Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Śląskiego rok 2016 poz. 5301

Obwieszczenie Wojewody Śląskiego

z dnia 19 października 2016r.

w sprawie ogłoszenia zmiany statutu Związku Komunalnego Gmin ds. Wodociągów i Kanalizacji w Częstochowie

Na podstawie § 6 w związku z § 7 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2001 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków (Dz.U. Nr 121, poz. 1307)

ogłasza się

1. Zmianę statutu Samorządowego Chorzowsko - Świętochłowickiego Związku Wodociągów i Kanalizacji z siedzibą w Chorzowie (tekst jedn. Dziennik Urzędowy Województwa Katowickiego z 1998 r. Nr 28, poz. 312 z późn. zm.), zgodnie z treścią uchwały Nr 15/2015 Zgromadzenia Związku z dnia 16 listopada 2015 r. oraz treścią uchwał Rad Gmin uczestników Związku.

2. Zmianę statutu Związku wpisano w dniu 18 stycznia 2016 r. do Rejestru związków międzygminnych prowadzonego przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w Warszawie.

WOJEWODA ŚLĄSKI


Jarosław Wieczorek


Załącznik do Obwieszczenia
Wojewody Śląskiego
z dnia 10 lutego 2016 r.

Statut
Samorządowego Chorzowsko-Świętochłowickiego Związku Wodociągów i Kanalizacji

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Tworzy się Samorządowy Chorzowsko-Świętochłowicki Związek Wodociągów i Kanalizacji, zwany dalej "Związkiem".

2. Uczestnikami Związku są gminy Chorzów i Świętochłowice.

3. Siedzibą Związku jest miasto Chorzów.

4. Czas trwania Związku jest nieoznaczony.

§ 2. 1. Związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

2. Związek posiada osobowość prawną.

3. Związek działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o samorządzie gminnym", w zakresie dotyczącym związków międzygminnych oraz na podstawie niniejszego Statutu.

Rozdział 2.
Zadania Związku

§ 3. 1. Do zadań Związku należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, na obszarze gmin będących jego uczestnikami, w zakresie zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzania ścieków, w szczególności poprzez tworzenie warunków do zapewnienia ciągłości dostaw i odpowiedniej jakości wody, niezawodnego odprowadzania i oczyszczania ścieków z uwzględnieniem wymagań ochrony środowiska i optymalizacji kosztów.

2. Zadania Związku obejmują planowanie, organizowanie i zarządzanie zaopatrzeniem w wodę i odprowadzaniem ścieków w rozumieniu powszechnie obowiązujących przepisów, w tym ustawy z dnia 7 czerwca 2011 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

3. Zadania Związku obejmują:

a) sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych,

b) bilansowanie potrzeb w zakresie gospodarki wodnej i ściekowej wraz z prowadzeniem polityki inwestycyjnej na terenie działania Związku,

c) utrzymanie i rozwój infrastruktury służącej do realizacji zadań Związku,

d) eksploatację urządzeń służących do zapatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków,

e) realizację innych praw i obowiązków związanych z zaopatrzeniem w wodę i odprowadzaniem ścieków,

f) promowanie oraz informowanie o usługach związanych z zaopatrzeniem w wodę i odprowadzaniem ścieków.

§ 4. 1. W celu wykonywania zadań Związek może tworzyć jednostki organizacyjne oraz tworzyć i przystępować do spółek prawa handlowego, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w szczególności z organizacjami pożytku publicznego, fundacjami i stowarzyszeniami.

2. Związek może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w ustawach.

Rozdział 3.
Organy Związku

§ 5. 1. Organem stanowiącym i kontrolnym Związku jest Zgromadzenie Związku, zwane dalej "Zgromadzeniem".

