Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 20 grudnia 2012 r., sygn. II FSK 764/11

Treść art. 67a § 1 Ordynacji podatkowej nie daje podstaw do przyjęcia, że istnieje ściśle określony katalog przesłanek, którymi należy kierować się przy rozstrzyganiu spraw na podstawie tego przepisu. Ogólną dyrektywą interpretacyjną przy stosowaniu powyższego przepisu powinno pozostać uznanie wyjątkowości instytucji przyznawania wszelkich ulg w spłacie zobowiązań podatkowych. Wpływy z podatków przeznaczane są bowiem na realizację różnych celów społecznych, a więc odpowiednio do tej okoliczności, odstąpienie od ich poboru bądź przyznania innych ulg w ich spłacie powinno być podyktowane wystąpieniem szczególnie ważnych i uzasadnionych, również z punktu widzenia obiektywnych kryteriów, powodów, które w ustawie w sposób ogólny określono jako ważny interes podatnika lub interes publiczny.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tomasz Kolanowski, Sędziowie: NSA Stanisław Bogucki, WSA del. Grażyna Nasierowska (sprawozdawca), Protokolant Szymon Mackiewicz, po rozpoznaniu w dniu 20 grudnia 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej R. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 7 grudnia 2010 r. sygn. akt I SA/Po 781/10 w sprawie ze skargi R. w L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia 23 czerwca 2010 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia zaległości podatkowych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrokiem z 7 grudnia 2010 r., I SA/Po 781/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę R. w L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. w przedmiocie odmowy umorzenia zaległości podatkowych w podatku od nieruchomości.

2. Ze stanu sprawy przyjętego przez Sąd I instancji wynikało, że Skarżący zwrócił się do Burmistrza Miasta i Gminy W. o umorzenie podatku od nieruchomości naliczonego dla działki 464/2 położonej w Z. za okres od 1 stycznia 2004 r. do 31 grudnia 2007 r. "w tej wysokości jaka wynika z różnicy wykazanej w sporządzonych korektach deklaracji na podatek od nieruchomości". Motywując swoją prośbę wyjaśnił, że wspomniana działka do niedawna była sklasyfikowana jako użytki kopalne, faktycznie zaś była porośnięta 20-letnim lasem i nigdy nie była używana do prowadzenia działalności gospodarczej. Wykazywana w deklaracji jako "grunty pozostałe" opodatkowywana była niższą stawką podatkową.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00