Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.430.2023.3.BM

Zastosowanie 14 % stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.10.19.0 oraz 8,5% dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 59.12.15.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawek 8,5% i 14%. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie pismami z 17 listopada i 5 grudnia 2023 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Mieszka Pan przy ul. (...). Od (...) 2023 roku prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą (NIP (...), REGON (...)). Jest Pan rezydentem podatkowym w Polsce i tutaj ciąży na Panu nieograniczony obowiązek podatkowy. Wybrał Pan opodatkowanie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w ustawie z dnia 20 listopada 1998 o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej również jako: uzpdof), ponieważ spełnia wszystkie kryteria formalno-prawne umożliwiające wybór tej formy opodatkowania.

W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zajmuje się Pan rysowaniem i projektowaniem infografik, koncepcji postaci, filmów promocyjnych, ikonek (dalej łącznie jako grafiki). Głównym rodzajem działalności jest animacja. W ramach tej działalności, efektem ubocznym są statyczne obrazy, tzn. są to rysunki ikonki, postacie, które mają charakter nieruchomy, tzn. statyczny (dalej łącznie jako rysunki). Te statyczne obrazy są jedynie produktem pośrednim w procesie tworzenia animacji i mogą być wykorzystane przez klientów do różnych celów, w tym do tworzenia własnych animacji.

Wszystkie grafiki mają formę ruchomą – animacji, tj. nie są to obrazy statyczne oraz dodawany do nich jest dźwięk. Projektowane grafiki spełniają definicję „animacji ze Słownika Języka Polskiego PWN (tworzenie ruchomych obrazów komputerowych).

Rysunki mają formę nieruchomą, tj. są to obrazy statyczne oraz nie dodawany jest do nich dźwięk, ale są stworzone za pomocą programów komputerowych.

Grafiki oraz rysunki te publikowane są na tzw. giełdach, (tj. wyspecjalizowanych stronach, gdzie nabywca może je pobrać w formie licencji na użytkowanie) lub publikowane są na stronach, z których to potencjalny licencjobiorca pobiera grafiki/rysunki.

Następnie uzyskuje Pan od podmiotu prowadzącego stronę internetową rozliczenie z ilością pobrań (tj. udzielonych licencji na użytkowanie komercyjne i niekomercyjne) dla końcowych odbiorców. Rozliczenie zostaje podzielone na dwie kategorie, które rozróżniają sprzedaż licencji do grafik i do animacji.

Tak więc mamy do czynienia z udzieleniem przez Pana podmiotowi prowadzącemu stronę internetowej prawa do rozporządzania grafikami/rysunkami, który dalej udziela licencji na użytkowanie końcowemu użytkownikowi lub za pośrednictwem strony Pan udziela licencji na użytkowanie grafik/rysunków, w rozdzieleniu na konkretną kategorię. Ilość pobrań determinuje cenę. Wszystkie ww. giełdy oraz strony internetowe posiadają zagraniczną rezydencję podatkową. W niektórych przypadkach, w zależności od jurysdykcji pobierany jest podatek u źródła. W żadnym z przypadków nie ma miejsca przeniesienie praw autorskich.

Uzupełnienie wniosku

W zakresie animacji, usługi klasyfikowane są w ramach PKWiU (2015) 59.12.15.0 Usługi związane z animacją”.

W zakresie grafiki komputerowej, usługi klasyfikowane są w ramach PKWiU (2015) 74.10.19.0 („Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania” – usługi projektowania graficznego, w tym reklam, ilustracji, plakatów).

W ramach wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r., poz. 2540, ze zm.).

Uzyskany przez Pana w 2022 r. przychód z działalności gospodarczej nie przekroczył 2.000.000 euro. Stosowne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania na piśmie zostało złożone właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowemu zgodnie z przepisami prawa z zachowaniem terminów.

Ewidencja, o której mowa w art. 15 ust. 1 ww. ustawy jest prowadzona w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, tj. osobno są ujmowane przychody osiągane ze sprzedaży grafiki, osobno ze sprzedaży animacji i osobno transakcje, w których sprzedawane są w jednej transakcji obydwa produkty (tj. animacja i grafika).

Pytania ostatecznie sformułowane w odpowiedzi na wezwanie organu

1)Czy przysługuje Panu tytułem dokonywanych transakcji opisywanych w stanie faktycznym możliwość zastosowania dla grafik stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof?

2)Czy przysługuje Panu tytułem dokonywanych transakcji opisywanych w stanie faktycznym możliwość zastosowania dla rysunków stawki 14% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c uzpdof?

3)Czy w przypadku, kiedy sprzedaje Pan jednocześnie w jednej transakcji dwa produkty (tj. animację i grafikę) ma zastosowanie wyższa stawka 14% zgodnie z art. 12 ust. 3 pkt 2a uzpdof?

Pana stanowisko w sprawie

Ad.1)

W Pana opinii, świadczone usługi licencyjne mieszczą się w kategorii PKWiU 59.12.15.0 „Usługi związane z animacją”. Co wynika z faktu, że tego rodzaju usług nie są szczególnie wymienione w innych pozycjach niniejszej ustawy. Nie znajdują tutaj bowiem zastosowania inne stawki, takie jak: 12% z art. 12 ust. 1 pkt 2b uzpdof, ponieważ nie są to usługi związane z oprogramowaniem, czy sprzętem komputerowym.

