Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 16
Wersja aktualna od 2017-01-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 16
Wersja aktualna od 2017-01-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 16
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 3 stycznia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1071/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 26 maja 2016 r. na samolocie KR-030 Topaz, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 9 czerwca 2016 r.

Pilot samolotowy turystyczny wykonywał trzeci tego dnia lot na samolocie KR-030 Topaz. Lot był lotem po kręgu nadlotniskowym, z podróżnym. Poprzedni lot pilot wykonał po trasie EPGO – okolice Kazimierza nad Wisłą – EPGO. Warunki atmosferyczne były bardzo dobre, wiatr z kierunku 330° o prędkości ok. 3,5 m/s. Start odbył się z DS 32, bez zastrzeżeń co do osiągów i pracy podzespołów samolotu. Po wykonaniu lewego kręgu pilot wykonał podejście do progu DS 32 na dużych klapach. Tuż po przyziemieniu, ok. 200 m od progu pasa, pilot podjął decyzję o wykonaniu jeszcze jednego kręgu ze startem z konwojera, schował klapy do pozycji startowej i zwiększył moc do maksymalnej. Krótko po tym, przy prędkości około 80 km/h, pilot pociągnął drążek na siebie i samolot oderwał się od pasa. Zaraz po tym samolot zaczął skręcać i przechylać się w lewo, nie nabierając wysokości, czemu pilot nie był w stanie przeciwdziałać sterami. Samolot utracił kierunek o około 30° w lewo i z niewielkim przechyleniem przyziemił w wysokiej trawie poza pasem startowym, po czym obrócił się o około 180° w lewo i zatrzymał. Pilot wyłączył iskrowniki, pompę paliwa, główny wyłącznik elektryczny i razem z podróżnym opuścił samolot. W wyniku przyziemienia poza pasem doszło do złamania prawej i lewej goleni głównej podwozia, goleni podwozia przedniego, popękania kadłuba w części ogonowej oraz połamania łopat śmigła. Nikt nie odniósł żadnych obrażeń.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Przejście na okołokrytyczne kąty natarcia po oderwaniu od ziemi i utrata kierunku lotu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Transportu Lotniczego

Izabela Szymajda-Wojciechowska

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00