Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 6 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.413.2023.2.AM

Dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania dotyczącego modernizacji budynku, który zostanie oddany w dzierżawę.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania pn. „(…)”.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 25 września 2023 r. (wpływ 25 września 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

1.Gmina (…) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina dokonała procesu centralizacji rozliczeń VAT ze swoimi jednostkami organizacyjnym z dniem 1 stycznia 2017 r. Centralizacja VAT objęła Urząd Gminy oraz jednostki organizacyjne podległe Gminie (funkcjonujące w ramach Gminy), tj. zakład budżetowy oraz jednostki budżetowe.

2.Gmina w 2023 r. będzie realizować zadanie inwestycyjne pn. „(…)”, finansowane ze środków własnych Gminy oraz dofinansowane ze środków Województwa (…).

3.Przedmiot inwestycji mieści się w zakresie zadań własnych gminy art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

4.Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na 2023 r.

5.Zamówienie na wykonanie inwestycji obejmuje modernizację budynku stanowiącego własność Gminy na potrzeby siedziby filii Gminnego Ośrodka Kultury (…) (dalej: GOK), w zakresie:

1)prac modernizacyjnych przy elewacji budynku (m.in. ocieplenie i nałożenie wyprawy elewacyjnej na cokół wokół budynku, ułożenie płytek na schodach zewnętrznych, malowanie elewacji farbą silikonową);

2)prac wewnętrznych budynku (m.in. wymiana starych drzwi wewnętrznych na nowoczesne, malowanie ścian, cyklinowanie fragmentów podłóg);

3)wymiany starych drzwi zewnętrznych na nowoczesne;

4)częściowej wymiany pokrycia dachowego oraz wymiany rynien i rur spustowych z blaszanych na tworzywo sztuczne.

6.Wobec powyższego, w wyniku realizacji powyższego zadania powstaną zmodernizowane pomieszczenia, które Gmina zamierza wydzierżawić w całości GOK, będącemu instytucją kultury/gminną osobą prawną - za zgodą Rady Gminy wyrażoną w uchwale nr (…) Rady Gminy (…) z dnia 25 maja 2023 r. w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie odpłatnych umów dzierżawy zabudowanych nieruchomości gminnych oraz na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia tych umów.

Wobec planowanej umowy dzierżawy z GOK, Gmina wystawiać będzie GOK co miesiąc faktury VAT za usługę dzierżawy.

Wobec powyższego usługi budowlane nabyte w trakcie/w związku z opisaną inwestycją będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług stawką 23%.

7.Umowa dzierżawy zostanie zawarta na czas nieokreślony, wobec braku na terenie Gminy innego obiektu spełniającego warunki dla prowadzenia działalności w powyższym zakresie (w zakresie realizacji zadań GOK).

8.W umowie dzierżawy, którą Gmina zawrze z GOK, zawarta zostanie klauzula pozwalająca na podnajmowanie/poddzierżawianie przez GOK pomieszczeń budynku GOK/części budynku GOK.

9.Na dzień dzisiejszy Gmina skalkulowała czynsz za wydzierżawienie GOK na poziomie (…) zł/m2 (netto plus obowiązujący podatek VAT), co daje kwotę miesięczną ok. (…) zł (netto plus obowiązujący podatek VAT).

10.GOK w ramach swojej działalności wykonuje zadania własne Gminy o charakterze użyteczności publicznej, mające na celu zaspokajanie zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej. Podstawowym celem działania GOK jest organizowanie działalności kulturalnej, polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W związku z możliwością podnajmu/poddzierżawy pomieszczeń budynku GOK, GOK obok prowadzenia działalności statutowej (realizacji zadań użyteczności publicznej), świadczyć będzie także usługi związane m.in. z wynajmem pomieszczeń na organizację spotkań okolicznościowych.