2. Organem wykonawczym Związku jest Zarząd Związku, zwany dalej "Zarządem".

I.
ZGROMADZENIE

§ 6. 1. W skład Zgromadzenia wchodzą wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) gmin uczestniczących w Związku oraz po trzech przedstawicieli każdej z nich wyznaczonych przez rady gmin uczestniczących w Związku.

2. Na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta) rada gminy, będąca uczestnikiem Związku może powierzyć reprezentowanie gminy w Zgromadzeniu zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta miasta) albo radnemu.

3. Odwołanie przedstawiciela gminy w Zgromadzeniu następuje w tym samym trybie, co jego wyznaczenie.

4. Przedstawiciele wyznaczeni przez rady gmin pełnią swe funkcje w Zgromadzeniu pomimo upływu kadencji rady gminy, która ich wyznaczyła aż do momentu wyznaczenia nowych przedstawicieli przez radę gminy kolejnej kadencji.

5. Wystąpienie uczestnika ze Związku powoduje pozbawienie jego przedstawicieli wszystkich funkcji w organach Związku.

§ 7. 1. Do właściwości Zgromadzenia należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Związku, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznych kompetencji Zgromadzenia należy:

a) wnioskowanie do rad gmin będących uczestnikami Związku o przyjęcie zmiany statutu Związku,

b) wybieranie i odwoływanie członków Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie rocznych sprawozdań z jego działalności,

c) zatwierdzanie taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków,

d) uchwalanie rocznego planu finansowego Związku, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania tego planu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z wykonania obowiązków,

e) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Związku przekraczających zakres zwykłego zarządu,

f) określanie wysokości sumy pieniężnej, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania, w tym z tytułu pożyczek i kredytów krótkoterminowych, oraz ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku objętym planem finansowym,

g) podejmowania uchwał w sprawach zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

h) decydowanie w sprawach tworzenia, przystępowania, przekształcania oraz likwidacji spółek prawa handlowego oraz jednostek organizacyjnych Związku,

i) wyrażanie zgody na przyjęcie nowego uczestnika Związku,

j) stwierdzanie ustania uczestnictwa w Związku,

k) realizowanie w ramach Związku kompetencji rady gminy, będącej uczestnikiem Związku w odniesieniu do zadań zlecanych Związkowi przez administrację rządową,

l) podejmowanie uchwał w sprawach przeznaczenia i rozdziału nadwyżki finansowej powstałej w wyniku działalności Związku,

m) decydowanie w kwestii warunków zatrudnienia i wynagradzania członków Zarządu.

§ 8. 1. Zgromadzenie wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch zastępców w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.

2. Odwołanie przewodniczącego lub zastępcy następuje na wniosek co najmniej 1/4 statutowej liczby członków Zgromadzenia, w trybie, o którym mowa w ust. 1.

3. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub zastępcy z pełnienia funkcji Zgromadzenie podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

4. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 3, w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Zgromadzenie z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

5. Funkcji określonych w ust. 1 nie można łączyć z zajmowaniem stanowisk w Zarządzie Związku.

§ 9. 1. Zgromadzenie obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 statutowej liczby członków Zgromadzenia przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie na dzień przypadający w ciągu siedmiu dni od daty złożenia wniosku. Wniosek powinien zawierać proponowany porządek obrad oraz projekty uchwał. Do zmiany tego porządku obrad wymagana jest uchwała Zgromadzenia podjęta bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia i zgoda wnioskodawcy.

§ 10. 1. Posiedzenie przygotowuje i zwołuje przewodniczący, ustalając projekt porządku obrad oraz miejsce, dzień i godzinę obrad Zgromadzenia.

2. O posiedzeniu powiadamia się członków Zgromadzenia najpóźniej na siedem dni przed terminem obrad. Do zawiadomienia o zwołaniu posiedzenia dołącza się proponowany porządek obrad wraz z projektami uchwał.

