Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.503.2023.2.AM

Uznanie wszystkich czynności wykonywanych od 2022 r. za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i w związku z tym brak obowiązku stosowania prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania wszystkich czynności wykonywanych przez Państwa od 2022 r. za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i w związku z tym braku obowiązku stosowania prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 września 2023 r. (wpływ 27 września 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)

Filharmonia ... jest samorządową instytucją kultury, jest czynnym podatnikiem VAT, posiada odrębną osobowość prawną.

Filharmonia prowadzi działalność na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. 2020 r. poz. 194) oraz statutu nadanego uchwałą nr … Sejmiku Województwa ... z dnia …, zmienionego uchwałą nr … z dnia ….

Zakres działania Filharmonii został określony w … statutu, stanowiąc, że Filharmonia ….

W szczególności do zadań Filharmonii należy:

1)…;

2)…;

3)…;

4)…;

5)…;

6)….

Filharmonia wykonuje zadania podstawowe poprzez:

1)…;

2)…;

3)…;

4)….

Filharmonia dodatkowo może …

Filharmonia może …

Filharmonia może prowadzić, jako dodatkową, działalność inną niż działalność kulturalna poprzez prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie:

1)…;

2)…;

3)…;

4)…;

5)….

Dochód z działalności przeznaczony jest na realizację celów statutowych.

Ponadto statut określa, że źródłami finansowania Filharmonii są ….

W latach 2016 - 2021 w bogatej ofercie kulturalnej realizowanej przez Filharmonię ... przewijały się wydarzenia nieodpłatne, w części finansowane z dotacji celowych. Były to:

(...)

Po zakończeniu pandemii, od 2022 r. nastąpiła radykalna zmiana w podejściu do sprzedaży imprez. Cała działalność statutowa Filharmonii ... stała się w 100% odpłatna. Do sprzedaży trafiają wszystkie organizowane przez Filharmonię wydarzenia oraz pozostałe usługi i towary:

-koncerty symfoniczne w siedzibie (standard, premium, specjalne) - sprzedaż biletów;

-koncerty symfoniczne wyjazdowe - sprzedaż usługi na podstawie faktury;

-koncerty symfoniczne zamknięte - sprzedaż usługi na podstawie faktury;

-wstęp na otwarte próby generalne - sprzedaż biletów;

-koncerty kameralne - sprzedaż biletów;

-koncerty impresaryjne - sprzedaż biletów;

-koncerty klubowe - sprzedaż biletów;

-koncerty rodzinne - sprzedaż biletów;

-warsztaty muzyczne oraz koncerty finałowe warsztatów - sprzedaż biletów;

-zajęcia dla dzieci - audycje muzyczne, lekcje edukacyjne, warsztaty - sprzedaż wstępu lub udziału w zajęciach, ewentualnie fakturowana sprzedaż usługi;

-usługi reklamowe, wynajem lokalu na kawiarnię, wynajmy sal koncertowych, wynajem sprzętu (np. rzutnika i ekranu) - sprzedaż fakturowana;

-organizacja imprez obcych, prowizja za usługową sprzedaż biletów, obsługa wydarzeń zewnętrznych, realizacja oświetlenia, obsługa szatni i bileterka i in. - sprzedaż fakturowana;

-noclegi, usługa strojenia instrumentów czy nawet sprzątanie po wydarzeniu - sprzedaż fakturowana;

-sprzedaż towarów takich jak płyty CD z koncertami Orkiestry Symfonicznej Filharmonii ..., programy roczne, opakowania świąteczne i in.

Wymienionym wyżej koncertom kilka razy w roku towarzyszą wystawy. Wernisaże wystaw organizowane są w piątki, jako wydarzenie towarzyszące koncertowi. Prezentowane prace mogą być oglądane na godzinę przed koncertem, co czynią słuchacze, którzy nabyli bilety na dany koncert - w związku z tym wystawy są traktowane przez Filharmonię jako działalność odpłatna.