11.GOK posiada osobowość prawną. Jest niezależnym od Gminy podatnikiem podatku VAT oraz nie podlega centralizacji VAT w Gminie. Na dzień dzisiejszy (przed modernizacją) GOK korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

a)Planowany koszt inwestycji to kwota brutto: (…) zł.

b)-c) Wysokość czynszu dzierżawy podana we wniosku skalkulowana została na podstawie wyliczenia i przyjęcia średniej stawki czynszu dzierżawy stosowanej przez Gminę w zawieranych dotychczas umowach dzierżawy, przy jednoczesnym uwzględnieniu przeznaczenia Obiektu na prowadzenie działalności w zakresie użyteczności publicznej - realizacji zadań Gminy w zakresie kultury/zabezpieczania potrzeb mieszkańców w powyższym zakresie. Uwzględniono także fakt, że realizowana inwestycja dedykowana jest pod konkretny cel, tj. dla potrzeb Gminnego Ośrodka Kultury - na realizację zadań statutowych gminnej instytucji kultury. Tak więc czynnikiem decydującym o wysokości skalkulowanego czynszu za dzierżawę był poza możliwością wykorzystywania obiektu na prowadzenie działalności komercyjnej - cel na jaki obiekt zostanie wydzierżawiony (prowadzenie gminnego ośrodka kultury), w tym fakt, że dzierżawca będzie umową dzierżawy zobowiązany do prowadzenia w tym obiekcie działalności statutowej obejmującej zadania w zakresie kultury, a więc do realizacji zadań publicznych. Taka wysokość czynszu w ocenie Gminy wpłynie na aktywizację działalności prowadzonej z wykorzystaniem przedmiotowego Obiektu oraz umożliwi rozszerzenie działalności prowadzonej przez instytucję kultury w zakresie realizacji zadań publicznych o sektor zadań komercyjnych, co będzie gwarantowało racjonalne wykorzystanie Obiektu oraz wpłynie na zwiększenie przychodów opodatkowanych z działalności komercyjnej i częściowego zastąpienia nimi przychodów z dotacji gminnych.

Wynagrodzenie z tytułu dzierżawy dla Gminnego Ośrodka Kultury (wg danych z projektu budowlanego) za cały rok wyniesie: (…) m2 x (…) zł (netto) = (…) zł netto x 12 miesięcy = (…) zł, netto tj. (…) zł brutto.

Czynsz będzie podlegał corocznej waloryzacji w przypadku wzrostu średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, ogłoszonego przez Prezesa GUS na podstawie art. 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

d)Roczne wynagrodzenie należne Gminie wynikające z umowy dzierżawy będzie stanowiło 6,72% wartości Inwestycji.

e)Czynsz dzierżawny umożliwi zwrot wydatków poniesionych na realizację Inwestycji w okresie 14 lat i 1 miesiąca.

f)Miesięczny obrót z tytułu wynagrodzenia należnego Gminie wynikającego z umowy dzierżawy budynku nie będzie znaczący dla budżetu Gminy. Dochody z tytułu wynagrodzenia należnego Gminie wynikającego z umowy dzierżawy w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych będą się kształtowały na poziomie 0,02% przewidywanych dochodów ogółem i na poziomie 0,04% przewidywanych dochodów własnych (bez majątkowych).

g)Przed wydzierżawieniem budynku na rzecz Gminnego Ośrodka Kultury, Gmina nie będzie wykorzystywać budynku w inny sposób.

Pytania

1.Jeżeli zmodernizowany budynek zostanie przekazany przez Gminę odpłatnie do eksploatacji na podstawie umowy dzierżawy zawartej przez Gminę z GOK, to czy Gminie przysługiwać będzie prawo do odliczenia całego podatku VAT naliczonego na fakturach zakupu związanych z realizacją wyżej opisanej inwestycji?

2.Czy moment zawarcia przez Gminę umowy dzierżawy GOK-u daje możliwość dokonania odliczenia całego podatku VAT naliczonego od wszystkich przyszłych wydatków, wykazanego w fakturach zakupu związanych z realizacją ww. inwestycji w miesiącu otrzymania faktur?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z modernizacją Gminnego Ośrodka Kultury, udokumentowanych fakturami zakupu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm. - dalej „ustawa”) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym do oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, każdorazowo należy ustalić, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono podatek VAT zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz pozostają w niewątpliwym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Za podatnika VAT jest uznawany taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzające do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Natomiast za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Zgodnie zaś z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do powyższego uznać należy, że z tytułu umowy dzierżawy zawartej na rzecz GOK zmodernizowanego budynku (tj. budynku objętego inwestycją) Gmina będzie podatnikiem VAT, a w konsekwencji Gmina będzie dokonywała odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju. Przytoczona usługa nie korzysta ze zwolnienia z podatku VAT.

