Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego rok 2016 poz. 5048

Uchwała nr XXV/109/2016 Rady Gminy Siedlec

z dnia 9 sierpnia 2016r.

w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół, gimnazjum, przedszkoli i form wychowania przedszkolnego zakładanych i prowadzonych przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania tych dotacji

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ) oraz art. 80 ust. 4 i art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, ze zm.: Dz.U. z 2014r. poz.7, Dz.U. z 2015r. poz. 357, poz. 1045, poz. 1418, poz.1629, Dz.U. z 2016r. poz. 35, poz. 64, poz. 195, poz. 668 i poz. 1010)uchwala się, co następuje:

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Ustala się tryb udzielania i rozliczania dotacji, podstawę obliczenia dotacji, zakres danych, jakie mają być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji oraz tryb i zakres przeprowadzania kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji udzielonej dla niepublicznych szkół, gimnazjum, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego, prowadzonych przez inny niż jednostka samorządu terytorialnego podmiot na terenie Gminy Siedlec.

§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o :

1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j Dz. U. z 2015 , poz. 2156 z późn. zm.),

2) organie prowadzącym - należy przez to rozumieć osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną prowadzącą przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę lub placówkę,

3) organie dotującym - należy przez to rozumieć Gminę Siedlec,

4) uczniu - należy przez to rozumieć ucznia w rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy,

5) szkole - należy przez to rozumieć przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego (punkty, zespoły przedszkolne), szkoły podstawowe, gimnazja niepubliczne prowadzone przez inny niż jednostka samorządu terytorialnego podmiot,

6) kontrolującym - należy przez to rozumieć upoważnionych pracowników Urzędu Gminy Siedlec i pracowników Gminnego Zespołu Obsługi Ekonomiczno-Administracyjnej Szkół i Placówek w Siedlcu.

Rozdział 2.
Podstawa obliczania dotacji

§ 3. 1. Podstawą obliczenia miesięcznej stawki dotacji na jednego ucznia jest uchwała budżetowa Rady Gminy Siedlec oraz informacja o sposobie wyliczenia części oświatowej subwencji ogólnej dla Gminy Siedlec.

2. Do czasu uzyskania informacji o ostatecznych kwotach części subwencji ogólnej przekazanej Gminie Siedlec i podania stawek przewidzianych na jednego ucznia dotacje są wypłacane według stawek poprzedniego roku budżetowego.

3. Za okres wymieniony w ust. 2 dokonuje się wyrównania udzielonej dotacji. W przypadku przekazania zaliczkowych kwot dotacji w wysokości wyższej od należnej, kwota nadpłaty zostanie zaliczona na poczet dotacji należnej na następny miesiąc.

4. W przypadku zmiany wysokości wydatków bieżących, ustalonych w budżecie ulegają również zmianie kwoty dotacji należnej podmiotom, którym dotację ustala się według tych wydatków.

§ 4. 1. Niepubliczne przedszkole otrzymuje dotację na każdego ucznia w wysokości 80% ustalonych w budżecie gminy wydatków bieżących, ponoszonych na uczniów w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Gminę Siedlec, w przeliczeniu na jednego ucznia, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Siedlec.

2. Niepubliczne przedszkola, spełniające wymagania określone w art. 90 ust. 1b ustawy, po przeprowadzeniu otwartego konkursu, o którym mowa w art. 90 ust. 1g ustawy, otrzymują na każdego ucznia dotację w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Gminę Siedlec, pomniejszonym o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Siedlec.

3. Niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego otrzymują na każdego ucznia dotację w wysokości 40 % ustalonych w budżecie wydatków bieżących dla przedszkoli publicznych, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Siedlec.

4. Niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego, spełniające wymagania określone w art. 90 ust. 1c ustawy, po przeprowadzeniu otwartego konkursu, o którym mowa w art. 90 ust. 1h ustawy, otrzymują na każdego ucznia dotację w wysokości równej 50 % wydatków bieżących przewidzianym na jednego ucznia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Gminę Siedlec, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Siedlec.

5. Niepubliczna szkoła podstawowa i niepubliczne gimnazjum - z uprawnieniami szkoły publicznej, w której realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, otrzymują na każdego ucznia dotację w wysokości kwoty przewidzianej na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Siedlec.