3. O posiedzeniu członków Zgromadzenia powiadamia się pisemnie: listem poleconym, przesyłką kurierską albo za pomocą innych środków porozumiewania się na odległość (faksem, pocztą elektroniczną), względnie przez posłańca za potwierdzeniem odbioru. Zawiadomienie za pomocą poczty elektronicznej uznaje się za skuteczne pod warunkiem potwierdzenia otrzymania takiego zawiadomienia.

4. W razie zwołania posiedzenia z naruszeniem postanowień ust. 2 lub ust. 3 Zgromadzenie może podjąć uchwałę o odroczeniu terminu posiedzenia i wyznaczyć nowy termin. Wniosek o odroczenie posiedzenia powinien być zgłoszony przed uchwaleniem porządku obrad.

5. Listę osób zaproszonych na posiedzenie ustala przewodniczący Zgromadzenia, w porozumieniu z przewodniczącym Zarządu.

6. Członkowie Zgromadzenia potwierdzają swoją obecność na posiedzeniu poprzez złożenie podpisu na liście obecności.

§ 11. Posiedzenia Zgromadzenia są jawne.

§ 12. 1. Posiedzenie otwiera i prowadzi przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności jeden z zastępców.

2. Po otwarciu posiedzenia przewodniczący obrad na podstawie listy obecności oraz dokumentacji dotyczącej zwołania posiedzenia stwierdza ważność obrad. W przypadku nieobecności członków Zgromadzenia uniemożliwiającej podejmowanie uchwał przewodniczący wyznacza nowy termin posiedzenia. W protokole odnotowuje się przyczynę, z powodu której posiedzenie się nie odbyło.

§ 13. 1. Po stwierdzeniu ważności obrad przewodniczący otwiera dyskusję nad porządkiem obrad.

2. Zgromadzenie może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.

3. Po przyjęciu porządku obrad przewodniczący przedstawia protokół z poprzedniego posiedzenia celem przyjęcia go przez Zgromadzenie.

§ 14. 1. W trakcie debaty nad projektami uchwał przewodniczący w pierwszej kolejności udziela głosu inicjatorowi uchwały, a następnie udziela głosu według kolejności zgłoszeń.

2. Podczas debaty nad tą samą sprawą jedna osoba może zabrać głos najwyżej dwa razy, a wypowiedź nie może trwać dłużej niż pięć minut.

3. Poza kolejnością przewodniczący udziela głosu jedynie dla zgłoszenia wniosku formalnego lub wystąpienia ad vocem błędnie zrozumianego wystąpienia. Wystąpienie ad vocem nie może trwać dłużej niż jedną minutę.

4. Przedmiotem wniosku formalnego mogą być w szczególności:

a) przerwanie lub odroczenie obrad,

b) zamknięcie listy dyskutantów,

c) zmiana porządku obrad,

d) ograniczenie czasu przemówień,

e) stwierdzenie quorum,

f) reasumpcja głosowania bez możliwości dyskusji,

g) zamknięcie listy kandydatów przy wyborach.

5. Po wyczerpaniu debaty nad daną sprawą przewodniczący udziela głosu inicjatorowi uchwały, celem udzielenia odpowiedzi na zapytania. Od tej chwili można zabierać głos tylko w celu zgłoszenia wniosku formalnego.

6. W razie naruszenia postanowień ust. 2 lub ust. 3 przewodniczący może odebrać głos. W przypadkach szczególnie rażących może wezwać osobę nie będącą członkiem Zgromadzenia do opuszczenia sali.

7. Przewodniczący Zgromadzenia może zarządzić przerwę w obradach i jest wówczas zobowiązany wskazać nowy termin kontynuowania posiedzenia, nie dalszy jednak niż dwadzieścia jeden dni od dnia, w którym obrady przerwano.

§ 15. Obsługę Zgromadzenia zapewnia Zarząd poprzez Biuro Związku.

