Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Porada aktualna na dzień 23-05-2024
Porada aktualna na dzień 23-05-2024
Data publikacji: 2023-11-08

Czy w przypadku otrzymania przez podatnika pomocy de minimis z urzędu marszałkowskiego na zakup sprzętu można odliczyć cały podatek naliczony VAT wynikający z faktur otrzymanych od dostawcy

Koszty sprzętu jakie poniósł podatnik to 100 000 zł brutto (zapłacił ze swoich środków finansowych). Podatnik otrzymał pomoc de minimis z urzędu marszałkowskiego w kwocie 50 000 zł brutto. Czy w takim przypadku można odliczyć cały podatek naliczony VAT wynikający z faktur otrzymanych od dostawcy? Czy kwota 50 000 zł stanowiąca zwrot części wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych stanowi przychód z działalności gospodarczej? Jak ująć sprzęt w ewidencji środków trwałych?

Jeżeli składniki majątku (towary) nabyte z wykorzystaniem dofinansowania otrzymanego z urzędu marszałkowskiego będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, to w takim przypadku będziemy mieli prawo do odliczenia całego podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od dostawcy. Dla prawa do tego odliczenia bez prawnego znaczenia pozostawałoby to, za jakie środki towary te zostały nabyte.

Gdyby składniki te, w tym również jako środki trwałe były wykorzystywane do wykonywania zarówno czynności opodatkowanych, jak i czynności zwolnionych z podatku VAT, a nie byłoby możliwe wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami zwolnionymi z podatku, to w takim przypadku odliczeniu podlegałaby ta część podatku naliczonego, która proporcjonalnie przypadałaby na czynności opodatkowane.

Kwota 50 000 zł stanowiąca zwrot części wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej.

Mimo częściowego zwrotu wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych, do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ujmuje się całą ich wartość początkową, od której dokonuje się odpisów amortyzacyjnych według zasad wynikających z przepisów ustawy o PIT.

Do kosztów uzyskania przychodów zalicza się tylko tą część odpisów amortyzacyjnych, która proporcjonalnie odpowiada kwocie własnych środków wydatkowanych przy nabyciu środków trwałych.

W oparciu o regulacje zamieszczone w przywołanych przepisach ustawy o PIT podkreślić należy, że wspomniane w opisie określenie „50 000 zł brutto” ma znaczenie jedynie dla umowy z urzędem marszałkowskim. Dla celów podatku dochodowego kwota ta bowiem nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, ponieważ jest ona związana z zakupem środków trwałych.

Za wartość początkową wskazanych środków trwałych należy uznać cenę nabycia. Za taką cenę uważa się kwotę zapłaconą zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, pomniejszoną o odliczony podatek naliczony VAT.

Wydatki poniesione na zakup środków trwałych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Kosztami bowiem są odpisy amortyzacyjne dokonywane co do zasady od wartości początkowej środka trwałego. Jednak w przypadku, w którym podatnikowi zostanie zwrócona część wydatków poniesionych na nabycie środka trwałego, to ta część odpisów amortyzacyjnych, która proporcjonalnie odpowiada zwróconym wydatkom nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.

Marian Szałucki

doradca podatkowy

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00