Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 19.03.2015, sygn. ILPP2/443-1333/14-2/SJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP2/443-1333/14-2/SJ

Podatek od towarów i usług w zakresie kas rejestrujących.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy A., przedstawione we wniosku z 16 grudnia 2014 r. (data wpływu 24 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kas rejestrujących jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kas rejestrujących.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca Gmina A. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego, w związku z tym świadczy opodatkowane podatkiem od towarów i usług usługi przewozu osób i bagażu w ramach komunikacji miejskiej. Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U.2011.5.13) komunikacja miejska to gminne przewozy pasażerskie wykonywane w granicach administracyjnych miasta albo:

  1. miasta i gminy,
  2. miast, albo
  3. miast i gmin sąsiadujących

jeżeli zostało zawarte porozumienie lub został utworzony związek międzygminny w celu wspólnej realizacji publicznego transportu zbiorowego.

Cennik i zasady odpłatności za usługi przewozowe świadczone środkami transportu zbiorowego ustalane są w uchwale Rady Miejskiej A. Gmina A. organizuje komunikację miejską na terenie A. oraz zawiera porozumienia z gminami sąsiadującymi, na podstawie których organizuje komunikację miejską na terenie A. i gmin sąsiadujących. W celu realizacji komunikacji miejskiej na terenie A. i gminy sąsiadującej, z którą zostało zawarte porozumienie, Gmina A., pełniąc funkcję organizatora publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, zleca w swoim imieniu i na swoją rzecz świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. W związku z tym Gmina A. zawarła umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Przedmiotem ww. umów jest świadczenie usług przewozowych w ramach miejskiego autobusowego transportu zbiorowego organizowanego przez Gminę A. na terenie W. oraz gmin sąsiadujących. Gmina A. zleca przewoźnikowi między innymi usługę druku i pośrednictwo sprzedaży biletów w imieniu i na rzecz Gminy A. Wpływy ze sprzedaży biletów stanowią w 100% dochód Gminy A. Przewoźnik sprzedaż biletów ewidencjonuje na swoich kasach rejestrujących-bileterkach, zainstalowanych w autobusach i punkcie stacjonarnym. Sprzedaż jest dokonywana w imieniu i na rzecz Gminy wobec tego obrót z tytułu tej sprzedaży nie stanowi obrotu operatora lecz Gminy i jest wykazywany przez Gminę w deklaracji podatkowej VAT-7. Obowiązkiem wykonawcy jest ewidencjonowanie obrotu ze sprzedaży biletów na swoich kasach rejestrujących na podstawie art. 111 ust. 3b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011.177.1054) oraz spełnianie obowiązków wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U.2013.363). Wykonawca zgodnie z umową zobowiązany jest również do rozliczania sprzedaży biletów za dany miesiąc poprzez zestawienie, do którego dołączy wydruki miesięcznych raportów fiskalnych oraz na żądanie zamawiającego Gminy wydruki raportów fiskalnych dobowych. Kasy rejestrujące stosowane przez lokalnych przewoźników to bileterki Z., które zgodnie z decyzją Głównego Urzędu Miar z dnia 22 listopada 2013 r. spełniają funkcje określone w art. 111 ust. 6a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług oraz spełniają kryteria i warunki techniczne określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. Decyzja wydana przez GUM ważna jest przez okres 3 lat od dnia jej doręczenia. Raporty dobowe sporządzane przez kasy rejestrujące Z. zawierają informację o dacie i godzinie wydruku raportu, natomiast nie zawierają oznaczenia daty i czasu rozpoczęcia i zakończenia sprzedaży objętej raportem fiskalnym dobowym. Z kolei raporty miesięczne stanowią sumę raportów sporządzonych we wszystkich dniach danego miesiąca. W związku z tym w sytuacji, gdy wydruk raportu fiskalnego dobowego nastąpi w innym dniu niż miało miejsce rozpoczęcie i zakończenie sprzedaży Gmina nie będzie miała informacji, w którym dniu nastąpiła faktyczna sprzedaż. Jeśli taka sytuacja będzie miała miejsce na przełomie dwóch miesięcy, to na podstawie raportu dobowego drukowanego przez bileterkę Z. może mieć miejsce sytuacja, gdy wydruk sporządzony pierwszego dnia danego miesiąca (np. 1 kwietnia) będzie dotyczył sprzedaży dokonanej w ostatnim dniu poprzedniego miesiąca (np. 31 marca) i zostanie wykazana w raporcie miesięcznym za inny miesiąc, niż nastąpiła rzeczywista sprzedaż.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00