§ 16. 1. Z przebiegu każdego posiedzenia Biuro Związku sporządza w ciągu czternastu dni projekt protokołu stanowiący zapis przebiegu obrad, podjętych uchwał i zgłoszonych wniosków oraz przekazuje go członkom Zgromadzenia.

2. Członkowie Zgromadzenia mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do projektu protokołu do dnia poprzedzającego zwołanie następnego posiedzenia.

3. Protokół z posiedzenia powinien w szczególności zawierać:

a) datę, miejsce, numer posiedzenia, numery kolejnych uchwał, nazwisko i imię przewodniczącego obrad oraz protokolanta,

b) stwierdzenie ważności posiedzenia,

c) listę obecności,

d) uchwałę w przedmiocie przyjęcia porządku obrad,

e) uchwałę w przedmiocie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

f) przebieg obrad,

g) zgłaszane projekty uchwał oraz wnioski formalne,

h) przebieg głosowania,

i) podpis przewodniczącego obrad i protokolanta.

§ 17. 1. Uchwały Zgromadzenia podejmowane są bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.

2. Uchwały podejmowane są w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

3. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje Zarządowi Związku, komisjom oraz grupie co najmniej czterech członków Zgromadzenia.

4. Występujący z inicjatywą uchwałodawczą winni przedstawić przewodniczącemu Zgromadzenia projekt uchwały wraz z uzasadnieniem najpóźniej na czternaście dni przed terminem posiedzenia Zgromadzenia.

5. Projekt uchwały przewodniczący Zgromadzenia umieszcza w porządku obrad najbliższego posiedzenia Zgromadzenia.

§ 18. 1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Na wniosek pięciu członków Zgromadzenie w drodze uchwały może zdecydować o przeprowadzeniu głosowania jawnego w formie głosowania imiennego.

§ 19. Członek Zgromadzenia może wnieść pisemny sprzeciw wobec uchwały Zgromadzenia w trybie przewidzianym ustawą o samorządzie gminnym.

§ 20. Oryginały uchwał ewidencjonowane są przez Biuro Związku w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołami z posiedzeń.

§ 21. 1. Przewodniczący Zarządu przedkłada wojewodzie uchwały Zgromadzenia w ciągu siedmiu dni od dnia ich podjęcia.

2. Uchwały w sprawie planu finansowego Związku i absolutorium dla Zarządu oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru regionalnej izby obrachunkowej przewodniczący Zarządu przekazuje właściwej izbie obrachunkowej.

§ 22. 1. Zgromadzenie kontroluje działalność Zarządu i podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych i w tym celu powołuje, w głosowaniu jawnym, spośród członków Zgromadzenia trzyosobową Komisję Rewizyjną, w tym przewodniczącego i jego zastępcę.

2. Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być przewodniczący i wiceprzewodniczący Zgromadzenia ani członkowie Zarządu.

3. Komisja Rewizyjna podlega Zgromadzeniu Związku i ma za zadanie przedłożyć do zatwierdzenia plan pracy oraz sprawozdanie z działalności.

4. Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest w szczególności:

a) kontrolowanie działalności Zarządu, Biura i innych jednostek organizacyjnych Związku,

b) opiniowanie wykonania planu finansowego Związku i występowanie z wnioskiem w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi,

c) opiniowanie wniosku o odwołanie przewodniczącego Zarządu,

d) realizacja innych zadań kontrolnych zleconych przez Zgromadzenie. Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powołanych przez Zgromadzenie.

5. Realizując ustalone zadania, Komisja Rewizyjna bada pod względem: legalności, gospodarności, celowości i rzetelności działalność finansową i organizacyjno-administracyjną kontrolowanych jednostek, a w szczególności realizację uchwał Zgromadzenia.

§ 23. 1. Komisja Rewizyjna działa na posiedzeniach. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący Komisji. Komisja może zlecać swoim członkom przeprowadzenie określonych czynności.

