Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 15 maja 2018 r., sygn. II FSK 1127/16

Interpretacje podatkowe

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Tomasz Zborzyński, Sędzia NSA Antoni Hanusz, Sędzia WSA (del.) Mirosław Surma (sprawozdawca), Protokolant Dorota Rembiejewska, po rozpoznaniu w dniu 15 maja 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy działającego z upoważnienia Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 23 grudnia 2015 r. sygn. akt I SA/Bd 821/15 w sprawie ze skargi I. D. na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 16 lipca 2015 r. nr [...] w przedmiocie pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami podatkowymi.

1.1. Wyrokiem z 23 grudnia 2015 r. sygn. akt I SA/Bd 821/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w sprawie ze skargi I. D., na podstawie art. 146 § 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (j. t. Dz.U. z 2012 r., poz.270 ze zm.), dalej "p.p.s.a", uchylił postanowienie Ministra Finansów z 16 lipca 2015 r. nr [...]

w przedmiocie pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

1.2. Sąd pierwszej instancji wskazał, że I. D. złożyła wniosek

o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej. Wnioskodawczyni podała, że jej córka w 2013 r. uzyskała dochód w kwocie 3211 zł, co po odliczeniu składek na ubezpieczenie społeczne dało kwotę 2713,57 zł. Na tej podstawie skarżąca odliczyła wspólnie z mężem od dochodu całą ulgę z tytułu wychowywania córki w kwocie 1112,04 zł. Organ wezwał stronę do złożenia korekty zeznania podatkowego PIT-37

i w konsekwencji do zwrotu ww. ulgi, albowiem - zdaniem organu - podatniczka przekroczyła ustalony dochód uprawniający do zastosowania ulgi o kwotę 122 zł. Wnioskodawczyni stwierdziła, że jej pytanie dotyczy art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. ustalenia dochodu uczącego się pełnoletniego dziecka dla możliwości odliczenia ulgi z tytułu wychowywania dziecka. Wskazała, że w niektórych przypadkach do ustalenia dochodu stanowiącego podstawę obliczenia podatku - od dochodu odlicza się składki na ubezpieczenie społeczne, np. rodzicom. W przypadku zaś dochodu dziecka, pełnoletniego uczącego się - nie odlicza się składek na ubezpieczenie społeczne. Zdaniem strony jest to niezgodne z zasadami sprawiedliwości społecznej i równego traktowania obywateli. Składki na ubezpieczenie społeczne dla ustalenia dochodu podatnika powinny być odliczane wszystkim podmiotom. Szczególnie dotyczy to

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00