Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.638.2023.2.PRM

Brak prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z projektem.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z projektem pn.: „(…)”. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 5 stycznia 2024 r. (wpływ 5 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Fundacja (…) od 26 lipca 2023 r. jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Rejestracja z tą datą była związana z koniecznością rejestracji do czynności wewnątrzwspólnotowych (rozliczenie importu usług), jednak Fundacja nadal korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Z 1 października 2023 r. Fundacja rezygnuje ze zwolnienia z podatku VAT i staje się czynnym podatnikiem VAT składającym miesięczne deklaracje JPK_VAT.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców. Jest fundacją działającą zgodnie ze statutem w sferze pożytku publicznego, prowadzącą nieodpłatną i odpłatną działalność pożytku publicznego.

W ramach zrealizowanego projektu „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” pn. „(…)” z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Fundacja podjęła się budowy (…) i (…).

Budowa (…) i (…) została zakończona w lipcu 2023 r. Ostatnia faktura kosztowa została wystawiona 17 lipca 2023 r.

Doprecyzowanie i uzupełnienie stanu faktycznego

Działalność realizowana przez Fundację tylko nieodpłatnie:

a)organizowanie warsztatów, szkoleń, treningów, obozów, paneli dyskusyjnych, konferencji, kampanii społecznych, wystaw i innych akcji społecznych związanych z celami statutowymi,

b)udzielanie pomocy finansowej, rzeczowej, prawnej, psychologicznej, informacyjnej i doradczej oraz innej dzieciom, osobom w wieku emerytalnym, niepełnosprawnym, ubogim,

c)organizowanie pracowni, ośrodków wspierania i upowszechniania kultury fizycznej,

d)organizacja, dofinansowanie oraz wspieranie leczenia, rehabilitacji, opieki, pobytu w placówkach dla dzieci, osób w wieku emerytalnym, chorych, niepełnosprawnych, ubogich, w kraju i za granicą,

e)podejmowanie działań, których celem jest poprawa warunków życia dzieci, osób w wieku emerytalnym, niepełnosprawnych, ubogich,

f)ochronę środowiska i dziedzictwa przyrodniczego,

g)promocję i organizację wolontariatu krótko i długoterminowego.

Działalność która może być realizowana zarówno odpłatnie jak i nieodpłatnie:

a)wydawanie publikacji książkowych i innych, prezentujących dobra historyczne, kulturowe, społeczne i przyrodnicze,

b)organizowanie konkursów, spotkań autorskich, koncertów, wystaw i innych form mających na celu promocję dóbr historycznych, kulturowych, społecznych i przyrodniczych,

c)działalność fizjoterapeutyczna dla dzieci, osób w wieku emerytalnym, niepełnosprawnych, ubogich,

d)rewitalizację dóbr przyrodniczych i historycznych,

e)działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,

f)działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego.

Działalność realizowana tylko odpłatnie:

a)pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla dzieci, osób w wieku emerytalnym, niepełnosprawnych, ubogich,

b)tworzenie i utrzymanie stałych placówek kultury w tym domów pracy twórczej, placówek artystycznych.

Wskazali Państwo, że zgodnie ze statutem Fundacji organizowanie koncertów może być realizowane zarówno w zakresie odpłatnej jak i nieodpłatnej działalności statutowej działalności pożytku publicznego. Jednak koncerty realizowane w wiacie koncertowej usytuowanej w przestrzeni parkowej były, są i będą prowadzone w ramach działalności nieodpłatnej - w otwartej przestrzeni parkowej nie ma nawet możliwości pobierania opłat ze względu na ogólnodostępność całego parku. (…) mieszcząca się również w parku jest ogólnodostępna bezpłatnie dla osób odwiedzających park.

Projekt pn. „(…)” był realizowany w zakresie:

a)projekt architektoniczny i uzgodnienia z konserwatorem zabytków od stycznia 2022 r.;

b)budowa od marca 2023 r. do 15 lipca 2023 r.

(…) zostały wybudowane w celu organizacji koncertów plenerowych w parku, koncerty są ogólnodostępne i bezpłatne dla publiczności, a w związku z tym niezbędna jest też (…) również udostępniana bezpłatnie. Z wybudowanej infrastruktury korzystają mieszkańcy Miasta i Gminy (…) i turyści.

(…) były, są i będą udostępniane nieodpłatnie w ramach nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego świadczonej przez Fundację, która posiada status OPP.

Powstała inwestycja w związku z realizacją projektu pn. „(…)” była, jest i będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powstała inwestycja będzie wykorzystywana tylko do statutowej nieodpłatnej działalności pożytku publicznego.

Wybudowana (…) i (…) zostały oddane do użytkowania 15 lipca 2023 r.

Wartość (…) wraz z projektem architektonicznym to 159.285,00 zł brutto. Wartość (…) to 39.975,00 zł brutto.

Zarówno (…) jak i (…) zostały wpisane do ewidencji środków trwałych Fundacji.

Wszystkie koncerty w parku są realizowane w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego.

Pytanie

Czy Fundacja może odzyskać podatek VAT naliczony przy zakupach związanych z inwestycją realizowaną w ramach ww. projektu skoro w okresie poniesienia wydatków nie była czynnym podatnikiem VAT i korzystała ze zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy?

Państwa stanowisko w sprawie

Fundacja uważa, że nie może odliczyć naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)” gdyż w okresie poniesienia wydatków Fundacja korzystała ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy.

Warunkiem prawa obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zgodnie z art. 86 ustawy jest to, aby podatnik posiadał status podatnika VAT czynny. W okresie realizacji projektu i ponoszenia kosztów Fundacja nie spełniła tego warunku, więc nie ma prawnej możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest więc związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast dla realizacji tego prawa konieczne jest m.in. posiadanie statusu podatnika VAT czynnego.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 2 Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Stosownie do art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy przysługuje Państwu prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego poniesionego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT - pomimo rezygnacji Fundacji z korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy i zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny - nie są spełnione.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT. Ponadto, poniesione wydatki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej muszą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie, w ramach realizacji inwestycji Fundacja wybudowała wiatę koncertową usytuowaną w otwartej przestrzeni parkowej. (...) wykorzystywana była, jest i będzie do organizacji koncetrów plenerowych, ogólnodostępnych, bezpłatnych dla publiczności. Fundacja wybudowała również (…) udostępnianią bezpłatnie. Powstała inwestycja wykorzystywana była, jest i będzie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji, nie przysługuje Fundacji prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym, Fundacji nie przysługuje również prawo do odzyskania podatku VAT, w myśl art. 87 ust. 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Odnosząc się do użytego przez Państwa zwrotu „ceny brutto należy zauważyć, iż pojęcie to wiąże się z pojęciem „kosztu kwalifikowanego”. Koszt kwalifikowany nie jest natomiast pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zaznaczenia również wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zastosujecie się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00