2. Komisja Rewizyjna może zapraszać na swoje posiedzenia członków Zarządu oraz kierowników jednostek organizacyjnych Związku oraz Biura Związku, w celu omówienia ustaleń z przeprowadzonych kontroli i wynikających z nich wniosków.

3. Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli Komisja Rewizyjna sporządza protokół zawierający ustalenia i wnioski.

4. Komisja Rewizyjna przedstawia Zgromadzeniu oraz Zarządowi ustalenia i wnioski z kontroli.

§ 24. 1. Zgromadzenie może powołać inne komisje stałe bądź doraźne, ustalając ich skład osobowy i zakres działania.

2. Komisje podlegają Zgromadzeniu, przedkładając do zatwierdzenia plan pracy oraz sprawozdania z działalności.

3. W skład komisji mogą wchodzić członkowie Zgromadzenia, z wyjątkiem przewodniczącego i wiceprzewodniczących Zgromadzenia oraz członków Zarządu.

II
ZARZĄD

§ 25. 1. Zarząd składa się z trzech osób: Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego i członka Zarządu.

2. Przewodniczącego, Zastępcę Przewodniczącego i członka Zarządu wybiera Zgromadzenie na okres kadencji rad gmin będących uczestnikami Związku. Zgromadzenie może w każdym czasie odwołać poszczególnych członków Zarządu.

3. Dopuszczalny jest wybór członków Zarządu, spoza członków Zgromadzenia w liczbie nieprzekraczającej 1/3 statutowego składu Zarządu.

4. Wybór i odwołanie członków Zarządu następuje w głosowaniu jawnym.

5. Po upływie danej kadencji rad gmin będących uczestnikami Związku Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.

6. Członkostwa w Zarządzie nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej.

7. Z przewodniczącym Zarządu, zastępcą przewodniczącego Zarządu oraz członkiem Zarządu nawiązywany jest stosunek pracy na podstawie wyboru. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wykonuje przewodniczący Zgromadzenia.

§ 26. 1. Zarząd działa kolegialnie na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.

2. Uchwały Zarządu podejmowane są bezwzględną większością głosów statutowej liczby jego członków.

3. Pracę Zarządu organizuje przewodniczący, a podczas jego nieobecności zastępca.

4. Posiedzeniem Zarządu kieruje przewodniczący. Udziela on głosu, prowadzi i zamyka dyskusję oraz proponuje podjęcie uchwał i przeprowadza głosowanie.

5. Pod nieobecność przewodniczącego posiedzeniem Zarządu kieruje zastępca przewodniczącego.

6. Na początku posiedzenia Zarząd przyjmuje porządek obrad oraz protokół z poprzedniego posiedzenia.

7. Protokół posiedzenia Zarządu powinien zawierać:

a) datę, miejsce, numer kolejnego posiedzenia, numery kolejnych uchwał, nazwisko i imię przewodniczącego oraz protokolanta,

b) stwierdzenie ważności posiedzenia,

c) listę obecności,

d) zatwierdzony porządek obrad,

e) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

f) przebieg obrad,

g) zgłaszane projekty uchwał i wnioski formalne,

h) przebieg głosowania,

i) podpis osoby, która przewodniczyła posiedzeniu, i protokolanta.

8. Posiedzenie protokołuje pracownik Biura Związku albo inna osoba wyznaczona przez przewodniczącego Zarządu, a w jego nieobecności przez zastępcę przewodniczącego.

§ 27. 1. Posiedzenie Zarządu w uzasadnionych przypadkach może zostać przeprowadzone drogą elektroniczną.

2. O posiedzeniu Zarządu przeprowadzanym drogą elektroniczną przewodniczący Zarządu powiadamia pozostałych członków Zarządu drogą elektroniczną, najpóźniej dwa dni przed terminem posiedzenia. Zawiadomienie o posiedzeniu powinno zawierać również uzasadnienie wyboru takiego trybu posiedzenia. Do zawiadomienia dołącza się porządek obrad oraz materiały.