Grafiki będące przedmiotem obrotu nie są dobrami wymienionymi w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e), co do licencjonowania których stosuje się stawkę 15%. Nie są to usługi w zakresie profesjonalnego projektowania, co do których stosuje się stawkę 14% z art. 12 ust. 1 pkt 2a uzpdof ponieważ nie są usługi, które można zakwalifikować w ramach PKWiU 74.10, dlatego Pana zdaniem, należy zastosować stawkę 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof.

Należy nadmienić, że Dyrektor KIS w podobnych sprawach uznał za zasadną właśnie stawkę 8,5%, np. w interpretacji indywidualnej dnia 2 sierpnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST2- 2.4011.254.2023.1.BM oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 6 kwietnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nr 0112-KDSL1-1.4011.44.2023.3.DS.

Dodatkowo Wnioskodawca dostaje od giełdy informacje z dokładnie określoną ilością sprzedanych licencji do grafik, co umożliwia mu każdorazowe przyporządkowanie konkretnej stawki podatku do konkretnej sprzedaży.

Ad.2)

PKWiU 74.1 „Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania” obejmuje usługi projektowania wzornictwa rozmaitych wyrobów poprzez harmonizację względów estetycznych z wymogami technicznymi i pozostałymi wymogami, m.in. takie jak usługi projektowania graficznego, w tym reklam, ilustracji, plakatów.

W Pana opinii, rysunki spełniają powyższą definicję i tego rodzaju usługi należy zakwalifikować pod PKWiU 74.1 (usługi w zakresie specjalistycznego projektowania) i, Pana zdaniem, oznacza to zastosowanie stawki 14%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c) uzpdof.

Znajduje to potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 9 sierpnia 2023 r. o sygn. 0115-KDST2-2.4011.257.2023.1.AD.

Dodatkowo rysunki będące przedmiotem obrotu nie są dobrami wymienionymi w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. e) uzpdof, co do licencjonowania których stosuje się stawkę 15%, ponieważ nie ma miejsca przeniesienie praw autorskich.

Dodatkowo dostaje Pan od giełdy informacje, z dokładnie określoną ilością sprzedanych licencji do rysunków, co umożliwia mu każdorazowe przyporządkowanie konkretnej stawki podatku do konkretnej sprzedaży.

Ad. 3)

W Pana opinii, w przypadku, w którym sprzedaje rysunki i grafiki razem oraz nie da się wyróżnić, które wynagrodzenie jest za który produkt, ze względu na to, że nie dostanie Pan rozliczenia od giełdy z rozróżnieniem na kategorie, to ma tutaj zastosowanie art. 12 ust. 3 uzpdof i należy zastosować stawkę 8,5%, chyba że któryś z produktów ma wyższą stawkę zgodnie z art. 12 ust. 3 pkt 1-4 uzpdof.

Na sprzedaż składałyby się sprzedaż rysunków i grafik — bez możliwości wyodrębniania. Pana zdaniem, w przypadku rysunków zasadna będzie stawka 14%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 2a lit. c) uzpdof (pytanie o zasadność takiej interpretacji względem rysunków stanowi pytanie nr 2 przedmiotowego wniosku), a w przypadku grafik zasadna byłaby stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof (pytanie o zasadność takiej interpretacji względem rysunków stanowi pytanie nr 1 przedmiotowego wniosku).

Według Pana, w przypadku sprzedaży grafik i rysunków razem, bez możliwości wyodrębnienia przychodu do poszczególnych produktów, do wskazanej sprzedaży musi Pan zastosować art. 12 ust. 3 pkt 2a uzpdof i właściwą stawką byłaby stawka 14%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, ze zm.)

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. y ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

14% przychodów ze świadczenia usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy

Podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, są obowiązani posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów, prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów, zwaną dalej „ewidencją”, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że w ramach działalności gospodarczej świadczy usługi:

w zakresie animacji, sklasyfikowane w ramach PKWiU 59.12.15.0 „Usługi związane z animacją”,

w zakresie grafiki komputerowej, sklasyfikowane w ramach PKWiU 74.10.19.0 „Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania” – usługi projektowania graficznego, w tym reklam, ilustracji, plakatów.

Ewidencja, o której mowa w art. 15 ust. 1 ww. ustawy jest prowadzona w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, tj. osobno są ujmowane przychody osiągane ze sprzedaży grafiki, osobno ze sprzedaży animacji i osobno transakcje, w których sprzedawane są w jednej transakcji obydwa produkty (tj. animacja i grafika).

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że: dla przychodów uzyskiwanych przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.10.19.0 – stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, natomiast dla przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu czynności opisanych we wniosku, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU: 59.12.15.0 stawka ryczałtu wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odnosząc się natomiast do Pana wątpliwości dotyczących stawki ryczałtu w przypadku, kiedy w ramach jednej transakcji sprzedaje Pan dwa „produkty” (tj. animację i grafikę) wskazać należy, że świetle art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.

W przypadku gdy podatnik nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%.

Zatem w przedstawionej sytuacji właściwa stawka ryczałtu od przychodów uzyskanych opisanej transakcji wyniesie 14%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00