Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.929.2023.2.AK

Opodatkowanie świadczenia wdowiego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 grudnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 14 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 stycznia 2024 r. (wpływ 30 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Pani mąż mieszkał i pracował w USA w latach 1990-1993 i 1997-2009. W 2008 r. podczas pobytu w USA zdiagnozowano u Pani męża przewlekłą białaczkę limfocytową. W 2009 r. Pani mąż wrócił do kraju. 30 kwietnia 2013 r. Pani mąż otrzymał rentę w Polsce, a także od kwietnia 2013 r. otrzymał świadczenie chorobowe z USA. Pani mąż posiadał tylko obywatelstwo polskie.

Pani jest Polką i na stałe mieszka Pani w Polsce. Ma Pani tylko obywatelstwo polskie. W sierpniu 2014 r. przeszła Pani na emeryturę w Polsce. ZtytułupracymężawUSAodwrześnia2016r.napodstawieprzepisówoświadczeniachrodzinnychobowiązującychwUSAotrzymałaPaniświadczeniamałżeńskie,którewpływałonaPanirachunekwbankuwPolsce.BanknieprzysyłałPaniinformacjiPITzracjiotrzymywanegoprzezPaniąświadczeniamałżeńskiego.WUSAodotrzymywanychświadczeńbyłpotrącanypodatekfederalnywwysokości25,5%odkwotycomiesięcznychświadczeń.Dochodyzobuźródełmęża(rentawPolsceirentachorobowazUSA)orazPanidochody(polskaemeryturaiświadczeniemałżeńskiezUSA)rozliczanebyływspólnienaformularzuPIT-36.W2022rokuPanimążzmarł,aPaniotrzymałaświadczeniewdowie(windowsbenefits),odktóregowUSAjestpotrącanypodatekfederalnywwysokości25,5%zkwotycomiesięcznejwypłatyświadczenia.

Posiada Pani pismo z Social Security Administration z USA przyznające Pani świadczenie wdowie od miesiąca listopada 2022 r., potwierdzające przyznanie Pani świadczenia wdowiego i potrącenia podatku federalnego. PosiadaPanitakżedokumentzSSApotwierdzającyrocznerozliczenieotrzymanegoświadczeniaiwysokościpotrąconegopodatku.Kwotaświadczeniawdowiego,popotrąceniupodatkuwUSAwpływacomiesiącnaPanirachunekwbankuwPolsce.BanknapodstawieprzedstawionychprzezPaniądokumentówniepotrącapodatku,alenaliczaipotrącaskładkęwwysokości9%naNFZ.BankprzesłałPaniza2022r.informacjęPIT-11,wktórejwykazanezostałootrzymywaneprzezPaniąświadczeniewdowie.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że otrzymane przez Panią ze Stanów Zjednoczonych Amerykiświadczenie wdowie stanowi świadczenie rodzinne na podstawie przepisów obowiązujących w USA.

Pani wniosek dotyczy roku 2023 oraz kolejnych lat pobierania przez Panią świadczenia wdowiego.

Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy świadczenie wdowie otrzymywane przez Panią ze Stanów Zjednoczonych Ameryki podlega opodatkowaniu w Polsce i czy powinno się je wykazywać w rocznym zeznaniu podatkowym?

Pani stanowisko w sprawie (wynikające z wniosku i jego uzupełnienia)

W Pani ocenie, otrzymywane przez Panią świadczenie wdowie (windows benefits) przyznane Pani na podstawie amerykańskich przepisów federalnych o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki podlega również przepisom o świadczeniach rodzinnych w Polsce, ponieważ ma charakter rodzinny i nie jest związane z nabyciem przez Panią uprawnień emerytalnych ani rentowych w USA.

Pani zdaniem, świadczenie wdowie, które otrzymuje Pani z USA nie powinno być opodatkowane w Polsce i nie powinno się świadczenia tego wykazywać w rocznym zeznaniu podatkowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Jak stanowi art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pani obywatelką Polski, na stałe mieszkająca w Polsce. W 2022 r. zmarł Pani mąż, który wcześniej pracował w Stanach Zjednoczonych Ameryki. W 2022 r. na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki zostało Pani przyznane przez Social Security Administration świadczenie wdowie, które jest Pani co miesiąc wypłacane. Bank przysłał Pani informację PIT-11, w której wykazane zostały przychody otrzymywane przez Panią.

W związku z tym powzięła Pani wątpliwość czy otrzymywane przez Panią świadczenie wdowie podlega opodatkowaniu w Polsce i czy powinno się je wykazywać w rocznym zeznaniu podatkowym.

Wobec powyższego, w analizowanej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).

Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania świadczeń rodzinnych. Oznacza to, że dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 Umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).

Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. Umowy:

Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł z tego drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Przepis art. 5 ust. 2 tej Umowy stanowi, że:

Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

Jak stanowi art. 5 ust. 3 Umowy:

Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia rodzinnego wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 Umowy, zgodnie z którym państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów osoby mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie jednak jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Biorąc pod uwagę powyższe należy zatem stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu świadczenie rodzinne otrzymywane przez Panią z USA podlega opodatkowaniu w Polsce.

Jednak, w sytuacji gdy – jak wskazano we wniosku – świadczenie to jest świadczeniem rodzinnym otrzymywanym na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki, to jest ono zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa,otrzymane świadczenie wdowie jako świadczenie rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA, wypłacane przez amerykańską administrację Social Security – należy uznać za świadczenie otrzymywane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych i tym samym podlega ono zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Podsumowując – nie ma Pani i nie będzie miała Pani obowiązku zapłaty podatku od świadczenia wdowiego otrzymywanego z USA. Ponadto nie ciąży na Pani obowiązek wykazywania tego świadczenia w zeznaniu rocznym.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.)

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00