Wyrok NSA z 28 stycznia 2000 r., sygn. III SA 181/99
Od 16 sierpnia 2010 r. obowiązuje ustawa z 6 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 149, poz. 996) - dalej: ustawa nowelizująca. Głównym celem nowelizacji było umożliwienie odbudowy, w trybie określonym ustawą, zniszczonych obiektów budowlanych
Pracodawcy, którzy chcą wspomóc swoich pracowników znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, mogą udzielać im zapomóg. Należy przy tym pamiętać, że o zwolnieniu zapomogi z podatku nie zawsze decyduje jej wysokość, ale również cel, na jaki została udzielona.
Coraz częstsze klęski żywiołowe, takie jak powódź, przymrozki czy susze, powodują wiele strat. Warto w związku z tym przypomnieć, jakie są skutki podatkowe klęsk żywiołowych oraz jak zdarzenia będące konsekwencją klęsk żywiołowych należy ewidencjonować w księgach rachunkowych.
Zazwyczaj będą miały tylko rok, by wystąpić o rządowe wsparcie na odbudowę obiektów zniszczonych w wyniku klęski żywiołowej. I nie sfinansują nim 100 proc. inwestycji
Gwałtowne nawałnice, które przeszły w ostatnich tygodniach przez Polskę, spowodowały w wielu miejscach poważne szkody. Miasta i gminy liczą straty i usuwają skutki, ale nie zawsze mogą skorzystać z przepisów dotyczących klęsk żywiołowych
Stanie się tak, jeśli gmina zapisując w swoim budżecie środki na taki cel, wcześniej nie podejmie uchwały o udzieleniu wsparcia. Trzeba też pamiętać, że pieniądze mogą być przekazane poszkodowanej JST wyłącznie na jej zadania ustawowe
Hubert Izdebski: Jeśli porównamy projektowane przepisy z obowiązującymi, to wyraźnie widać, że idą w kierunku dalszej recentralizacji. Przesuwa się wszystkie decyzje w górę
Rząd przerzuca koszty związane ze stanem klęski żywiołowej na firmy - oceniają przedsiębiorcy i domagają się, aby nowe przepisy zapewniały im uczciwe rekompensaty i wsparcie z budżetu państwa
Teraz wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast nie na prawach powiatu mogą zlecać zadania kierownikom innych podmiotów działających na obszarze gminy. W projektowanej ustawie tych kompetencji nie ma