Prezentowany opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego należy uzupełnić o jedynie trzy, mające zupełnie marginalny charakter, wydarzenia, których organizatorem nie jest Filharmonia ..., na które nie są sprzedawane bilety ani nie jest pobierana opłata. Poniżej trzy zewnętrzne, nieodpłatne aktywności …:

1)… - cykliczny projekt kulturalny, społeczny i edukacyjny o wyjątkowej skali i zasięgu: co roku w ... mieszkańcy ... mogą bezpłatnie zwiedzić najciekawsze zabytki w swojej okolicy oraz skorzystać z szerokiego wachlarza wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych. Na terenie … organizacją … zajmuje się .... W ramach tego projektu Filharmonia ... najczęściej proponuje mieszkańcom koncert zespołu kameralnego na scenie klubowej.

2)„…” - akcja inicjowana przez Ministerstwo ..., której celem jest zachęcenie (...). Z początkiem ... każdego roku w całej Polsce w akcji udział bierze ponad 500 różnych instytucji. W ramach tego projektu Filharmonia zazwyczaj zaprasza .... na spotkanie, w programie którego znajduje się zwiedzanie instytucji, prezentacja dorobku artystycznego Filharmonii ..., przedstawienie programu czekającego na melomanów w danym sezonie artystycznym.

3)… - zabawa organizowana w ramach (...). W tym roku organizatorami byli: (...). Współuczestniczyli w organizacji: (...).

Reasumując, całość działalności organizowanej przez Filharmonię ... jest odpłatna. W sferze nieodpłatnej pozostaje jedynie, stanowiąca ułamek procenta, społeczna aktywność kulturalna Filharmonii w ramach projektów krajowych czy europejskich, które rozpatrywać należy w kategorii działań promocyjnych i zwiększających sprzedaż. Prowadzenie takiej polityki sprzedażowej jest zapewnione do 2027 r.

Źródłem finansowania całości działalności merytorycznej Filharmonii ... są środki własne uzyskane ze sprzedaży. Dotacja podmiotowa organizatora zabezpiecza koszty stałe i utrzymania obiektu.

Filharmonia dokonuje nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do wykonywanej działalności odpłatnej, jak i do nieodpłatnych form działalności. Należą do nich m.in. energia elektryczna i cieplna, usługi telekomunikacyjne, materiały biurowe, środki czystości czy usługi informatyczne.

Filharmonia ... do chwili obecnej przy odliczaniu podatku VAT naliczonego stosuje tzw. prewspółczynnik, czyli sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawyo podatku od towarów i usług. Jednak zważywszy na zmiany jakie zaszły w strukturze sprzedaży i odpłatności rodzi się pytanie o zasadność takiego rozliczania.

W piśmie z 26 września 2023 r. Filharmonia wskazała, że:

1)Pytanie zadane we wniosku dotyczy towarów i usług takich jak: energia elektryczna, woda i ścieki, materiały biurowe, środki czystości, ewentualne remonty budynku czy zakup i renowacja instrumentów muzycznych. Koszty te dotyczą dwóch zadań - … oraz …. Zadanie … nie generuje kosztów po stronie Filharmonii ..., z wyjątkiem wynagrodzenia jednego etatowego pracownika.

2)Realizowane przez Filharmonię ... nieodpłatne czynności nie wynikają z przepisów prawa.

3)… to wydarzenie interdyscyplinarne, skierowane do mieszkańców województwa. Głównym celem gry jest (...). Udział w grze biorą (...). Teren rozgrywki obejmuje ścisłe centrum …. Punktem startowym jest siedziba Filharmonii ..., ze względu na swoje usytuowanie oraz bezpieczny teren przed siedzibą instytucji - droga i plac tylko dla pieszych. Wykorzystanie tego terenu nie generuje kosztów po stronie Filharmonii. Działania Filharmonii to udział jednego pracownika etatowego w spotkaniach organizacyjnych oraz jego uczestnictwo w roli animatora podczas samej gry (poza siedzibą Filharmonii). Spotkania organizacyjne odbywają się regularnie w siedzibie …. Materiały plastyczne, wydruki, nagrody dla uczestników zapewnia .... Również ze względu na możliwości osobowe, wszelkie działania koordynacyjne prowadzone są przez pracowników ... i partnerów wydarzenia, a zgłoszenia uczestników należy przesyłać na adres e-mail: …. Ze względu na oryginalność wydarzenia, którego pomysłodawcą jest Filharmonia ..., Filharmonia utrzymuje status współorganizatora. Zadanie nie generuje kosztów (towarów, usług) po stronie Filharmonii .... Pracownik wykonuje powyższe zadania w ramach czasu pracy i w ramach pensji miesięcznej.

