Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 31.07.2013, sygn. ITPP1/443-468/13/TS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-468/13/TS

Możliwoć korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2013 r. (data wpływu 17 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Konieczność wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej podyktowana jest zaistnieniem wątpliwości związanych z dzierżawą gruntów przeznaczonych na cele rolnicze pod wzniesienie i eksploatację elektrowni wiatrowych. Wnioskodawca uzyskał z Krajowej Informacji Podatkowej odpowiedź, iż jako rolnik świadczący usługi, polegające na dzierżawie gruntów na cele związane z wzniesieniem i eksploatacją elektrowni wiatrowych, korzysta ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy i w związku z powyższym podatnikiem VAT czynnym staje się dopiero z momentem przekroczenia ponad kwotę 150.000,00 zł wartości sprzedaży opodatkowanej w poprzednim roku podatkowym. Natomiast, w ocenie Wnioskodawcy, odmienna interpretacja może wynikać z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 listopada 2011 r. (sygn. akt I FSK 216/11), w którym stwierdzono, iż świadczenie usługi dzierżawy gruntów na cele związane z budową i eksploatacją elektrowni wiatrowych podlega opodatkowaniu według właściwej dla tej czynności stawki podatkowej. Wobec powyższego konieczne wydaje się wystąpienie z wnioskiem o wydanie w tej sprawie interpretacji indywidualnej. Zgodnie ze stanowiskiem NSA zaprezentowanym w ww. wyroku działalność związana z budową i eksploatacją elektrowni wiatrowych oraz infrastruktury towarzyszącej nie jest działalnością rolniczą. Uzasadnione jest zatem przyjęcie, iż grunt będący przedmiotem dzierżawy pod taką działalność nie jest przeznaczony na cele rolnicze. Oznacza to, iż wszelkie wynagrodzenie otrzymywane z tytułu dzierżawy gruntu w celu wzniesienia i eksploatacji elektrowni wiatrowych (jako odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju) podlega opodatkowaniu stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W konstatacji prowadzi to do wniosku, iż rolnik w tym zakresie prowadzi inną działalność aniżeli rolniczą i przez to jest podatnikiem, albowiem nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w § 13 ust. 1 pkt 4 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze). Na kanwie takiego stanu faktycznego rodzi się pytanie, czy niezależnie od wysokości osiąganego obrotu z tytułu dzierżawy gruntów na cele związane z wzniesieniem i eksploatacją elektrowni wiatrowych, rolnik jest podatnikiem VAT i zobowiązany jest w związku z tym do wystawiania faktur dotyczących świadczenia usług... Ustawa o podatku od towarów i usług w dziale XII rozdziale 1 zatytułowanym Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorców przewiduje bowiem zwolnienie od podatku dla podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000,00 zł. Interpretacji wymaga zagadnienie, czy to zwolnienie ma zastosowanie do rolników, a przede wszystkim rolników świadczących usługi, polegające na dzierżawie gruntów na cele związane z usytuowaniem i eksploatacją elektrowni wiatrowych... Tym bardziej, że w powołanym wyżej orzeczeniu NSA wskazano, że dzierżawa gruntu w celu wzniesienia i eksploatacji elektrowni wiatrowych (jako odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju) podlega opodatkowaniu. Wątpliwości zatem dotyczą tego, komu i w związku z jaką działalnością (dokładnie czy rolnikom wydzierżawiającym grunt na cele związane z budową i eksploatacją elektrowni wiatrowych) przysługuje zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług... Konsekwencją powyższego jest to, czy rolnik wydzierżawiający grunt na cele związane z eksploatacją elektrowni wiatrowych zawsze zobowiązany jest do wystawiania faktur dotyczących świadczenia usług w tym zakresie, czy też obowiązek taki powstaje dopiero po przekroczeniu wartości sprzedaży opodatkowanej ponad kwotę 150.000,00 zł w poprzednim roku podatkowym... Jednocześnie na tle tego zagadnienia pojawia się kolejne pytanie, a mianowicie, czy w przypadku gdy okaże się, że rolnik odpłatnie świadczący usługi w zakresie dzierżawy gruntów na cele związane z budową i eksploatacją elektrowni wiatrowych jest zwolniony od podatku w sytuacji opisanej w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, to czy może on zrezygnować z tego ustawowego zwolnienia i bez względu na wysokość wartości sprzedaży opodatkowanej być podatnikiem VAT czynnym...

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00