Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 25 lipca 2019 r., sygn. I SA/Po 409/19

Podatek od towarów i usług

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Rennert (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Wolna-Kubicka Sędzia WSA Monika Świerczak Protokolant: st. sekr. sąd. Joanna Świdłowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 lipca 2019 r. sprawy ze skargi Gminy [...] na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę 680,- zł (słownie: sześćset osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

W dniu [...] kwietnia 2019 r. G. S. wniosła skargę na interpretację indywidualną z [...] marca 2019 r. nr [...], wydaną przez Inne w przedmiocie podatku od towarów i usług. Wniosek o wydanie interpretacji skarżąca Gmina złożyła [...] grudnia 2018 r., żądając wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków inwestycyjnych poniesionych przez Gminę w latach 2014-2017 na oczyszczalnię.

W ramach opisu stanu faktycznego skarżąca wskazała, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wyposażonym w osobowość prawną i posiadającym zdolność do czynności cywilnoprawnych. Wykonuje zadania własne o charakterze użyteczności publicznej, polegające m.in. na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Zadania te realizowane są za pośrednictwem gminnego zakładu budżetowego (Gminnego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w S.). Do ich realizacji służy posiadana przez Gminę infrastruktura wodno-kanalizacyjna, która wykorzystywana jest zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, jak i na własne potrzeby.

W lalach 2014-2017 Gmina poniosła wydatki inwestycyjne w ramach realizacji zadania inwestycyjnego pn.: "Budowa gminnej oczyszczalni ścieków (...)". Zostały one w większości pokryte z pożyczki udzielonej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska. Pożyczka nie obejmowała kwoty podatku VAT z tytułu poniesionych wydatków. W 2017 r. oczyszczalnię przyjęto na stan mienia komunalnego Gminy, a następnie przekazano na stan mienia Zakładu. W rezultacie podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie oczyszczalnią jest Zakład, który wykorzystuje oczyszczalnię zarówno do prowadzenia działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych VAT), jak i do działalności innej niż gospodarcza (poza VAT). Jednocześnie, co do zasady, Gmina nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowania tego typu wydatków do konkretnego rodzaju działalności (opodatkowanej VAT lub niepodlegającej VAT).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00