4)Na pytanie „Czy mają Państwo możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków na zakup towarów i usług odrębnie do działalności odpłatnej i czynności wykonywanych nieodpłatnie?”, Wnioskodawca odpowiedział, że przyporządkowanie ponoszonych wydatków na zakup towarów i usług odrębnie do działalności odpłatnej i czynności wykonywanych nieodpłatnie nie dotyczy zadania …, gdyż nie generuje ono kosztów po stronie Filharmonii. Przy pozostałych dwóch zadaniach społecznych (… oraz …) występują koszty, których nie da się odrębnie przyporządkować do zadań. Nadmienić należy, że od 2023 r. … i … są i będą organizowane odpłatnie.

5)W ramach prowadzonej przez Filharmonię ... działalności wykonywane są czynności zwolnione od podatku od towarów i usług.

6)Na pytania: „Jeżeli ponoszą Państwo wydatki wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności zwolnionych od tego podatku, to prosimy o wskazanie, czy istnieje możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i ze zwolnionymi od podatku VAT?” oraz „W związku z okolicznością wynikającą z opisu sprawy, iż do chwili obecnej stosują Państwo prewspółczynnik proszę wskazać w jakiej wysokości został przez Państwa określony prewspółczynnik na rok 2023 r.?”, Wnioskodawca odpowiedział, że przy niektórych wydatkach (pkt 1) nie istnieje możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i ze zwolnionymi od podatku VAT. DIatego Filharmonia ... do obliczenia podatku VAT naliczonego do odliczenia w powyższych sytuacjach stosuje najpierw proporcję, o której mowa w art. 90 i art. 91 ustawy o VAT. W roku 2023 zastosowanie ma „wstępna” proporcja w wysokości proporcji wykonanej za rok 2022 - 97%. Następnie VAT naliczony przeliczany jest przy użyciu „wstępnego” prewspółczynnika, ustalonego na rok 2023 w wysokości prewspółczynnika wykonanego za rok 2022 - 18%. Wynikowo Filharmonia odlicza wstępnie w 2023 r. 17,46% podatku VAT przy kosztach, niedających się przypisać odrębnie do działalności opodatkowanej i zwolnionej z VAT oraz odpłatnej i nieodpłatnej - koszty te przy jednej i drugiej działalności pokrywają się.

Pytanie

Czy prawidłowym jest stanowisko Filharmonii, że od 2022 r. wszystkie wykonywane przez Filharmonię czynności należy zakwalifikować do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT i w związku z tym Filharmonia nie ma obowiązku stosowania prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy, całokształt wykonywanej od 2022 r. działalności należy uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, tym samym Filharmonia przestała być zobowiązana do stosowania prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Jak stanowi przepis art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2, art. 8 ust. 2 oraz do celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”.

Z powyższego wynika, że kluczowym jest ustalenie, czy czynności wykonywane przez Filharmonię należy zaliczyć tylko do sfery działalności gospodarczej, czy też Filharmonia wykonuje czynności, które do sfery działalności gospodarczej w rozumieniu systemu VAT nie należą. Bowiem tylko w przypadku wykonywania czynności należących do obu tych sfer przepis art. 86 ust. 2a ustawy o VAT znajdzie zastosowanie.

Działalność gospodarczą, w ocenie Filharmonii, należy rozumieć w kontekście definicji działalności gospodarczej określonej przepisami art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Jak stanowi art. 15 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Aby dana czynność była uznana za wykonywaną w ramach działalności gospodarczej, musi być wykonywana przez podmiot działający w charakterze podatnika.

Filharmonia ... będąc podatnikiem VAT czynnym, całość organizowanej przez siebie działalności prowadzi z wykorzystaniem towarów i wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (odpłatnie). Nie zmienia tej konkluzji fakt, że określone drobne aktywności społeczne … wykonuje, na zaproszenie i na rzecz zewnętrznych podmiotów, nieodpłatnie. Ma to bowiem związek z prowadzonym przedsiębiorstwem - służy promocji Filharmonii. Opisane wcześniej działania nieodpłatne mieszczą się w pojęciu „celów zrównanych z działalnością gospodarczą”.