§ 5. Niepubliczne przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe, które zgodnie z art. 71b ust. 2a ustawy, prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują na każde dziecko objęte tym wspomaganiem dotację w wysokości równej kwocie przewidzianej na jedno dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę Siedlec.

Rozdział 3.
Tryb udzielania dotacji

§ 6. 1. Dotacja udzielana jest na wniosek organu prowadzącego szkołę.

2. Organ prowadzący nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji, składa wniosek do organu dotującego według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały.

3. Organ, o którym mowa w ust.1, zgłasza wszelkie zmiany danych zawartych we wniosku, w terminie 14 dni od dnia ich wystąpienia.

4. Warunku, o którym mowa w ust. 2, nie stosuje się do niepublicznych przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego, wymienionych w § 4 ust. 2 i 4 uchwały - w roku, w którym dotacja została przyznana w drodze otwartego konkursu ofert.

§ 7. 1. Organy prowadzące szkoły, o których mowa w § 4 i 5, w terminie do 10 dnia każdego miesiąca (z tym, że za grudzień do 5-go grudnia) składają w Urzędzie Gminy Siedlec informację o faktycznej liczbie uczniów według stanu na pierwszy dzień miesiąca, na który dotacja jest udzielana, z uwzględnieniem uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Wzór informacji stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały,

2. Dotacja przekazywana jest w 12 ratach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca, z tym że rata za grudzień jest przekazywana w terminie do dnia 15 grudnia, na rachunek bankowy szkoły wskazany przez podmiot prowadzący we wniosku o udzielenie dotacji, w wysokości ustalonej na podstawie informacji, o której mowa w ust. 1.

Rozdział 4.
Tryb rozliczania dotacji i zakres danych zawartych w rozliczeniu

§ 8. 1. Organ prowadzący szkołę jest obowiązany przekazywać do Urzędu Gminy Siedlec w formie zgodnej z załącznikiem nr 3 do uchwały: rozliczenie miesięczne z otrzymanej dotacji w terminie do 10-tego każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

2. Organ dotujący ma prawo żądania wyjaśnień i dodatkowych informacji w zakresie złożonych sprawozdań oraz korekty tych rozliczeń.

3. W ramach rozliczenia za miesiąc grudzień, w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku podmiotowi uprawnionemu przekazuje się wyrównanie kwoty dotacji należnej za rok poprzedni.

4. Na dokumentach źródłowych, stwierdzających dokonanie operacji gospodarczych sfinansowanych ze środków dotacji z budżetu Gminy Siedlec, należy zamieścić opis: "Wydatek sfinansowany ze środków dotacji otrzymanej z budżetu Gminy Siedlec, w …. roku, w kwocie ….. zł, dotyczący ….. (nazwa dotowanej szkoły lub placówki)" oraz pieczęć i podpis osoby fizycznej lub prawnej prowadzącej szkołę.

5. W przypadku prowadzenia kilku dotowanych z budżetu Gminy Siedlec szkół przez ten sam organ prowadzący, rozliczenie należy złożyć osobno dla każdej szkoły.

Rozdział 5.
Tryb i zakres kontroli wykorzystania dotacji

§ 9. 1. Organ dotujący ma prawo do dokonywania kontroli zgodności ze stanem faktycznym liczby uczniów wykazywanych w informacjach, o których mowa w § 7 oraz sposobu wykorzystania dotacji udzielonej z budżetu Gminy Siedlec, w tym zgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w rozliczeniu, o którym mowa w § 8.

2. Kontrola obejmuje:

1) zgodność danych wykazywanych we wniosku o udzielenie dotacji, miesięcznej informacji o liczbie uczniów i w rozliczeniach dotacji, miesięcznej informacji o liczbie uczniów i w rozliczeniach dotacji - na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania, ilości dowodów wpłat czesnego i umów o nauczanie uczniów,

2) prawidłowości wykorzystania dotacji zgodnie z przeznaczeniem, o którym mowa w art. 80 ust. 3d i 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty - na podstawie dokumentacji finansowo-księgowej.

3. O zamiarze i terminie przeprowadzenia kontroli na terenie szkoły, organ dotujący powiadamia organ prowadzący szkołę na piśmie lub telefonicznie - nie później niż na 3 dni przed terminem rozpoczęcia kontroli.

