Porada
Czy w przypadku otrzymania przez podatnika pomocy de minimis z urzędu marszałkowskiego na zakup sprzętu można odliczyć cały podatek naliczony VAT wynikający z faktur otrzymanych od dostawcy
Koszty sprzętu jakie poniósł podatnik to 100 000 zł brutto (zapłacił ze swoich środków finansowych). Podatnik otrzymał pomoc de minimis z urzędu marszałkowskiego w kwocie 50 000 zł brutto. Czy w takim przypadku można odliczyć cały podatek naliczony VAT wynikający z faktur otrzymanych od dostawcy? Czy kwota 50 000 zł stanowiąca zwrot części wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych stanowi przychód z działalności gospodarczej? Jak ująć sprzęt w ewidencji środków trwałych?
Jeżeli składniki majątku (towary) nabyte z wykorzystaniem dofinansowania otrzymanego z urzędu marszałkowskiego będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, to w takim przypadku będziemy mieli prawo do odliczenia całego podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od dostawcy. Dla prawa do tego odliczenia bez prawnego znaczenia pozostawałoby to, za jakie środki towary te zostały nabyte.
Gdyby składniki te, w tym również jako środki trwałe były wykorzystywane do wykonywania zarówno czynności opodatkowanych, jak i czynności zwolnionych z podatku VAT, a nie byłoby możliwe wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami zwolnionymi z podatku, to w takim przypadku odliczeniu podlegałaby ta część podatku naliczonego, która proporcjonalnie przypadałaby na czynności opodatkowane.
Kwota 50 000 zł stanowiąca zwrot części wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej.
Mimo częściowego zwrotu wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych, do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ujmuje się całą ich wartość początkową, od której dokonuje się odpisów amortyzacyjnych według zasad wynikających z przepisów ustawy o PIT.
Do kosztów uzyskania przychodów zalicza się tylko tą część odpisów amortyzacyjnych, która proporcjonalnie odpowiada kwocie własnych środków wydatkowanych przy nabyciu środków trwałych.
W oparciu o regulacje zamieszczone w przywołanych przepisach ustawy o PIT podkreślić należy, że wspomniane w opisie określenie „50 000 zł brutto” ma znaczenie jedynie dla umowy z urzędem marszałkowskim. Dla celów podatku dochodowego kwota ta bowiem nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, ponieważ jest ona związana z zakupem środków trwałych.
Za wartość początkową wskazanych środków trwałych należy uznać cenę nabycia. Za taką cenę uważa się kwotę zapłaconą zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, pomniejszoną o odliczony podatek naliczony VAT.
Wydatki poniesione na zakup środków trwałych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Kosztami bowiem są odpisy amortyzacyjne dokonywane co do zasady od wartości początkowej środka trwałego. Jednak w przypadku, w którym podatnikowi zostanie zwrócona część wydatków poniesionych na nabycie środka trwałego, to ta część odpisów amortyzacyjnych, która proporcjonalnie odpowiada zwróconym wydatkom nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.
art. 5 ust. 1, art. 7-8, art. 86 ust. 1-2, art. 90, art. 91 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.),
art. 14 ust. 2 pkt 2, art. 21 ust. 1 pkt 129, art. 22 ust. 1, ust. 8, art. 22a ust. 1, art. 22f ust. 1, art. 22g ust. 1 pkt 1, ust. 3, art. 22h ust. 1 pkt 1, art. 22n, art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.).
Marian Szałucki
doradca podatkowy
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right