W ocenie Filharmonii ..., od roku 2022 nie jest ona zobowiązana do stosowania zasad odliczania podatku naliczonego, określonych w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

W piśmie z 26 września 2023 r. Filharmonia wskazała, że odliczenie podatku VAT za rok 2022 należy skorygować bez zastosowania prewspółczynnika, ale z zastosowaniem proporcji, ponieważ cała działalność organizowana przez Filharmonię była odpłatna. Dwa społeczne zadania wykonywano nieodpłatnie, lecz nie były one organizowane przez Filharmonię, stanowiąc marginalną część aktywności Filharmonii. Natomiast nieodpłatna ... nie generuje kosztów.

Rok 2023 należy skorygować poprzez tzw. korektę roczną VAT, bez zastosowania prewspółczynnika, ale z wykorzystaniem proporcji (dalej występuje sprzedaż zwolniona z VAT), ponieważ z zadań nieodpłatnych pozostała tylko ..., która nie generuje kosztów.

W latach następnych, do kiedy zapewniony jest opisany, w pełni odpłatny profil działalności, należy stosować proporcję w związku ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną z VAT, ale nie stosować prewspółczynnika.

W momencie pojawienia się działań nieodpłatnych organizowanych przez Filharmonię ... ponownie powinien być stosowany prewspółczynnik.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i nast. ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Według art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Z art. 86 ust. 2d ustawy wynika, że:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 2e ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2023 r.):

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Natomiast stosownie do art. 86 ust. 2e ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2023 r.):

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo. Podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętych danych wyliczonych szacunkowo w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten sposób określenia proporcji został zastosowany po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Według art. 86 ust. 2f ustawy:

Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 86 ust 2g ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.):

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

W świetle art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

W myśl art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Na mocy § 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;

2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W ww. rozporządzeniu Ministra Finansów wskazano w przypadku samorządowych instytucji kultury sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez instytucje działalności i dokonywanych przez nią nabyć (tzw. sposób określenia proporcji), jak również wskazano dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy będzie mieć zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Przepis ten wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W związku z prowadzeniemdziałalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określenie działalności producenta, handlowca lub usługodawcy następuje każdorazowo w stosunku do odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnie świadczonych usług na terenie kraju, będących przedmiotem opodatkowania. Płaszczyzna działalności podmiotów, będących podatnikami podatku od towarów i usług, o czym świadczy zdanie drugie art. 15 ust. 2 ustawy, opierać się musi na działalności podejmowanej w szczególności w sposób ciągły w celach zarobkowych, w ramach prowadzonego przez nich profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Stosownie do art. 90 ust. 5 ustawy:

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

W myśl art. 90 ust. 6 ustawy:

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

1) pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

2) usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Według art. 90 ust. 9a ustawy:

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Jak stanowi art. 90 ust. 10 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2023 r.)

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2) nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2023 r.):

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2) nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Zasady prowadzenia działalności przez filharmonie określa m.in. ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Działalność kulturalna (…) polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W myśl art. 1 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Państwo sprawuje mecenat nad działalnością kulturalną polegający na wspieraniu i promocji twórczości, edukacji i oświaty kulturalnej, działań i inicjatyw kulturalnych, a także opieki nad zabytkami i ochrony dziedzictwa narodowego w Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą.

Według art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Z kolei w myśl art. 9 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo samorządową instytucją kultury oraz czynnym podatnikiem VAT. Prowadzicie Państwo działalność na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu nadanego uchwałą Sejmiku Województwa ... nr … z …, zmienionego uchwałą nr … .

Zakres działania Filharmonii został określony w … statutu stanowiąc, że Filharmonia ….

Do zadań Filharmonii należy w szczególności:

1)…;

2)…;

3)…;

4)…;

5)…;

6)….

Wykonujecie Państwo zadania podstawowe poprzez:

1)…;

2)…;

3)…;

4)….

Możecie Państwo prowadzić, jako dodatkową, działalność inną niż działalność kulturalna poprzez prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie:

1)…;

2)…;

3)…;

4)…;

5)….

Dochód z działalności przeznaczony jest na realizację celów statutowych.

Ponadto statut określa, że Państwa źródłami finansowania są ….