Z uwagi na zawarcie przez Gminę odpłatnej umowy dzierżawy z GOK, należy uznać, że istnieje związek podatku naliczonego powstałego z faktur potwierdzających wydatki poniesione na modernizację budynku GOK z odpłatną dzierżawą, tj. czynnością opodatkowaną.

Wskazać należy również, że w wydzierżawionym w całości zmodernizowanym budynku GOK, świadczone będą usługi wynajmu/dzierżawy sal/ewentualnie części budynku na organizację spotkań okolicznościowych.

Na podstawie wskazanych powyżej okoliczności faktycznych i prawnych zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy/Gminy - Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na modernizację budynku GOK.

Ad 2

Zdaniem Gminy wszystkie wydatki, które zostaną poniesione na modernizację budynku GOK należy wykazać w deklaracji podatkowej w miesiącu wpływu faktur VAT dokumentujących poniesienie wydatków na modernizację budynku GOK.

Terminy określające prawo do odliczenia podatku wskazane są w art. 86 ust. 10 -13 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 10 ustawy o VAT - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT - jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w art. 86 ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3 - w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w art. 86 ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Biorąc pod uwagę powyższe zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy/Gminy wydatki poniesione na modernizację budynku GOK należy wykazać w deklaracji podatkowej, w rozliczeniu za okres, w którym Gmina otrzyma faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki na modernizację budynku GOK lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższych przepisów, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosowanie do art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Wskazali Państwo, że są podatnikiem VAT czynnym. Będą Państwo realizować zadanie inwestycyjne pn. „(...)”. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na 2023 r. Zamówienie na wykonanie Inwestycji obejmuje modernizację budynku stanowiącego Państwa własność na potrzeby siedziby filii Gminnego Ośrodka Kultury (GOK).

Podstawowym celem działania GOK jest organizowanie działalności kulturalnej, polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. GOK posiada osobowość prawną. Jest niezależnym od Państwa podatnikiem podatku VAT oraz nie podlega centralizacji. Przed modernizacją GOK korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Umowa dzierżawy zostanie zawarta na czas nieokreślony, wobec braku na terenie gminy innego obiektu spełniającego warunki dla prowadzenia działalności w powyższym zakresie (w zakresie realizacji zadań GOK).

W umowie dzierżawy, którą Państwo zawrą z GOK, wskazana zostanie klauzula pozwalająca na podnajmowanie/poddzierżawianie przez GOK pomieszczeń budynku GOK/części budynku GOK.

Planowany koszt inwestycji to kwota brutto: (…) zł. Wysokość czynszu dzierżawy podana we wniosku skalkulowana została na podstawie wyliczenia i przyjęcia średniej stawki czynszu dzierżawy stosowanej przez Państwa w zawieranych dotychczas umowach dzierżawy, przy jednoczesnym uwzględnieniu przeznaczenia obiektu na prowadzenie działalności w zakresie użyteczności publicznej - realizacji Państwa zadań w zakresie kultury/zabezpieczania potrzeb mieszkańców w powyższym zakresie. Uwzględniono także fakt, że realizowana inwestycja dedykowana jest pod konkretny cel, tj. dla potrzeb GOK – na realizację zadań statutowych gminnej instytucji kultury.

Wynagrodzenie z tytułu dzierżawy dla GOK (wg danych z projektu budowlanego) za cały rok wyniesie: (…) m2 x (…) zł (netto) = (…) zł netto x 12 miesięcy = (…) zł netto, tj. (…) zł brutto.

Czynsz będzie podlegał corocznej waloryzacji w przypadku wzrostu średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, ogłoszonego przez Prezesa GUS na podstawie art. 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Roczne wynagrodzenie należne Państwu wynikające z umowy dzierżawy będzie stanowiło 6,72% wartości Inwestycji.

Czynsz dzierżawny umożliwi zwrot wydatków poniesionych na realizację Inwestycji w okresie 14 lat i 1 miesiąca.

Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupu związanych z realizacją wyżej opisanej inwestycji.

W celu rozstrzygnięcia powyższej kwestii należy dokonać analizy, czy oddanie zmodernizowanego Budynku na podstawie umowy dzierżawy będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Analiza przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy prowadzi do stwierdzenia, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu, niebędące dostawą towaru. Przy czym, do uznania czynności za usługę, konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają zatem wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Dzierżawa została zdefiniowana w art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Zatem dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę - określone przepisami obowiązki. Z powyższych unormowań wynika również, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu dzierżawy przez dzierżawcę.

