Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 09.09.2013, sygn. ITPB2/415-606/13/IB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB2/415-606/13/IB

1. Czy i w jaki sposób Wnioskodawczyni powinna się rozliczać z Urzędem Skarbowym za 2010 i 2011 r., jeżeli w zeznaniu podatkowym przedstawiła tylko dochód osiągnięty w Polsce (z Uniwersytetu w Polsce), mając jednocześnie dochód ze stypendium?
2. Czy i w jaki sposób Wnioskodawczyni powinna się rozliczać z Urzędem Skarbowym za 2012 r., jeśli nie osiągnęła w Polsce żadnych dochodów a jedynie pieniądze ze stypendium, a ponadto przebywa w RPA 3,6 roku?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2013 r. (data wpływu 14 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania w Polsce stypendium otrzymywanego w RPA - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania w Polsce stypendium otrzymywanego w RPA.

Wezwaniem z dnia 13 sierpnia 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego i jednoznaczne przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego.

Pismem z dnia 22 sierpnia 2013 r. (data wpływu 26 sierpnia 2013 r.) uzupełniono wniosek w ww. zakresie.

W przedmiotowym wniosku oraz w jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od dnia zakończenia doktoratu Wnioskodawczyni była zatrudniona na Uniwersytecie w Polsce (od 20 lipca 2008 r. do 31 sierpnia 2012 r.). Od dnia 26 stycznia 2010 r. aż po dzień dzisiejszy (12 czerwca 2013 r.) odbywa nieprzerwanie staż naukowy (ang. Postdoctorate, pol. postdoktorat) na uniwersytecie w Republice Południowej Afryki (RPA). Przez dwa pierwsze lata przebywała na Uniwersytecie w J. (załącznik H, G), a następnie od 2012 r. aż do chwili obecnej na Uniwersytecie w P. (załączniki A, B, C, D, F). Kontrakt podoktorski na Uniwersytecie w P. wygasa 26 listopada 2015 r. Na postdoktorat została wydelegowana za zgodą i porozumieniem Uniwersytetu w Polsce (Uchwała Senatu oraz § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. (Dz. U. Nr 190 poz. 1405)) w celach naukowych i w ramach podnoszenia kwalifikacji (§ 1 pkt 1 i 3d ww. rozporządzenia). Przez okres dwóch i pół roku jako pracownik (adiunkt, nauczyciel akademicki) Uniwersytetu w Polsce przebywała na postdoktoracie w ramach bezpłatnego urlopu (§ 9 ust. 1 ww. rozporządzenia). Natomiast otrzymywała stypendium przyznane Jej przez Narodowy Fundusz Afrykański (NRF) w Republice Południowej Afryki. W Polsce na skutek śmierci Pani Profesor i przejęcia obowiązków przez nową osobę, okazało się (tuż przed Jej zakończeniem stażu), że zakład nie będzie kontynuował wizji naukowej" Pani Profesor. Oznaczało to, że musiała odejść z Uniwersytetu w Polsce. Rozwiązanie umowy o prace z Uniwersytetem nastąpiło w dniu 31 sierpnia 2012 r. Profesor z Uniwersytetu w P. (współpracowała z nim na Uniwersytecie w J., a teraz w P.), wiedząc o problemach na rynku pracy w Polsce i w Europie, zaproponował Jej kontynuację postdoka w Południowej Afryce aż do 2015 r. lub do czasu, kiedy znajdzie nową pracę, nie wykluczając, że może taką pracę również otrzymać po odbyciu postdoktoratu w RPA, po uzyskaniu pernament residence" (tj. po 4 latach przebywania i pracy w RPA). Przez okres tych 2,5 roku (2010-2012) Uniwersytet w Polsce nie odprowadzał za Wnioskodawczynię składek emerytalnych, zdrowotnych, ani nie zapewniał Jej żadnych innych świadczeń. Natomiast w okresie tych dwóch ostatnich lat (2010 i 2011) rozliczała się systematycznie z Urzędem Skarbowym w Polsce. Jednakże tylko z dochodów jakie otrzymała z Polski (tj. z Uniwersytetu w Polsce). Natomiast w zeznaniu podatkowym nie zawarła dochodów ze stypendium, bazując na informacji z administracji Uniwersytetu w Polsce, że stypendium podoktorskie jest wolne od opodatkowania. Dochód Wnioskodawczyni uzyskany w Polsce z Uniwersytetu wynosił za rok 2010 - 9113,04 zł (za uzyskane nadgodziny z pracy ze studentami za rok 2009), a za rok 2011 - 453,05 zł (trzynastkę). W 2012 r. nie uzyskała żadnego dochodu z Uniwersytetu ani innego źródła finansowania w Polsce. W urzędzie skarbowym w Polsce po przedstawieniu sytuacji i problemów Wnioskodawczyni w sprawie interpretacji prawa (Umowa między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Republiki Południowej Afryki w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzona w Warszawie dnia 10 listopada 1993 r.), doradzono Jej, aby złożyła zeznanie podatkowe za rok 2012 r., a potem starała się uzyskać opinię w kwestii interpretacji za ten rok. Zgodnie z tym zaleceniem od uzyskanego stypendium, dochód Wnioskodawczyni pomniejszono o pełne diety (za każdy dzień 45 USD) oraz składki ZUS. Zapłaciła w Urzędzie Skarbowym 2 937,96 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00