Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.415.2023.3.AWO

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna

stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 19 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwania - pismami z 3 sierpnia 2023 r. (wpływ 3 sierpnia 2023 r.) i 3 września 2023 r. (wpływ 3 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan właścicielem - na zasadzie ustawowej wspólności majątkowej małżeńskiej - domu jednorodzinnego (budynku mieszkalnego w zabudowie zagrodowej). Od wyżej wskazanej nieruchomości odprowadza Pan podatek rolny.

Dom jest faktycznie użytkowany od roku 2020. Pozwolenie na budowę zostało na Pana przeniesione w związku z nabyciem przez Pana przedmiotowej nieruchomości w 2019 r. Pierwotna decyzja o pozwoleniu na budowę została wydana w roku 2018 r.

Po rozpoczęciu faktycznego użytkowania budynku, dokonał Pan jego ocieplenia - budynek został ocieplony styropianem, styropian został zabezpieczony klejem zbrojonym i siatką zbrojącą. Ponadto, wykonany został tynk akrylowo-silikonowy.

Prace ociepleniowe wykonane zostały w latach 2021-2022, a zatem rozpoczęte zostały rok po rozpoczęciu użytkowania budynku (faktycznego wykorzystania budynku na cele mieszkaniowe).

W roku 2023 nastąpiło formalne zakończenie budowy - skierowane zostało zawiadomienie o zakończeniu budowy, od którego organ nie wniósł sprzeciwu.

Zakup materiałów budowlanych został udokumentowany fakturami wystawionymi na Pana dane.

W uzupełnieniu wniosku złożonym 3 sierpnia 2023 r. wskazał Pan, że:

Zabudowa zagrodowa objęta uzyskanym pozwoleniem na budowę obejmuje budynek mieszkalny oraz budynek gospodarczy. W odniesieniu do budynku mieszkalnego budowa została zakończona - do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego złożone zostało zawiadomienie o zakończeniu budowy. Od złożonego zawiadomienia PINB [Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego - przypis organu] nie wniósł sprzeciwu. Realizacja budowy budynku gospodarczego nie została jeszcze rozpoczęta. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej odnosi się wyłącznie do budynku mieszkalnego.

[Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie, z jakich elementów (budowli/budynków) składa się „zabudowa zagrodowa”?].

Budynek mieszkalny i budynek gospodarczy są całkowicie autonomiczne - są to dwa odrębne budynki, które mogą funkcjonować samodzielnie. Autonomię budynków potwierdza brak wniesienia sprzeciwu do zawiadomienia o zakończeniu budowy wyłącznie budynku mieszkalnego. W przypadku braku samodzielności budynków, nie byłoby możliwości zakończenia budowy jednego z budynków objętych pozwoleniem na budowę.

[Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie, czy każdy z tych elementów posiada autonomię/samodzielność pod względem konstrukcji?]

Jest Pan właścicielem działki, na której znajduje się budynek mieszkalny (ukończony) oraz znajdował będzie się budynek gospodarczy (budowa nie została jeszcze zrealizowana), a zatem jest Pan właścicielem wszystkich budynków znajdujących się na tej działce.

[Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie, czy jest Pan właścicielem wszystkich wskazanych wyżej „elementów”? Jeśli nie, to co stanowi przedmiot Pana własności?]

Budynek mieszkalny w zabudowie zagrodowej stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

[Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie, czy „dom jednorodzinny (budynek mieszkalny w zabudowie zagrodowej)” stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny stosownie do art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane?

Zgodnie z tym przepisem:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.]

Wskazując na faktyczne użytkowanie domu od 2020 r. ma Pan na myśli zamieszkiwanie w nim od tego roku.

[Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie, czy wskazując na faktyczne użytkowanie domu od 2020 r., ma Pan na myśli zamieszkiwanie w nim od tego roku? Jeśli nie, to co to co wyraża to zdanie?]

Pozwolenie na budowę zostało na Pana przeniesione decyzją Starosty z 28 marca 2019 r.

[Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie, kiedy (w jakiej dacie) „przeniesiono” na Pana pozwolenie na budowę?].

Z ulgi termomodernizacyjnej zamierza Pan skorzystać w zeznaniach za rok: 2021 oraz 2022.

Uzyskiwany przez Pana dochód jest opodatkowany według skali podatkowej.

Na moment dokonywania odliczenia był Pan oraz będzie Pan właścicielem domu mieszkalnego w zabudowie zagrodowej.

[Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie, czy na moment dokonywania odliczenia był/będzie Pan nadal współwłaścicielem „domu jednorodzinnego (budynku mieszkalnego w zabudowie zagrodowej)”? Prosimy, żeby Pan wskazał, czy na moment dokonywania odliczenia (rozumianego jako data złożenia zeznania lub jego korekty) był i będzie Pan współwłaścicielem „domu jednorodzinnego (budynku mieszkalnego w zabudowie zagrodowej)”?].

Wskazując na ocieplenie budynku ma Pan na myśli wyłącznie ocieplenie budynku mieszkalnego w zabudowie zagrodowej. Budowa budynku gospodarczego nie została jeszcze rozpoczęta.

W ramach ulgi termomodernizacyjnej zamierza Pan uwzględnić wydatki poniesione na koszty materiałów wykorzystanych do ocieplenia budynku, bez kosztów usług.

Na elementy systemu ociepleń składają się styropian, pianka do montażu styropianu, pianka do uszczelniania łączeń płyt styropianowych, klej do zatapiania siatki, siatka zbrojąca, tynk silikonowo-silikatowy, kołki montażowe, profile cokołowe do płyt styropianowych.

[Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie, czy na „elementy systemu ocieplenia” przywołane w Pana pytaniu składają się tylko wyżej wskazane wydatki? Jeśli nie, to co składa się na „elementy systemu ocieplenia”?].

Ocieplenie budynku polegało na obłożeniu ścian budynku (od strony zewnętrznej) płytami styropianowymi poprzez przyklejenie płyt styropianowych za pomocą pianki montażowej, wykonaniu warstwy zbrojącej przy wykorzystaniu kleju oraz siatki zbrojącej oraz nałożeniu tynku silokonowo-silikatowego.

[Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie, na czym polegało opisane „ocieplenie budynku”?].

Przed wykonaniem ocieplenia budynek nie posiadał izolacji termicznej. Ściany zewnętrzne nie były obłożone styropianem.

[Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie, w jaki sposób budynek był chroniony przed chłodem/zimnem przed dokonanym przez Pana ociepleniem?].

A. Opisane we wniosku prace nie obejmują utylizacji żadnych elementów.

B. Nie dotyczy.

[Powyższe stanowi Pana odpowiedź na następujące pytania:

A.Czy opisane we wniosku prace obejmują również utylizację usuniętych (w toku prac) elementów?

B.Czy wydatek związany z (ewentualną) utylizacją usuniętych (w toku wskazanych we wniosku prac) elementów, również zamierza Pan uwzględnić w ramach ulgi termomodernizacyjnej?].

Faktury za zakup materiałów budowlanych wystawione zostały w okresie od czerwca 2021 r. do sierpnia 2022 r. Faktury za rok 2021 r. obejmują ocieplenie i wykonanie warstwy zbrojącej, a za rok 2022 - wykonanie tynku. Faktury nie dotyczą usług.

[Powyższe stanowi Pana odpowiedź na następujące pytania:

Kiedy (w jakiej dacie) wystawione zostały faktury dotyczące każdego z opisanych przez Pana wydatków? W przypadku zakupu usług, prosimy żeby Pan dodatkowo wskazał:

Kiedy wykonano daną usługę?

Czy faktura dotycząca konkretnej usługi zawiera datę jej wykonania? Jeśli tak, prosimy żeby Pan podał tę datę].

Każda z faktur wystawiona została przez podatnika VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

A. Ocieplenie budynku nie stanowiło przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy budynku.

B. Nie dotyczy.

[Powyższe stanowi Pana odpowiedź na następujące pytania:

A.Czy „ocieplenie budynku” doprowadziło do przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy „domu jednorodzinnego (budynku mieszkalnego w zabudowie zagrodowej)”? Jeżeli tak, prosimy żeby wskazał Pan, która z prac oraz w jakim (konkretnie) zakresie.

B.Czy takiej przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy budynku należało dokonać żeby ocieplić budynek? Jeżeli tak, prosimy żeby wskazał Pan, która z prac oraz w jakim zakresie.

W przypadku twierdzącej odpowiedzi na powyższe pytania prosimy, żeby Pan również podał:

Czy którakolwiek z wykonanych prac wynikała z projektu budowlanego i pozwolenia na budowę?

Jakie prace budowlane wynikają z projektu budowlanego - czy projekt budowlany budynku przewidywał rozbudowę lub nadbudowę budynku w wyniku czego zwiększyła się powierzchnia użytkowa, kubatura i/lub wysokość budynku, czy zwiększyła się wysokość poszczególnych ścian w budynku?