3. Posiedzenie Zarządu przeprowadzone drogą elektroniczną może dotyczyć jedynie podejmowania uchwał przez Zarząd.

4. Posiedzenie Zarządu drogą elektroniczną przeprowadza przewodniczący Zarządu.

5. Na początku posiedzenia prowadzonego drogą elektroniczną przyjmuje się porządek obrad. Nie przyjmuje się protokołu z poprzedniego posiedzenia Zarządu.

6. Uchwały Zarządu podejmowane są bezwzględną większością głosów statutowej liczby jego członków. Głosowanie odbywa się poprzez wysłanie przez członków Zarządu wiadomości e-mail, w której zaznaczony jest punkt porządku obrad, którego głosowanie dotyczy, oraz wskazanie, czy jest się za, przeciw lub wstrzymuje się od głosu. Wysłanie powyższej wiadomości powinno nastąpić w tym dniu co termin posiedzenia wyznaczony przez przewodniczącego Zarządu, i jest równoznaczne z obecnością członka Zarządu na takim posiedzeniu.

7. Protokół posiedzenia Zarządu przeprowadzonego drogą elektroniczną powinien zawierać:

a) stwierdzenie ważności posiedzenia na podstawie wiadomości e-mail otrzymanych od członków Zarządu,

b) wyniki głosowania,

c) treść podjętych uchwał i zgłoszonych drogą elektroniczną wniosków,

d) podpis przewodniczącego Zarządu oraz protokolanta.

8. Posiedzenie protokołuje pracownik Biura Związku albo inna osoba wyznaczona przez przewodniczącego, na podstawie wiadomości e-mail od członków Zarządu, przekazanych mu przez przewodniczącego Zarządu.

§ 28. 1. Uchwała Zgromadzenia w sprawie nieudzielenia Zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie członków Zarządu. Uchwała o odwołaniu nie może być podjęta wcześniej niż po upływie trzydziestu dni od daty Zgromadzenia, na którym podjęto uchwałę o nieudzieleniu absolutorium.

2. Zgromadzenie może odwołać przewodniczącego Zarządu z innych przyczyn niż nieudzielenie absolutorium - na wniosek co najmniej 1/4 statutowej liczby członków Zgromadzenia. Powyższy wniosek wymaga formy pisemnej wraz z uzasadnieniem oraz podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną. Odwołanie przewodniczącego w tym trybie powoduje odwołanie pozostałych członków Zarządu.

3. Zgromadzenie, na uzasadniony pisemny wniosek przewodniczącego Zarządu, może odwołać zastępców przewodniczącego, a także innych członków Zarządu.

4. Przewodniczący Zarządu, jego zastępcy, a także inni członkowie Zarządu mogą złożyć rezygnację. Uchwałę o przyjęciu rezygnacji Zgromadzenie podejmuje na najbliższym posiedzeniu.

5. Przyjęcie rezygnacji przewodniczącego Zarządu powoduje odwołanie zastępców przewodniczącego oraz pozostałych członków Zarządu. Dotychczasowy Zarząd pełni swoje obowiązki do dnia wyboru nowego Zarządu, który powinien nastąpić w terminie trzydziestu dni od przyjęcia rezygnacji.

6. Jeżeli zgłoszony w trybie ust. 2 wniosek o podjęcie uchwały w sprawie odwołania przewodniczącego Zarządu nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek może być zgłoszony w tym trybie nie wcześniej niż po upływie sześciu miesięcy od poprzedniego głosowania.

§ 29. 1. Zarząd wykonuje uchwały Zgromadzenia oraz realizuje zadania Związku określone przepisami prawa.

