Pismo z 15 marca 2001 r., ST1-4800-117/01
Organizację i tryb przeprowadzania przez wojewodów kontroli oraz sposób ich współdziałania z innymi organami określa obowiązujące od 17 marca br. nowe rozporządzenie w sprawie kontroli legalności zatrudnienia.
Przepisy dotyczące legalizacji pracy cudzoziemców na terytorium Polski uległy zmianie 1 stycznia 2002 r. Zmiany te obejmują wymogiem uzyskania zezwolenia na pracę nową grupę - cudzoziemców pełniących funkcje w zarządach osób prawnych oraz zmieniają dotychczasową procedurę uzyskiwania przyrzeczeń i zezwoleń na pracę.
Od 1 stycznia 2002 r. weszła w życie część przepisów gruntownie znowelizowanej w czerwcu 2001 r. ustawy o zatrudnianiu oraz przeciwdziałaniu bezrobociu. Nowelizacja ta w dużym stopniu zmieniła sytuację prawną cudzoziemców pełniących funkcje w zarządach wielu polskich podmiotów gospodarczych.
Kontrolę przestrzegania przepisów ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu przeprowadzają wojewodowie.
Od 1 lipca 2018 r. w przypadku niektórych zawodów łatwiej można uzyskać pozwolenie na pracę w Polsce dla cudzoziemca. Wojewoda wydaje bowiem dla niektórych zawodów zezwolenie na pracę bez konieczności przedstawienia informacji starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych w oparciu o rejestry bezrobotnych i poszukujących pracy lub o negatywnym wyniku rekrutacji organizowanej dla pracodawcy
Prawnicy i samorządowcy uważają, że część proponowanych przez rząd zmian w zarządzaniu kryzysowym jest niebezpieczna dla niezależności JST i budzi wątpliwości konstytucyjne
Hubert Izdebski: Jeśli porównamy projektowane przepisy z obowiązującymi, to wyraźnie widać, że idą w kierunku dalszej recentralizacji. Przesuwa się wszystkie decyzje w górę
MSWiA nie chce się wycofać z najbardziej kontrowersyjnych rozwiązań dotyczących wejścia wojewody do samorządów w czasie kryzysu. Resort złagodził jednak wcześniejsze stanowisko i nie wyklucza kolejnych zmian uwzględniających postulaty strony samorządowej
Organy jednostek samorządu terytorialnego podejmują różne działania w stosunku do mienia samorządowego, co ma odzwierciedlenie np. w uchwałach, zarządzeniach oraz innych rodzajach dokumentów. Być może z powodu dużej liczby przepisów porozrzucanych w różnych aktach prawnych samorządom zdarza się popełniać błędy. Natomiast ich aktywność w tej sferze podlega weryfikacji przez organy nadzoru, czyli wojewodów
Choć niektóre gminy już zmieniły uchwały dotyczące ekwiwalentów dla strażaków ratowników OSP i podwyższyły dla nich stawki za udział w działaniach ratowniczych, szkoleniach i ćwiczeniach, to w wielu jednostkach jeszcze tego nie zrobiono. I mimo że regulacje prawne, które weszły w życie we wrześniu 2023 r., są bardziej klarowne od poprzednich, to okazuje się, że nowe przepisy lokalne są unieważniane
To sądy administracyjne miałyby mieć wyłączną kompetencję do wstrzymania wykonania uchwały lub zarządzenia organu samorządu. O tej propozycji Fundacji Batorego będą dziś rozmawiać posłowie podczas posiedzenia sejmowej komisji samorządu terytorialnego i polityki regionalnej (STR)
Mateusz Karciarz: Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest postępowanie sanacyjne. W praktyce rzeczywiście w wielu przypadkach wydawane rozstrzygnięcia nadzorcze są konsekwencjami niezamierzonych drobnych błędów