Jakie konkretnie materiały i usługi wchodzą w zakres nadbudowy/przebudowy/rozbudowy?]

Ocieplenie budynku stanowiło przedsięwzięcie termomodernizacyjne bowiem w jego wyniku zmniejszyło się zapotrzebowanie budynku na energię cieplną.

[Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie, czy ocieplenie budynku zostało przez Pana poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków? (…).]

Związek ocieplenia budynku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym polega na zmniejszeniu - w wyniku ocieplenia budynku - zapotrzebowania na energię cieplną.

[Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie, na czym - konkretnie - polega związek ocieplenia budynku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym rozumianym stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków?].

Ocieplenie zostało wykonane ze środków własnych, nie korzystał Pan z jakiegokolwiek dofinansowania.

Wydatek na ocieplenie nie został przez Pana zaliczony do kosztów uzyskania przychodu.

Wydatek na ocieplenie nie zostanie przez Pana odliczony od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Wydatek na ocieplenie nie zostanie przez Pana uwzględniony przy korzystaniu z ulgi podatkowej innej, aniżeli ulga termomodernizacyjna.

Wydatek na ocieplenie nie zostanie Panu zwrócony w jakiejkolwiek formie.

Wydatek na ocieplenie został poniesiony z Pana majątku.

W uzupełnieniu wniosku złożonym 3 września 2023 r. doprecyzował Pan natomiast, że:

– zakończenie budowy nastąpiło 1 lipca 2020 r.

[Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie, kiedy - prosimy, żeby podał Pan datę - doszło do faktycznego zakończenia budowy opisanego we wniosku budynku? We wniosku odnosi się Pan bowiem do „formalnego zakończenia budowy”, tj. roku 2023].

– W momencie ponoszenia przez Pana wydatków na ocieplenie budynku (opisanych we wniosku) dom stanowił budynek w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

[Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie, czy w momencie ponoszenia przez Pana opisanych we wniosku wydatków budynek, o którym mowa we wniosku był budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane, tj.:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.]

Pytanie

Czy w odniesieniu do budynku mieszkalnego, który został oddany do użytku w roku 2023, a który był uprzednio faktycznie użytkowany, możliwe jest skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za materiały stanowiące elementy systemu ocieplenia, które zostały wykorzystane do ocieplenia budynku wykonanego w latach 2021-2022?

Pana stanowisko

Przedstawiając własne stanowisko, wskazał Pan, że zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Katalog dopuszczalnych wydatków określony został w rozporządzeniu ministra inwestycji i rozwoju w sprawie wykazu rodzajów, materiałów budowlanych urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Podkreślił Pan, że zakupione przez Pana materiały budowlane wykorzystane zostały w celu termomodernizacji budynku, a zatem uważa Pan, że jest Pan uprawniony do odliczania tych wydatków od podstawy opodatkowania, pomimo faktu, że prace ociepleniowe wykonane zostały przed formalnym zakończeniem budowy, lecz po rozpoczęciu faktycznego użytkowania budynku.

W Pana ocenie, stanowisko takie potwierdzone zostało w Objaśnieniach podatkowych z 30 marca 2023 r. znak DD3.8203.1.2021, w którym wskazano, że:

Kryterium oddania budynku do użytkowania nie przesądza o możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej lub o braku takiej możliwości.

Zaznaczył Pan, że w cytowanych Objaśnieniach podano ponadto, że:

Status budynku, bez względu na to kiedy został wybudowany może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek

W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawieart. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022, poz. 2540 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Cytowany przepis - jego drugie zdanie - dodano na podstawie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z 29 października 2021 r. (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105). Obowiązuje on od 1 stycznia 2022 r.

Do końca 2021 r. przepis ten (art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) brzmiał:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Na podstawieart. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).

Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2022 poz. 438 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji;

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie. Są to więc m.in. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem (ust. 1 pkt 1 wykazu).

Pana wątpliwości budzi możliwość uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na materiały stanowiące elementy systemu ocieplenia w odniesieniu do budynku mieszkalnego, który został oddany do użytku w roku 2023.

Słusznie Pan zauważa, że zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi wydanymi 30 marca 2023 r. (Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych):

Status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika.