2. W realizacji zadań Związku Zarząd podlega wyłącznie Zgromadzeniu.

3. Do zadań Zarządu należy w szczególności:

a) przygotowywanie projektów uchwał Zgromadzenia i określanie sposobu ich wykonania,

b) gospodarowanie mieniem Związku,

c) opracowywanie projektów planu finansowego i jego realizacja,

d) składanie Zgromadzeniu sprawozdania z wykonania planu finansowego,

e) weryfikowanie wniosków o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków,

f) prowadzenie rozliczeń finansowych z uczestnikami Związku,

g) realizacja zadań zleconych przez administrację rządową,

h) decydowanie w sprawach niezastrzeżonych dla Zgromadzenia Związku.

4. Zarząd może dokonać podziału czynności pomiędzy członków w konkretnych sprawach.

§ 30. 1. Do kompetencji przewodniczącego Zarządu należy w szczególności:

a) organizowanie pracy Zarządu i Biura Zarządu Związku,

b) kierowanie bieżącymi sprawami Związku,

c) nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy z pracownikami Związku, w tym Skarbnikiem.

2. Przewodniczący Zarządu może upoważnić innego członka Zarządu do wykonywania czynności w ramach kompetencji określonych w ust. 1 2.

§ 31. Do obsługi organów Związku tworzy się Biuro Zarządu.

§ 32. 1. Działalność organów Związku jest jawna, a ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Jawność działania organów Związku obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskania informacji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych.

3. Do publicznego wglądu w siedzibie Związku udostępnia się w szczególności:

a) uchwały Zgromadzenia i uchwały Zarządu,

b) protokoły z posiedzeń Zgromadzenia, Zarządu i komisji.

4. Postanowienia ust. 3 nie dotyczą posiedzeń oraz dokumentów objętych ustawowym wyłączeniem jawności.

5. Udostępnienie dokumentów odbywa się z uwzględnieniem ochrony danych osobowych i informacji niejawnych wynikającej z odrębnych przepisów.

6. Dokumenty zawierające informacje publiczne udostępniane są w trybie przewidzianym przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej.

7. Dokumenty udostępnia Zarząd Związku.

Rozdział 4.
Mienie i gospodarka finansowa Związku

§ 33. 1. Mienie Związku stanowią w szczególności:

a) przekazane na rzecz Związku składniki mienia mające służyć realizacji zadań Związku,

b) nabyte prawa majątkowe do nieruchomości i ruchomości, wartości niematerialne i prawne,

c) darowizny, zapisy i prawa majątkowe uzyskane z innych źródeł.

2. Mienie przekazane Związkowi staje się jego własnością.

3. Z obiektów i urządzeń Związku gminy uczestniczące w Związku korzystają na równych prawach.

§ 34. 1. W przypadku wystąpienia uczestnika ze Związku:

a) nie podlegają zwrotowi niepodzielne składniki mienia przekazane Związkowi, a także składniki mienia wniesione przez uczestnika Związku, jeżeli ich brak uniemożliwi prawidłową realizację zadań,

b) zwrócone zostają podzielne składniki mienia wniesione przez występującego uczestnika Związku pod warunkiem dokonania rozliczenia poniesionych nakładów według aktualnej wartości rynkowej.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 lit. a) następuje finansowe rozliczenie wpłat uczestnika Związku.

§ 35. 1. Dochodami Związku są w szczególności:

a) dochody z majątku i działalności Związku,

b) dotacje do działalności statutowej wnoszone przez uczestników Związku w oparciu o uchwałę Zgromadzenia,

c) inne dochody.

2. Gminy uczestniczące w Związku mogą przekazywać Związkowi inne dotacje na realizację dodatkowych zadań związanych z zaspokajaniem potrzeb związanych z zaopatrzeniem w wodę i odprowadzaniem ścieków lub innych statutowych zadań.

§ 36. 1. Związek samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie planu finansowego, który uchwalany jest na okres roku kalendarzowego (rok budżetowy).

2. Związek odpowiada za swoje zobowiązania do wysokości posiadanego majątku.

3. Projekt planu finansowego Związku wraz z uzasadnieniem Zarząd przedkłada Zgromadzeniu do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła go do zaopiniowania regionalnej izbie obrachunkowej.

