Jak amortyzować inwestycję w obcym środku trwałym realizowaną na przełomie roku
Prowadząc działalność gospodarczą, przedsiębiorcy często wykorzystują rzeczowe składniki majątku będące własnością innych podmiotów. Podstawą prawną ich użytkowania jest najczęściej umowa leasingu, najmu, dzierżawy lub inna o podobnych charakterze. W celu dostosowania eksploatowanego składnika majątku do swoich potrzeb przedsiębiorca, za zgodą właściciela, może ponieść różne wydatki, które mogą stać
Zakończenie umowy leasingu lub umowy najmu powoduje powstanie różnego rodzaju tytułów do rozliczeń między stronami. Rozliczenia te wywołują liczne wątpliwości skutkujące rozliczeniem zarówno podatku należnego, jak i naliczonego. Wątpliwości te sprowadzają się m.in. do ustalenia, czy czynność wynikająca z zakończenia umowy podlega opodatkowaniu oraz czy skutkuje koniecznością korekty podatku naliczonego
W przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części grunt, na którym są położone, jest opodatkowany według tej samej stawki VAT co te budynki lub budowle. Zasada ta nie ma zastosowania, gdy właściciel gruntu przenosi własność obiektu na podmiot, który poniósł koszty jego budowy. W takich sytuacjach opodatkowaniu podlega wyłącznie dostawa gruntu, a stawka VAT nie jest już determinowana stawką właściwą
Spółka zamierza sprzedać kupiony w 2006 r. (z prawem do odliczenia) lokal, który w latach 2006-2016 był wynajmowany podmiotowi X. W 2012 r. najemca poniósł nakłady ulepszeniowe na lokal w kwocie przekraczającej 30% jego wartości początkowej. Czy w tej sytuacji spółka może zastosować zwolnienie z VAT przy sprzedaży lokalu?
Najemca nabywając i montując w wynajmowanym lokalu urządzenie, może uznać je za odrębny środek trwały oraz dokonać jego jednorazowej amortyzacji. Możliwość uznania urządzenia za "odrębny środek trwały" wystąpi jednak tylko pod warunkiem, że urządzenie nie będzie na stałe związane z wynajmowanym lokalem i w każdej chwili może zostać zdemontowane. W przeciwnym razie montowane urządzenie powinno być potraktowane
Koniec umowy najmu może się wiązać z koniecznością dokonania wzajemnych rozliczeń między stronami tej umowy, a w konsekwencji dodatkowo z rozliczeniami w VAT. W praktyce spotykamy różne sytuacje, np. wiążące się ze sporami między stronami, rozliczeniem nakładów i ulepszeń, różnymi świadczeniami odszkodowawczymi itp. Większość z nich może spowodować obowiązek rozliczeń VAT zarówno po stronie najemcy