Z powyższego względu, przedstawienie przez Podatnika wszelkiego dowodu, z którego będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, daje mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Z podanych przez Pana informacji wynika m.in., że:

jest Pan właścicielem domu jednorodzinnego (budynku mieszkalnego w zabudowie zagrodowej),

budynek mieszkalny w zabudowie zagrodowej stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane,

ocieplenie budynku polegało na obłożeniu ścian budynku (od strony zewnętrznej) płytami styropianowymi poprzez przyklejenie płyt styropianowych za pomocą pianki montażowej, wykonaniu warstwy zbrojącej przy wykorzystaniu kleju oraz siatki zbrojącej oraz nałożeniu tynku silokonowo-silikatowego,

na elementy systemu ociepleń [wskazanego w zadanym pytaniu - przypis organu] składają się styropian, pianka do montażu styropianu, pianka do uszczelniania łączeń płyt styropianowych, klej do zatapiania siatki, siatka zbrojąca, tynk silikonowo‑silikatowy, kołki montażowe, profile cokołowe do płyt styropianowych,

ocieplenie budynku stanowiło przedsięwzięcie termomodernizacyjne bowiem w jego wyniku zmniejszyło się zapotrzebowanie budynku na energię cieplną,

związek ocieplenia budynku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym polega na zmniejszeniu - w wyniku ocieplenia budynku - zapotrzebowania na energię cieplną.

W Pana przypadku najistotniejsze jest to, że - jak Pan zaznaczył:

dom jest faktycznie użytkowany (zamieszkiwany przez Pana) od roku 2020,

faktyczne użytkowanie domu od 2020 r. oznacza zamieszkiwanie w nim od tego roku,

zakończenie budowy nastąpiło 1 lipca 2020 r.,

prace ociepleniowe wykonane zostały w latach 2021-2022, a zatem rozpoczęte zostały rok po rozpoczęciu użytkowania budynku (faktycznego wykorzystania budynku na cele mieszkaniowe),

w momencie ponoszenia przez Pana wydatków na ocieplenie budynku (opisanych we wniosku) dom stanowił budynek w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Konfrontując zatem powyższe okoliczności z zajętym przez Pana stanowiskiem w sprawie, należy przyjąć, że może Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do wskazanych we wniosku wydatków.

W konsekwencji, przedstawione przez Pana stanowisko uznaję więc za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zastrzegam jednak, że:

przedmiotem interpretacji indywidualnych wydawanych na podstawie art. 14b Ordynacji podatkowej jest sam przepis prawa podatkowego. Dlatego też, wydając tę interpretację indywidualną dokonałem wyłącznie wykładni przepisów materialnego prawa podatkowego znajdujących zastosowanie w sprawie. Tym samym, interpretacja ta dotyczy wyłącznie skutków podatkowych przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, nie rozstrzyga natomiast kwestii prawidłowości działań na gruncie przepisów odrębnych (w tym przepisów prawa budowlanego),

procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości spełnienia warunków dla skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej może być więc jedynie dokonana w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego - będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Nie jestem bowiem właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w tej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego przez Pana stanu faktycznego. Wydając interpretację indywidualną nie mogę więc zbadać - w sensie merytorycznym - „sprawy podatkowej” wynikającej z przytoczonego przez Pana zdarzenia, lecz jedynie pozytywnie lub negatywnie ocenić, z przytoczeniem przepisów prawa podatkowego, czy Pana stanowisko zawarte we wniosku - odnoszące się do regulacji przepisów materialnego prawa podatkowego - jest słuszne i znajduje oparcie w okolicznościach przedstawionego stanu faktycznego. Wydając interpretację przepisów prawa podatkowego, nie mogę prowadzić postępowania, ani podejmować rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego trybu orzekania (postępowania kontrolnego, czy podatkowego - prowadzonych w oparciu o konkretną dokumentację). Dokonując interpretacji indywidualnej przedstawiam - jako organ upoważniony -jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuję jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji),

w świetle przepisów prawa budowlanego, o zakończeniu budowy świadczy spełnienie przez inwestora warunków przystąpienia do użytkowania budynku, a zatem złożenie zawiadomienia, o jakim mowa w art. 54 ust. 1 ustawy Prawo budowlane, względnie wniosku o wydanie decyzji o pozwolenie na użytkowanie z art. 55 tej ustawy. Przy czym status budynku może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika. Przy czym samo kryterium „oddania budynku do użytkowania” nie przesądza o możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej lub o braku takiej możliwości. Prawo budowlane nie wyklucza bowiem traktowania jako „budynek” obiektu, co do którego nie miało miejsce formalne oddanie do użytkowania. W postępowaniu podatkowym podatnik ma możliwość przedstawienia wszelkich dowodów, z których będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, dając mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a,

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00