4. Czynności kontrolne przeprowadza się w siedzibie podmiotu kontrolowanego w dniach i godzinach pracy obowiązujących w kontrolowanej jednostce.

5. Organ prowadzący szkołę zobowiązany jest do zapewnienia kontrolującemu warunków umożliwiających przeprowadzenie kontroli.

6. W przypadku nieposiadania dokumentów, objętych kontrolą w siedzibie podmiotu kontrolowanego, organ prowadzący zobowiązany jest dostarczyć i udostępnić kontrolującym dokumenty w miejscu, o którym mowa w ust. 4, w terminie uzgodnionym z kontrolującym - nie później jednak niż w terminie 7 dni od otrzymania pisemnego wezwania o okazanie dokumentów podlegających kontroli.

§ 10. 1. Kontrolę przeprowadzają pracownicy Urzędu Gminy Siedlec oraz pracownicy Gminnego Zespołu Obsługi Ekonomiczno-Administracyjnej Szkół i Placówek w Siedlcu na podstawie imiennego upoważnienia Wójta Gminy Siedlec.

2. Kontrolujący mają prawo wglądu do dokumentacji, o której mowa w ust. 2 oraz do dokonywania z niej odpisów i kserokopii. Kserokopie służące jako załącznik do protokołu kontroli powinny być poświadczone za zgodność z oryginałem przez osoby reprezentujące kontrolowane podmioty.

3. Kontrolujący może żądać w szczególności sporządzenia zestawień lub wyliczeń opartych na dokumentach.

§ 11. 1. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, który podpisują kontrolujący i przedstawiciele kontrolowanego podmiotu.

2. Jeżeli osoba reprezentująca odmawia podpisania protokołu - protokół podpisują jedynie osoby kontrolujące, czyniąc w nim adnotację o odmowie podpisania protokołu oraz dołączają pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy podpisu.

3. Odmowa podpisania protokołu nie wstrzymuje wydania wniosków pokontrolnych oraz dochodzenia zwrotu dotacji w trybie określonym w odrębnych przepisach.

4. Kontrola zostaje zakończona w dniu doręczenia protokołu kontroli.

5. Osoba reprezentująca kontrolowany podmiot może zgłosić Wójtowi Gminy Siedlec w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu, pisemne wyjaśnienie co do ustaleń zawartych w protokole.

§ 12. 1. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli nieprawidłowości mających wpływ na prawo do dotacji lub na wysokość dotacji, przysługującej kontrolowanemu podmiotowi, Wójt Gminy Siedlec w terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu lub wpływu wyjaśnień, o których mowa w § 11 ust. 5, kieruje do kontrolowanego podmiotu wystąpienie pokontrolne.

2. Wystąpienia pokontrolnego nie kieruje się, jeżeli Wójt Gminy Siedlec uwzględni wyjaśnienia, o których mowa w § 11 ust. 5.

Rozdział 6.
Postanowienia końcowe

§ 13. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Siedlec

§ 14. Traci moc uchwała Nr XVII/80/2016 Rady Gminy Siedlec z dnia 5 stycznia 2016r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół, przedszkoli i form wychowania przedszkolnego zakładanych i prowadzonych przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania tych dotacji ( Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego z 2016r. poz.446 z późn. zm.).

§ 15. 1. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

2. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 września 2016r.


Uzasadnienie

UZASADNIENIE do uchwały Nr XXV/109/2016 Rady Gminy Siedlec z dnia 9 sierpnia 2016 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół, gimnazjum, przedszkoli i form wychowania przedszkolnego zakładanych i prowadzonych przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania tych dotacji. Uchwała dotyczy dotacji podmiotowych udzielanych z budżetu gminy dla szkół i placówek oświatowych niepublicznych z art. 80 ust. 4 i art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2156. Zgodnie z cyt. artykułami gmina zobowiązana jest do podjęcia przedmiotowej uchwały, w której ma na celu ustalenie trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu przeprowadzenia kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji. Wobec powyższego podjęcie uchwały należy uznać za zasadne.


Załącznik do Uchwały Nr XXV/109/2016
Rady Gminy Siedlec
z dnia 9 sierpnia 2016 r.
Zalacznik1.pdf

Załączniki do uchwały

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00