Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 22.06.2016, sygn. ITPP2/4512-274/16/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/4512-274/16/AW

Nieuznanie zwrotu kosztów sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego za wynagrodzenie za świadczenie usług oraz obowiązku wystawienia faktury korygującej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2016 r. (data wpływu 19 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym w dniach 8 i 14 czerwca 2016 r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania zwrotu kosztów sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego za wynagrodzenie za świadczenie usług oraz obowiązku wystawienia faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniach 8 i 14 czerwca 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania zwrotu kosztów sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego za wynagrodzenie za świadczenie usług oraz obowiązku wystawienia faktury korygującej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Na jej terenie realizowana będzie inwestycja celu publicznego pod nazwą B.. Inwestorem ww. inwestycji celu publicznego są P. SA. P. SA udzieliły stosownego pełnomocnictwa firmie E. SA do przygotowania i realizacji tej inwestycji. Gmina nie posiada na terenie planowanej inwestycji miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (dalej: mpzp). W dniu 21 stycznia 2016 r. została podjęta przez Radę Gminy uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzenia mpzp na terenie Gminy w części obrębu geodezyjnego W. S.. W uzasadnieniu wskazano, że przystępuje się do opracowania mpzp na terenie Gminy w części obrębu geodezyjnego W. S. w celu ustalenia przeznaczenia terenu inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym polegającej na budowie dwutorowej napowietrznej linii elektroenergetycznej. Sporządzenie mpzp dla realizacji linii elektroenergetycznej pozwoli na formalne przygotowanie terenu w części obrębu terenu planowanej inwestycji. Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, koszty opracowania planu dla inwestycji celu publicznego obciążają inwestora realizującego inwestycję w części, w jakiej jest on bezpośrednią konsekwencją zamiaru realizacji inwestycji. Przez koszty sporządzenia mpzp rozumie się koszty, których poniesienie jest niezbędne w ramach przeprowadzenia procedur planistycznych opracowania planu. W budżecie Gminy w związku z podjętą uchwałą Rady Gminy zaplanowano środki na opłacenie kosztów z tym związanych za wyjątkiem kosztów projektu mpzp, którego ciężar zapłaty pokryje sam inwestor. Inwestor dokonuje wyboru wykonawcy usługi polegającej na sporządzeniu projektu mpzp i także on dokonuje zapłaty wykonawcy usługi po jej zrealizowaniu. W dniu 18 lutego 2016 r. została zawarta umowa pomiędzy Gminą, a firmą E. SA jako zamawiającym. Firma E. SA, działając na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez inwestora, zgodnie z zawartą umową zobowiązała się, że pokryje niezbędne koszty poniesione przez Gminę w części bezpośrednio związanej ze sporządzeniem mpzp na terenie Gminy dla obszaru obejmującego część obrębu geodezyjnego W. S. stanowiący wykonanie uchwały Rady Gminy z dnia 21 stycznia 2016 r. w sprawie przystąpienia do uchwalenia planu. Zamawiający zobowiązuje się przekazać kwotę 2.400 zł na konto Gminy na poczet kosztów, o których mowa wyżej, przeprowadzenia procedury legislacyjnej na potrzeby planu, przewidzianą przepisami ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W skład kosztów związanych ze sporządzeniem planu wchodzą koszty wysłania korespondencji pocztowej, koszty ogłoszeń prasowych, koszty zwołania i pracy Gminnej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej. Z zapisów umowy jednoznacznie wynika, iż koszty sporządzenia planu dla wspominanej inwestycji pokryje bezpośrednio inwestor, który realizuje inwestycję celu publicznego. Gmina niezależnie od zapisów umowy ustaliła ustnie z zamawiającym, że wstrzymuje wykonanie ciążącego na nim obowiązku w przedmiocie przekazania wspomnianej kwoty na poczet kosztów bezpośrednio związanych ze sporządzeniem planu. Strony ustaliły, że w momencie poniesienia kosztów przez Gminę w części bezpośrednio związanych z opracowaniem planu, dokona ona stosowanego refakturowania usługi i obciąży zamawiającego. Do chwili obecnej przeniesiono na zamawiającego koszty usługi ogłoszenia prasowego i wystawiono fakturę ze stawką właściwą dla usługi. Gmina zachowała się w tym przypadku jako podatnik VAT a zwrot kosztów potraktowała jako zapłatę za świadczoną usługę na rzecz zamawiającego. Zamawiający, jako wykonawca projektu, udziela Gminie swoistego wsparcia finansowego w postaci partycypacji w kosztach przygotowania i obsługi całej procedury przyjęcia takiego planu. Finansowe wsparcie prac planistycznych Gmina traktuje w budżecie jako dochód.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00