W latach 2016 - 2021 w bogatej ofercie kulturalnej realizowanej przez Państwa przewijały się wydarzenia nieodpłatne, w części finansowane z dotacji celowych. Po zakończeniu pandemii, od 2022 r. nastąpiła radykalna zmiana w podejściu do sprzedaży imprez i cała Państwa działalność statutowa stała się w 100% odpłatna.

Jak wynika z opisu sprawy, oprócz działalności odpłatnej, bierzecie Państwo udział w 3 wydarzeniach, na które nie są sprzedawane bilety ani nie jest pobierana opłata. Nie jesteście Państwo organizatorem tych wydarzeń. Są to trzy nieodpłatne społeczne aktywności kulturalne Filharmonii:

·... (w ramach tego projektu najczęściej proponujecie Państwo mieszkańcom koncert zespołu kameralnego na scenie klubowej),

·„...” (w ramach tego projektu zazwyczaj zapraszacie Państwo ... na spotkanie, w programie którego znajduje się zwiedzanie instytucji, prezentacja dorobku artystycznego Filharmonii ..., przedstawienie programu czekającego na melomanów w danym sezonie artystycznym),

·...: (Państwa działania to udział jednego pracownika etatowego w spotkaniach organizacyjnych oraz jego uczestnictwo w roli animatora podczas samej gry, poza siedzibą Filharmonii).

Wydarzenia ... oraz „...” generują koszty takie jak: energia elektryczna, woda i ścieki, materiały biurowe, środki czystości, ewentualne remonty budynku czy zakup i renowacja instrumentów muzycznych. Ww. kosztów nie da się odrębnie przyporządkować do zadań. Zadanie ... nie generuje kosztów po Państwa stronie, z wyjątkiem wynagrodzenia jednego etatowego pracownika (pracownik wykonuje swoje zadania w ramach czasu pracy i w ramach pensji miesięcznej).

Ponadto wskazali Państwo, że w ramach prowadzonej działalności wykonywane są czynności zwolnione od podatku od towarów i usług. Przy niektórych wydatkach nie istnieje możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i ze zwolnionymi od podatku VAT. Do obliczenia podatku VAT naliczonego do odliczenia w powyższych sytuacjach stosujecie Państwo najpierw proporcję, o której mowa w art. 90 i art. 91 ustawy o VAT.

Do chwili obecnej, tj. na dzień złożenia wniosku, przy odliczaniu podatku naliczonego stosujecie Państwo tzw. prewspółczynnik, czyli sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług. Jednak zważywszy na zmiany jakie zaszły w strukturze sprzedaży i odpłatności majcie Państwo wątpliwości dotyczące zasadności takiego rozliczania.

Odnosząc się do kwestii, czy w okolicznościach niniejszej sprawy w celu odliczenia podatku jesteście Państwo zobowiązani stosować proporcję wynikającą z art. 86 ust. 2a ustawy, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy wszystkie wskazane przez Państwa czynności są/będą wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, czy też określone realizowane przez Państwa czynności należy uznać jako „inne niż działalność gospodarcza”.

Podstawową przesłanką warunkującą stosowanie przepisu art. 86 ust. 2a ustawy jest nabywanie towarów i usług wykorzystywanych również do wykonywania przez podatnika czynności „innych niż działalność gospodarcza” (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy). Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia, czy działalność lub czynności stanowią „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki. W przypadku więc wykonywania obok czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, również czynności niegenerujących opodatkowania VAT – w pierwszej kolejności należy dokonać oceny, czy czynności te należy uznać za odrębny, obok działalności gospodarczej, przedmiot działalności podatnika, czy też czynności te towarzyszą działalności gospodarczej. W przypadku stwierdzenia, że świadczone przez Państwa czynności nieodpłatne stanowią odrębny obok działalności gospodarczej przedmiot Państwa działalności, wówczas, w celu odliczenia podatku naliczonego (jeżeli nie będzie możliwe przypisanie go w całości do działalności gospodarczej), będziecie Państwo zobowiązani stosować zasady, o których mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że działalność kulturalna to tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury. Państwa podstawowym celem, jako instytucji kultury, jest realizacja celów statutowych, tj. prowadzenie działalności kulturalnej w dziedzinie muzyki. Cele te wyraźnie należy odróżnić od czynności stricte komercyjnych. Filharmonia niejako realizuje misję publiczną - m.in. edukacja muzyczna dzieci i młodzieży, prezentacja polskiego i światowego dorobku kulturalnego czy kształtowanie, prezentacja i upowszechnianie dziedzictwa muzycznego kultury narodowej i światowej.

