Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15.03.2017, sygn. 3063-ILPB1-2.4511.404.2016.1.MK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 3063-ILPB1-2.4511.404.2016.1.MK

Wypłata świadczenia przez organ rentowy na podstawie art. 135 ust. 3 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych a zwolnienie od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3/art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), a także art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2016 r. (data wpływu 22 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2006 r. Wnioskodawca, uzyskał prawo do renty restrukturyzacyjnej na podstawie przepisów ustawy o rentach strukturalnych w rolnictwie z dnia 26 kwietnia 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. poz. 52 z późn. zm.). Renta strukturalna była Wnioskodawcy wypłacana od 2006 r. Po osiągnięciu wieku emerytalnego w dniu 7 listopada 2011 r. Wnioskodawca złożył wniosek o emeryturę i decyzją ZUS Oddział w A z dnia 10 stycznia 2012 r. przyznano mu zaliczkę na poczet należnej emerytury od dnia 2 listopada 2011 r. Składając wniosek o emeryturę Wnioskodawca nie był zobowiązany do podania jakichkolwiek informacji odnośnie uzyskiwanej renty strukturalnej. We wniosku o emeryturę, który Ubezpieczony (Wnioskodawca) złożył w listopadzie 2011 r. na urzędowym formularzu ani też w informacji zamieszczonej w części końcowej formularza nie znajdowały się żadne pouczenia odnośnie renty strukturalnej, czy zobowiązania do podania informacji o uzyskaniu prawa do renty strukturalnej przez składającego wniosek o emeryturę, ani też żadne pouczenia dotyczące sytuacji prawnej i obowiązków beneficjentów renty strukturalnej ubiegających się o emeryturę. Wnioskodawca na podstawie informacji uzyskanych w ZUS Oddział w A i był przekonany, że oba świadczenia emerytura i renta strukturalna pozostają w zbiegu, a zatem jest zobowiązany do wyboru jednego z nich dla siebie korzystniejszego i wstrzymania wypłaty drugiego. Przeświadczenia takiego Wnioskodawca nabrał m.in. na podstawie pouczeń doręczanych wraz z decyzjami ZUS. Z pouczeń tych wynikało, że w razie zbiegu prawa do kilku świadczeń emerytalno-rentowych wypłaca się jedno z tych świadczeń wyższe lub wybrane przez emeryta lub rencistę. W formularzu ZUS wniosku o emeryturę, ani też w żadnym pouczeniu znajdującym się na decyzjach ZUS doręczanych Wnioskodawcy nie było informacji, że w przypadku uzyskania prawa do emerytury przez osobę pobierającą rentę strukturalną, Uprawniony powinien wystąpić do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) z wnioskiem o obniżenie renty strukturalnej o wysokość świadczenia emerytalnego. Znajdujące się w pouczeniach decyzji emerytalnych ogólne informacje o zbiegu świadczeń sugerują, że należy dokonać wyboru jednego z dwóch świadczeń.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00