzielenie części majątku wraz z grupą członków. Statut Spółdzielni został uchwalony uchwałą (…) z (…). Pierwszy rok podatkowy Spółdzielni zakończył się 31 grudnia 2018 obejmując okres od momentu rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Następne lata podatkowe pokrywały się z latami kalendarzowymi, a więc rozpoczynały się 1 stycznia i kończyły się 31 grudnia. Spółdzielnia prowadząc swoją działalność zarządza nieruchomościami stanowiącymi jej własność oraz własność jej członków lub może zarządzać nieruchomością nie stanowiącą jej mienia lub mienia jej członków na podstawie umowy zawartej z właścicielem (współwłaścicielami) tej nieruchomości. Z tego tytułu Spółdzielnia uzyskuje przychody, przy czym zdecydowana większość przychodów związana jest z gospodarką zasobów przeznaczonych na cele mieszkaniowe, tj. są to opłaty wskazane w art. 4 ust. 1,2,3 i 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych ponoszone przez członków Spółdzielni, którzy są zobowiązani do uczestniczenia w pokrywaniu kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale.

Państwa łączne roczne przychody od momentu powstania, kształtują się następująco (kwoty zostały określone po zaokrągleniu do pełnych złotych w górę):

  • w roku 2018 - w wysokości (…) zł;
  • w roku 2019 - w wysokości (…) zł;
  • w roku 2020 - w wysokości (…) zł;
  • w roku 2021 - w wysokości (…) zł;
  • w roku 2022 - w wysokości (…) zł.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy Spółdzielnia Mieszkaniowa A. jest „małym podatnikiem” w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o CIT oraz czy w 2023 r. mogą Państwo stosować 9% stawkę podatku dochodowego, zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że są Państwo „małym podatnikiem” w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, a tym samym mają Państwo prawo w 2023 r. do stosowania obniżonej 9% stawki podatku dochodowego.

O powyższym przesądza fakt, że Państwa roczne przychody od momentu powstania Spółdzielni nie przekroczyły w poszczególnych latach podatkowych wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln euro (do 31 grudnia 2019 r. wartość przychodu ze sprzedaży wynosiła 1,2 mln euro). Natomiast z uwagi na fakt, że powstali Państwo w 2018 r. poprzez wydzielenie z B. Spółdzielni Mieszkaniowej z siedzibą w (…), to w 2023 r. nie będzie miało u Państwa zastosowania ograniczenie wskazane w art. 19 ust. 1a pkt 1 ustawy o CIT.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”). 

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA, https://eureka.mf.gov.pl/

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00