Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 06.06.2018, sygn. 0112-KDIL3-1.4011.227.2018.1.AGR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3-1.4011.227.2018.1.AGR

Obowiązek opodatkowania dochodów.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2018 r. (data wpływu 11 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku opodatkowania dochodów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku opodatkowania dochodów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od początku listopada 2016 r. Wnioskodawczyni pracuje na umowę o pracę na czas określony na zasadach teleworkingu dla polskiej firmy, która ma dwie siedziby w Polsce, tj. w A. i B. Od grudnia 2016 r., pracę dla ww. pracodawcy Wnioskodawczyni wykonuje zdalnie na terenie Holandii. Wnioskodawczyni jest zatrudniona jako Project Manager i tym samym świadczy usługi z zakresu Zarządzania Projektami w branży online marketingu. W umowie o pracę również jest wskazana Holandia. Jednakże specyfika pracy, którą Wnioskodawczyni wykonuje oraz możliwości jakie daje pracodawca, nie wiążą się w żaden sposób z miejscem, w którym przebywa, gdyż projekty którymi zarządza są międzynarodowymi projektami dla globalnych klientów z rejonu Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. Co więcej, praca wymaga koordynowania kilku, międzynarodowych zespołów, które nierzadko znajdują się w krajach innych niż Polska np. w Niemczech, Indiach czy nawet w Stanach Zjednoczonych. Ponadto pracodawca Wnioskodawczyni nie posiada żadnego oddziału na terenie tego kraju. Wnioskodawczyni usługi świadczy zdalnie z wynajętego mieszkania na przekazanym przez pracodawcę sprzęcie firmowym. Wynagrodzenie za pracę, którą Wnioskodawczyni wykonuje otrzymuje w walucie PLN i jest ono przelewane na rachunek w polskim banku. Wnioskodawczyni nie posiada bowiem żadnego konta w banku w Holandii. Co więcej, wynagrodzenie od polskiego pracodawcy jest jedynym źródłem Wnioskodawczyni dochodu. Wnioskodawczyni nie wykonuje żadnej innej pracy za granicą, ani poprzez agencję pracy, ani też bezpośrednio dla żadnego holenderskiego pracodawcy. Dodatkowo od grudnia 2016 r. do teraz Wnioskodawczyni odbyła wiele przyjazdów do Polski. Co ważne, nierzadko w tym okresie przez kilka dni Wnioskodawczyni wykonywała pracę bezpośrednio w poznańskim oddziale firmy. Średnie natężenie wizyt w 2017 r. to minimum raz na kwartał, natomiast od stycznia 2018 r. są to wizyty comiesięczne. Wnioskodawczyni jest z Polską bardzo związana emocjonalnie i jest to podyktowane tym, że mieszkają tutaj jej dziadkowie oraz teściowie. Wnioskodawczyni przyjeżdża do kraju w szczególności ze względu na dziadków, którym bardzo dużo zawdzięcza. Wychowywali Wnioskodawczynię od niemowlęcia aż do ukończenia liceum, wspierając jej edukację oraz wspierając ją finansowo. Ponadto w okresie od listopada 2016 r. do teraz zdarzały się okresy, w których Wnioskodawczyni wykonywała pracę na rzecz swojego pracodawcy z kraju innego niż Holandia. Były to wyjazdy związane z wizytą u znajomych w Portugalii oraz wielokrotnymi wizytami w Niemczech, gdzie przebywają rodzice Wnioskodawczyni. Zarówno specyfika pracy jak i związki rodzinne spowodowały, że przez cały okres od grudnia 2016 r. do teraz, Wnioskodawczyni nie spędziła w Holandii ciągiem więcej niż 2,5 miesiąca. Tym samym, według regulacji prawnych dot. obowiązkowego zameldowania się dla osób będących dłużej niż 4 miesiące, Wnioskodawczyni nie stanęła przed koniecznością zarejestrowania pobytu za granicą. Zmieni się to dopiero od czerwca 2018 r., ponieważ najprawdopodobniej przez następny okres około 6-ciu miesięcy Wnioskodawczyni nie będzie podróżować do kraju. Najbliższy przyjazd do Polski jest zaplanowany na połowę maja bieżącego roku. W związku z tym, Wnioskodawczyni rozpoczęła proces meldunkowy w Holandii z dniem 18 kwietnia 2018 r. Lokalna gmina i urząd imigracyjny (IND) przyznały Wnioskodawczyni numer identyfikacyjny, tj. BSN. Powodem wykonywania przez Wnioskodawczynię pracy dla polskiego pracodawcy z terenu Holandii, oraz okazjonalnie z terenu Niemiec i Polski, jest fakt tego, że tutaj od lutego 2016 r. mieszka i pracuje mąż Wnioskodawczyni, który jest również Polakiem. Mąż Wnioskodawczyni prowadzi zarejestrowaną w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą. Natomiast na terenie Holandii wykonuje zlecenie jako podwykonawca polskiej firmy w ramach kontraktu między wykonawcą a międzynarodową organizacją C. Ponadto, będąc obecnie w zaawansowanej ciąży, Wnioskodawczyni planuje urodzić dziecko za granicą. Czas związany z porodem oraz okres urlopu macierzyńskiego planuje również spędzić za granicą. Jednakże nie wyklucza powrotu do Polski w 2019 r. lub przeniesienia się do innego kraju UE. Wynika to jednak wyłącznie ze specyficznej sytuacji zawodowej męża Wnioskodawczyni.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00