4. Plan finansowy Związku jest uchwalany przez Zgromadzenie w terminie do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok, którego ten plan dotyczy.

5. W przypadku gdy planowane wydatki wynikające z planu finansowego Związku przewyższają planowane dochody w uchwale dotyczącej planu finansowego Zgromadzenie wskazuje źródła pokrycia niedoboru.

§ 37. 1. W przypadku powstania strat w wyniku działalności Związku gminy uczestniczące w Związku na pokrycie tych strat wnoszą dodatkowe wpłaty proporcjonalnie do przypadającego na poszczególne gminy udziału finansowego, o którym mowa w ust. 3 poniżej.

2. Nadwyżka finansowa powstała w wyniku działalności Związku może zostać rozdzielona, w całości albo w części, między uczestników Związku na podstawie uchwały Zgromadzenia Związku.

3. Udział finansowy gmin uczestniczących z Związku w kosztach wspólnej działalności, w pokrywaniu strat oraz nadwyżce finansowej wynosi:

a) Chorzów - dwie trzecie,

b) Świętochłowice - jedna trzecia.

§ 38. 1. Oświadczenia woli w imieniu Związku składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd (pełnomocnik), a jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej.

2. Zarząd może udzielić przewodniczącemu Zarządu upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli, związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Związku.

Rozdział 5.
Postanowienia końcowe

§ 39. Przyjęcie nowego uczestnika Związku może nastąpić po uprzednim podjęciu przez właściwą radę gminy uchwały o przystąpieniu do Związku i przyjęciu Statutu Związku oraz podjęciu przez Zgromadzenie Związku uchwały o wyrażeniu zgody na przyjęcie nowego uczestnika Związku, która to uchwała stanowi podstawę do zmiany Statutu Związku.

§ 40. 1. Wystąpienie uczestnika ze Związku wymaga:

a) uchwały rady danej gminy o wystąpieniu ze Związku podjętej co najmniej na sześć miesięcy przed zakończeniem roku objętego planem finansowym,

b) przedłożenia powyższej uchwały Zarządowi Związku i pozostałym gminom uczestniczącym w Związku. Uczestnictwo gminy w Związku ustaje ze skutkiem na koniec roku objętego planem finansowym.

2. Występującemu ze Związku uczestnikowi należy zwrócić wniesiony udział w wysokości i na zasadach określonych w § 33 Statutu. Uczestnik występujący pokrywa straty w wysokości i na zasadach określonych w Statucie powstałe do dnia wystąpienia tego uczestnika ze Związku.

§ 41. 1. Likwidacja Związku następuje na wniosek wszystkich gmin uczestniczących w Związku, na podstawie uchwały Zgromadzenia stwierdzającej otwarcie postępowania likwidacyjnego.

2. W czasie prowadzenia likwidacji Związek zachowuje osobowość prawną.

3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Zgromadzenie:

a) ustala zasady zakończenia realizacji zadań Związku,

b) powołuje komisję likwidacyjną i określa jej zadania, w tym również co do sporządzenia sprawozdań z otwarcia i zamknięcia likwidacji. Kompetencje komisji likwidacyjnej Zgromadzenie może powierzyć Zarządowi Związku,

c) ustala zasady podziału mienia pozostałego po zaspokojeniu wierzycieli.

4. Mienie likwidowanego Związku przeznacza się w pierwszej kolejności na pokrycie jego zobowiązań.

5. Zgromadzenie podejmuje uchwałę zatwierdzającą zakończenie postępowania likwidacyjnego. Zgromadzenie ustala zasady przechowywania dokumentacji Związku.

6. Komisja likwidacyjna przekazuje organowi prowadzącemu rejestr związków międzygminnych, za pośrednictwem wojewody, informację o przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego Związku, celem wykreślenia go z rejestru.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00