Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2003-05-06

Oszczędności płacowe w firmie

Niniejszy artykuł przedstawia wybrane czynniki mające wpływ na koszty pracy, które mogą być redukowane u pracodawcy przez właściwe kształtowanie polityki zatrudnienia, wynagradzania i organizacji czasu pracy z uwzględnieniem rozwiązań przyjętych w przepisach kodeksu pracy, kodeksu cywilnego oraz aktów wykonawczych do tych ustaw. Politykę zatrudnienia w firmie można bowiem kształtować, stosując poszczególne rodzaje umów o pracę, a w celu większego uelastycznienia działalności i osiągnięcia oszczędności także umowy cywilnoprawne. Dlatego istotne jest rozważenie potencjalnych korzyści i ograniczeń z tym związanych.

Krzysztof Glibowski
Stan prawny na 17 kwietnia 2003 r.
Umowa o pracę
Umowa o pracę jest zgodnym oświadczeniem woli pracodawcy i pracownika, na mocy którego pracownik zobowiązuje się do świadczenia pracy określonego rodzaju, w określonym miejscu i czasie na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem za wynagrodzeniem (por. art. 11 i 22 k.p.). Umowa o pracę musi być zawarta na piśmie i określać w szczególności:
• rodzaj pracy,
• miejsce wykonywania pracy, które nie musi być tożsame z siedzibą pracodawcy,
• termin rozpoczęcia pracy (jeżeli go nie określono, stosunek pracy nawiązuje się w dniu zawarcia umowy),
• wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy.
Postanowienia umów o pracę mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy są nieważne, a zamiast nich stosuje się odpowiednie przepisy prawa pracy. Jeżeli umowa o pracę nie została zawarta w formie pisemnej, musi być potwierdzona na piśmie nie później niż w ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia pracy. Naruszenie tego wymogu stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika i jest zagrożone grzywną.
Kodeks pracy przewiduje cztery rodzaje umów o pracę:
• na okres próbny,
• na czas wykonania określonej pracy,
• na czas określony,
• na czas nieokreślony.
Umowa o pracę na okres próbny może poprzedzać każdą inną umowę o pracę i umożliwić pracodawcy poznanie rzeczywistych kwalifikacji pracownika oraz jego przydatności do pracy na danym stanowisku. Natomiast pracownik może poznać warunki pracy i stosunki w niej panujące. Umowa na okres próbny nie może być zawarta na okres dłuższy niż 3 miesiące w stosunku do wszystkich pracowników, bez względu na oferowane stanowisko. Tego typu umowy nie zawiera się jednak z pracownikami młodocianymi zatrudnianymi w celu przygotowania zawodowego oraz w przypadku spółdzielczej umowy o pracę.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00