Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2015-03-17

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych drobną niedopłatę lub nadpłatę należności

Często się zdarza, że klienci (kontrahenci) pomyłkowo nie dopłacają albo nadpłacają drobne kwoty (np. 1, 2, 3 grosze). Wówczas powstaje problem, czy należy utrzymywać te różnice na koncie rozrachunków, czy też odpisywać je w koszty/przychody. Wielu księgowych zastanawia się, czy jeśli odniesie się te różnice w koszty/przychody, to będzie można je uznać w rachunku podatkowym. Równie często zadawane jest pytanie, czy ewentualne odpisanie kosztów lub odniesienie na przychody może odbywać się jednym dokumentem zbiorczym, np. co kwartał. Opracowanie to odpowiada na postawione pytania.

Zasadniczą kwestią, która przesądza o księgowym rozliczeniu drobnych niedopłat należności lub ich nadpłat, jest upływ terminu przedawnienia. Jeżeli drobna niedopłata należności lub jej nadpłata są przedawnione, to należy je wyksięgować, ponieważ w myśl ustawy o rachunkowości nie spełniają one warunków do uznania za aktywa lub zobowiązania. Z kolei drobne nieprzedawnione niedopłaty należności jednostka może odpisać w pozostałe koszty operacyjne na podstawie samodzielnie podjętej decyzji. Natomiast drobne nieprzedawnione nadpłaty należności (zobowiązania) muszą być utrzymywane na rozrachunkach do upływu terminu przedawnienia.

Nierozliczone "końcówki" należności, w postaci drobnych niedopłat lub nadpłat, są odpisywane w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych (jeśli należność nie była objęta odpisem aktualizującym) lub uznawane za pozostałe przychody operacyjne. Jak wynika bowiem z art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. d) uor, koszty i przychody związane pośrednio z działalnością operacyjną jednostki, w tym w szczególności koszty i przychody związane z odpisaniem należności i zobowiązań przedawnionych, umorzonych, nieściągalnych (z wyjątkiem należności i zobowiązań o charakterze publicznoprawnym nieobciążających kosztów), są zaliczane do pozostałych kosztów lub przychodów operacyjnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00