W konsekwencji z uwagi na fakt, że dzierżawa jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności będą Państwo występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W związku z tym dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Przepisy ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na dzierżawie budynku, za którą pobierane jest wynagrodzenie. W związku z czym, usługa dzierżawy budynku dla celów prowadzenia działalności przez GOK, za którą będą Państwo pobierać wynagrodzenie nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT i w konsekwencji będzie opodatkowana według właściwej stawki podatku.

Zatem analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że dla czynności odpłatnego udostępnienia przez Państwa Budynku na rzecz GOK w oparciu o umowę dzierżawy, za którą będą Państwo pobierać wynagrodzenie, nie będą Państwo działać jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będą Państwo korzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku będą Państwo występować w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i jak wynika z powyższej analizy nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku.

Ponadto, zgodnie z powyżej zamieszczonymi przepisami, z prawa do odliczenia podatku naliczonego skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Będą Państwo otrzymywali faktury za poniesione wydatki w ramach Inwestycji. Usługi dzierżawy Budynku będą stanowiły czynności opodatkowane podatkiem VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.

Wobec tego, w analizowanej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego. Są Państwo bowiem czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a wydatki ponoszone na inwestycję pn. „(…)” będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatną dzierżawą przez Państwa Budynku na rzecz GOK.

Zatem, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację ww. Inwestycji z uwzględnieniem ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Mają Państwo także wątpliwości, czy moment zawarcia umowy dzierżawy z GOK umożliwi dokonanie odliczenia podatku VAT naliczonego od wszystkich przyszłych wydatków, związanych z realizacją ww. inwestycji w miesiącu otrzymania faktur.

W myśl art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Z kolei art. 86 ust. 13 ustawy stanowi, że:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1) za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2) za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W tym miejscu należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Tym samym, podatnik dokonując zakupu towarów, czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do odliczenia lub niedających takiego prawa.

Prawo do odliczenia powstaje w związku z powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu czynności będącej źródłem podatku naliczonego. Zatem jeżeli obowiązek podatkowy z tytułu danej czynności powstanie u dostawcy towarów czy usług, to u podatnika będącego odbiorcą tej czynności powstanie także prawo do odliczenia, (którego źródłem jest ta właśnie czynność).

Natomiast o ile podstawą odliczenia podatku będzie powstanie obowiązku podatkowego u dokonującego dostawy lub świadczącego usługi, możliwość zrealizowania prawa do odliczenia nastąpi w okresie otrzymania faktury.

W sytuacji gdy podatnik nie zrealizował prawa do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy (art. 86 ust. 10 ustawy) i podatnik otrzymał fakturę (art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy), obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego można dokonać w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, (art. 86 ust. 11 ustawy). Natomiast gdy podatnik nie dokona odliczenia, ma prawo dokonania takiej czynności poprzez skorygowanie deklaracji za okres, w którym to prawo powstało albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jednak nie później niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).

Skoro dokonają Państwo modernizacji Budynku w celu oddania go w odpłatną dzierżawę oznacza to, że wszystkie przyszłe wydatki wykazane na fakturach zakupu związanych z realizacją tej Inwestycji będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstanie dla Państwa w okresie, w którym otrzymają Państwo faktury dokumentujące poniesione wydatki (o ile w tym okresie lub wcześniej powstał obowiązek podatkowy po stronie dostawcy/usługodawcy tych towarów lub usług) lub w trzech następnych okresach rozliczeniowych.

Z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego mogą Państwo także skorzystać poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym to prawo Państwo uzyskali, albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jednak nie później niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zgodnie z art. 86 ust. 10, ust. 10b pkt 1, ust. 11 i ust. 13 ustawy, przy zachowaniu pozostałych warunków wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług.

Tym samym, oceniając całościowo Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać je za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy także zaznaczyć, że interpretację wydano na podstawie przedstawionego we wniosku opisu okoliczności sprawy, w szczególności w interpretacji przyjęto wyjaśnienia Państwa co do elementów mających służyć do ustalenia wysokości opłaty za świadczenie usług na podstawie umowy dzierżawy. Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie ustalone, że wysokość wynagrodzenia za świadczenie usług dzierżawy odbiega od realiów rynkowych i skalkulowana jest na zbyt niskim poziomie lub też, że inwestycja nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, (a np. do realizacji zadań własnych gminy), interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00