Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2011-06-29

1. Metody ustalania cen między podmiotami powiązanymi po zmianach Wytycznych OECD w Sprawie Cen Transferowych z 22 lipca 2010 r. - część 2

W poprzednim numerze zaprezentowaliśmy zmiany w Wytycznych OECD dotyczących cen transferowych oraz pierwszą z tradycyjnych, klasycznych metod - metodę porównywalnej ceny niekontrolowanej. W niniejszym artykule przedstawiamy pozostałe metody tradycyjne oraz metody zysku transakcyjnego, coraz częściej brane pod uwagę przy kalkulowaniu cen transferowych.

Metoda ceny odprzedaży polega na sprawdzeniu rynkowego charakteru cen transferowych w kontrolowanej transakcji w odniesieniu do marży zysku brutto (zysk brutto podzielony przez sprzedaż netto), zrealizowanej w porównywalnej transakcji niezależnej. Metoda ta jest zazwyczaj stosowana w przypadku zakupu i odsprzedaży rzeczy, do których nabywca/odsprzedający nie dodaje większej wartości przez nadanie tym rzeczom innych form fizycznych lub przez zaangażowanie wartości niematerialnych o charakterze marketingowym.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia MF metoda ceny odprzedaży polega na obniżeniu ceny określonej w transakcji danego podmiotu z podmiotem niezależnym ("cena odprzedaży"), dotyczącej dóbr lub usług nabytych uprzednio przez dany podmiot od podmiotu z nim powiązanego, o marżę brutto ceny odprzedaży ("marża ceny odprzedaży"). Tak ustalona cena może być uważana za cenę rynkową określoną w transakcji danego podmiotu z podmiotem z nim powiązanym. Marża ceny odprzedaży stanowi kwotę, z której odprzedający będzie się starał pokryć koszty sprzedaży i inne koszty operacyjne, a także osiągnąć odpowiedni zysk w związku z pełnionymi funkcjami w ramach transakcji, z uwzględnieniem wykorzystanego majątku i ponoszonego ryzyka.

Marża ceny odprzedaży:

§ jest ustalana przez odniesienie do poziomu marży, jaką podatnik stosuje w porównywalnych transakcjach z podmiotami niezależnymi, lub marży stosowanej w porównywalnych transakcjach przez podmioty niezależne,

obejmuje wydatki (bezpośrednie i pośrednie), jakie podatnik poniósł w związku z dokonaną transakcją, oraz stopę zysku odpowiednią dla tego typu transakcji,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00