Porada
Poradnia rachunkowa
- Jak ująć wydatki na zakup usług transportowych
- Jaki paragraf klasyfikacji na bieżące remonty dróg powiatowych
- W jaki sposób zaksięgować ubezpieczenie grupowe pracowników
Przedsiębiorstwo musi nabywać usługi transportowe. Jakie zapisy powinny się znaleźć w księgach? Chodzi m.in. o zakup usługi dotyczącej transportu środka trwałego.
Transport może dotyczyć zarówno obrotowych składników firmowego majątku (zapasy materiałów i towarów), jak i trwałych (środki trwałe). W przypadku transportu zapasów związane z tą usługą wydatki - w zależności od wyceny tych zapasów - mogą:
- zwiększać wartość zapasów lub być rozliczane w czasie (przy wycenie zapasów w cenie nabycia, gdy ich wartość jest istotna; art. 28 ust. 1 pkt 6 ustawy o rachunkowości) lub
- obciążać bezpośrednio koszty operacyjne (przy wycenie zapasów w cenie zakupu, gdy ich wartość jest nieistotna i nie powoduje zniekształcenia wyniku finansowego; art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości).
W przypadku transportu środków trwałych wydatki związane z tą usługą zwiększają wartość początkową środków trwałych wycenianych w cenie nabycia (art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości). Przy czym dzieje się tak tylko wówczas, gdy zostały one poniesione przed przyjęciem środków trwałych do używania. Tu warto wskazać jeszcze art. 28 ust. 2 u.r. Zgodnie z nim cena nabycia składnika aktywów to cena jego zakupu obejmująca kwotę należną sprzedającemu - bez podlegających odliczeniu VAT oraz podatku akcyzowego - powiększoną o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania lub wprowadzenia do obrotu, łącznie z kosztami transportu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right