Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.448.2023.1.MKA

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem.

Interpretacja indywidualna  

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Stowarzyszenie (…) zarejestrowane jest w Krajowym Rejestrze Sądowym - Rejestr Stowarzyszeń na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. 1 lutego 2023 r. Stowarzyszenie realizując cele statutowe podpisało z Województwem (…)- umowę o przyznanie pomocy nr (…) w ramach poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania”, w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy (…)”, objętego Programem Rozwoju Obszarów (…) na lata 2014-2020 - Realizacja Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (LSR) na lata 2016-2023 dla obszaru działania Stowarzyszenia (…).

Zadanie realizowane przez Stowarzyszenie (…) polega na rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej oraz promowaniu obszaru objętego LSR. Działania skierowane są do mieszkańców i turystów. Celem operacji jest wypromowanie i rozwój infrastruktury oraz oferty turystycznej obszaru (…),(…) poprzez współpracę w obszarze inwestycji w rozwój zaplecza turystyki rowerowej, wspólne działania promocyjne, w tym produkcję filmów promujących turystykę rowerową oraz wydanie map dla rowerzystów, zachęcenie do aktywnego spędzenia czasu wolnego.

Tym samym, koszty ponoszone przez Stowarzyszenie (…) w ramach ww. umowy kwalifikują się do refundacji w ramach PROW 2014-2020 w ramach działania 19 PROW- na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 19 października 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania”, objętego Programem Rozwoju Obszarów (…) na lata 2014-2020. Zgodnie z zapisami powyższego rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją zadania zalicza się podatek od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 37 ust. 11 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1303/2013 z 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów (…) oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr (…).

W ramach Projektu Partnerzy realizują następujące główne zadania:

  • inwestycje w rozwój i poprawę atrakcyjności turystyki rowerowej, w tym innowacyjne stacje ładowania rowerów elektrycznych wraz ze stacjami naprawy rowerów, punkty postoju/odpoczynku dla rowerzystów i inne obiekty infrastruktury rekreacyjnej dla rowerzystów,
  • zadania wspierające promocję i sprawną realizację operacji, w tym produkcja filmów promujących turystykę rowerową oraz atrakcje towarzyszące, wydanie wspólnej mapy dla rowerzystów, zakup gadżetów promocyjnych, organizacja konferencji podsumowującej, koordynacja projektu.

Wszystko po to, aby wzmacniać atrakcyjność obszaru i tożsamość regionalną oraz wspierać rozwój obszarów partnerskich LGD w tym rozwój turystyki i towarzyszącej jej przedsiębiorczości.

W związku z koniecznością dołączenia do Wniosku o rozliczenie operacji, składanego przez Stowarzyszenie (…) - interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, Stowarzyszenie jest zobligowane do dostarczenia takiej interpretacji.

Stowarzyszenie (…) nie figuruje w rejestrze płatników podatku VAT, nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT 7. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie działa w sferze działalności statutowej, którego głównym źródłem przychodów są składki członkowskie.

Towary i usługi nabywane w ramach realizacji operacji Programu Rozwoju Obszarów (…), nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury za zrealizowane dostawy usług bądź towarów w ramach realizowanej operacji, wystawione będą na Stowarzyszenie (…).

Pytanie

Czy Stowarzyszenie (…) może odliczyć VAT, poniesiony w ramach realizacji poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania”, w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy (…)” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020- Realizacja Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (LSR) na lata 2016-2023 dla obszaru działania Stowarzyszenia (…) objętego Programem Rozwoju Obszarów (…) na lata 2014-2020 w zakresie realizacji zadania służącego osiągnięciu celu Projektu Współpracy?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stowarzyszenie (…) wykonuje wyłącznie czynności statutowe (zwolnione), nie będzie zatem miało prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wskazać również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Stosownie do art. 34 ww. ustawy:

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że są Państwo podmiotem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym - Rejestr Stowarzyszeń na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Realizując cele statutowe podpisali Państwo umowę o przyznanie pomocy w ramach poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania”, w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy (…)”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - Realizacja Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (LSR) na lata 2016-2023 dla obszaru działania Stowarzyszenia (…).

Zadanie realizowane przez Państwa polega na rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej oraz promowaniu obszaru objętego LSR. Działania skierowane są do mieszkańców i turystów. Celem operacji jest wypromowanie i rozwój infrastruktury oraz oferty turystycznej obszaru (…) poprzez współpracę w obszarze inwestycji w rozwój zaplecza turystyki rowerowej, wspólne działania promocyjne, w tym produkcję filmów promujących turystykę rowerową oraz wydanie map dla rowerzystów, zachęcenie do aktywnego spędzenia czasu wolnego.

W ramach Projektu Partnerzy realizują głównie:

  • inwestycje w rozwój i poprawę atrakcyjności turystyki rowerowej, w tym innowacyjne stacje ładowania rowerów elektrycznych wraz ze stacjami naprawy rowerów, punkty postoju/odpoczynku dla rowerzystów i inne obiekty infrastruktury rekreacyjnej dla rowerzystów,
  • zadania wspierające promocję i sprawną realizację operacji, w tym produkcja filmów promujących turystykę rowerową oraz atrakcje towarzyszące, wydanie wspólnej mapy dla rowerzystów, zakup gadżetów promocyjnych, organizacja konferencji podsumowującej, koordynacja projektu.

Wskazali Państwo również, że nie prowadzą działalności gospodarczej i nie figurują w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Jako stowarzyszenie działają Państwo w sferze działalności statutowej, którego głównym źródłem przychodów są składki członkowskie. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji operacji Programu Rozwoju Obszarów (…), nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury za zrealizowane dostawy usług bądź towarów w ramach realizowanej operacji, wystawione będą na Państwa.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. zadania.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie jest spełniony, gdyż – zgodnie z treścią wniosku – towary i usługi nabywane w ramach realizacji operacji Programu Rozwoju Obszarów (...) nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie prowadzą Państwo działalności gospodarczej, a jako stowarzyszenie działają Państwo w sferze działalności statutowej, którego głównym źródłem przychodów są składki członkowskie.

W konsekwencji, należy zgodzić się z Państwem, że w odniesieniu do wydatków wynikających z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w ramach realizacji zadania służącego osiągnięciu celu Projektu Współpracy, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00