W tym znaczeniu może to być traktowane jako swego rodzaju dobro publiczne, finansowane m.in. ze środków uzyskiwanych z programów krajowych lub zagranicznych, w tym środków z funduszy Unii Europejskiej. Celem Filharmonii, jako instytucji kultury jest przede wszystkim tworzenie, upowszechnienie i ochrona kultury, a więc realizowanie zadań nałożonych ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz określonych w statucie.

Mając zatem na uwadze całokształt okoliczności sprawy, z których wynika, że Filharmonia jest instytucją kultury prowadzącą działalność artystyczną w dziedzinie muzyki w celu zaspokajania potrzeb kulturalnych mieszkańców oraz upowszechniania kultury muzycznej w kraju i poza jego granicami wskazać należy, że realizujecie Państwo czynności zarówno w ramach działalności gospodarczej (czynności opodatkowane i zwolnione), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności statutowe niepodlegające opodatkowaniu). Działania te mieszczą się niewątpliwie w pojęciu „do celów innych niż działalność”, ponieważ ich podstawowym celem jest realizacja Państwa celów statutowych.

W ramach ww. czynności wykonujecie Państwo od 2022 roku trzy nieodpłatne społeczne aktywności kulturalne a od 2023 roku jedno nieodpłatne wydarzenie tj.:

·... (w ramach tego projektu proponujecie Państwo mieszkańcom koncert zespołu kameralnego na scenie klubowej),

·„...” (w ramach tego projektu zapraszacie Państwo ... na spotkanie, w programie którego znajduje się zwiedzanie instytucji, prezentacja dorobku artystycznego Filharmonii ..., przedstawienie programu czekającego na melomanów w danym sezonie artystycznym),

·... (Państwa działania to udział jednego pracownika etatowego w spotkaniach organizacyjnych oraz jego uczestnictwo w roli animatora podczas samej gry, poza siedzibą Filharmonii).

Wydarzenia ... oraz „...” generują koszty takie jak: energia elektryczna, woda i ścieki, materiały biurowe, środki czystości, ewentualne remonty budynku czy zakup i renowacja instrumentów muzycznych. Ww. kosztów nie da się odrębnie przyporządkować do poszczególnych zadań. Zadanie ..., zdaniem Państwa, nie generuje kosztów po stronie Filharmonii, z wyjątkiem wynagrodzenia jednego etatowego pracownika (pracownik wykonuje swoje zadania w ramach czasu pracy i w ramach pensji miesięcznej).

W tym miejscu podkreślenia wymaga, że w przypadku wydarzenia ..., którego głównym celem jest wzmocnienie świadomości społecznej oraz dialog międzypokoleniowy – jak sami Państwo wskazali – jesteście pomysłodawcą i współorganizatorem. Działania Filharmonii w ramach tego wydarzenia to udział jednego pracownika etatowego w spotkaniach organizacyjnych oraz jego uczestnictwo w roli animatora podczas samej gry. W świetle okoliczności sprawy nie sposób zgodzić się z Państwa wskazaniem, iż ww. wydarzenie nie generuje kosztów po stronie Filharmonii skoro celem zapewnienia odpowiednich warunków pracownikom Filharmonii (w tym również pracownikowi uczestniczącemu w ww. wydarzeniu) wykonującym zlecone przez Państwa określone czynności ponoszą Państwo tzw. koszty ogólne działalności Filharmonii w postaci energii elektrycznej, wody i ścieków czy materiałów biurowych, których nie jesteście w stanie przyporządkować wyłącznie do działalności gospodarczej.

W związku z powyższym Państwa działania (tj. wszystkie wykonywane czynności) nie mogą być przypisane wyłącznie do działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Filharmonia – jak wyżej wskazano - wykonuje zadania zarówno w ramach działalności gospodarczej, jak i działalności innej niż działalność gospodarcza – wynikającej z przepisów ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu.

Realizowane przez Państwa czynności w tym udział w nieodpłatnych wydarzeniach opisanych we wniosku, stanowią okazję do współtworzenia warunków do kultywowania i rozwijania wartości kulturowych, zachęcają do korzystania z dóbr kultury, edukują i wychowują. Działania te w swojej istocie nie są/nie będą działaniami stricte komercyjnymi (nie są nakierowane wyłącznie na zwiększenie sprzedaży), ale również działaniami ukierunkowanymi na realizację misji publicznej.

Wbrew temu, co Państwo wskazaliście, głównym celem takich nieodpłatnych czynności jest realizacja zadań statutowych, tj. prowadzenie działalności kulturalnej, do których realizacji zostaliście Państwo powołani przez organizatora, wobec czego w tym przypadku mamy do czynienia z działalnością inną niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Tut. Organ nie neguje, że udział w nieodpłatnych wydarzeniach, o których mowa we wniosku, może w pewien, bliżej nieokreślony sposób przekładać się na wzrost ilości osób korzystających z usług oferowanych przez Państwa odpłatnie, jednakże nie można według obiektywnych kryteriów uznać, że głównym celem tych nieodpłatnych czynności jest promocja i marketing.

Jakkolwiek udział w ww. nieodpłatnych wydarzeniach promuje Państwa działalność, dzięki czemu zyskaliście/zyskacie większe grono potencjalnych widzów, jednakże działania te mają na celu przede wszystkim szeroko rozumiane promowanie kultury, a w takich okolicznościach trudno uznać, że organizowane są wyłącznie celem poszerzenia grona widzów. Zatem nie są one realizowane wyłącznie w ramach działalności gospodarczej, ponieważ nie sprzyjają one wyłącznie osiągnięciu przychodów z działalności gospodarczej.

W konsekwencji nie można uznać, że realizowane ww. działania, będące – jak Państwo wskazali – społeczną aktywnością kulturalną Filharmonii, stanowią wyłącznie działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Okoliczności sprawy wskazują, że Państwa działania podejmowane w ramach nieodpłatnych wydarzeń skierowane były/są na upowszechnianie kultury w szerokim tego pojęcia znaczeniu, czyli realizację celów statutowych, do których samorządowe instytucje kultury są powoływane. Państwa celem, jako samorządowej instytucji kultury, jest realizowanie zadań nałożonych ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Z uwagi na powyższe okoliczności nie można uznać, że cała Państwa działalność, tj. wszystkie wykonywane przez Państwa czynności od 2022 roku i również od 2023 roku, wpisują się w ramy działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym wszystkie nabywane towary i usługi służyły/służą wyłącznie działalności gospodarczej. Stwierdzenie takie nie znajduje uzasadnienia biorąc pod uwagę okoliczność, że wykonujecie Państwo działalność statutową, która ze swej istoty nie jest komercyjna – nie jest ukierunkowana na bezpośredni efekt komercjalizacyjny.

Zatem w okolicznościach niniejszej sprawy, Państwa obowiązkiem jest w pierwszej kolejności przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym te wydatki są związane. Filharmonia ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności jest/będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi i zwolnionych z opodatkowania.

Natomiast w świetle powołanych przepisów art. 86 ust. 2a ustawy w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych nabyć. Oznacza to, że zobowiązani są/będą Państwo do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, skoro w okolicznościach niniejszej sprawy – jak wyżej wskazano –poza działalnością gospodarczą wykonujecie Państwo również inną działalność niż gospodarcza, to w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi są/będą wykorzystywane do działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza, przysługuje/będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim te towary i usługi służą/będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. W przypadku, gdy przypisanie poniesionych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest/nie będzie możliwe, wówczas kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, należy obliczać zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że w okolicznościach niniejszej sprawy nie wszystkie wykonywane przez Państwa od 2022 roku i również od 2023 roku czynności stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym w sytuacji braku możliwości przyporządkowania dokonanych zakupów w całości do działalności gospodarczej, jesteście/będziecie Państwo zobowiązani do stosowania przy określaniu kwoty podatku naliczonego do odliczenia prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy i następne ustawy oraz przepisach ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.

Ponadto należy zaznaczyć, że w związku z faktem, iż w ramach działalności gospodarczej oprócz czynności opodatkowanych – jak Państwo wskazali – działalność Filharmonii obejmuje również sprzedaż zwolnioną od tego podatku, celem obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zastosowanie znajdzie również proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 2 i następne ustawy.

W związku z powyższym Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa zapytania. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00