Wersja obowiązująca od 2019-08-09 (Dz.U.2019.1497 tekst jednolity)
[Warunki i wymagania dotyczące używania statków powietrznych ] 1. Szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania statków powietrznych są określone dla:
1) lotni – w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) paralotni – w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3) motolotni – w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
4) spadochronów, w tym spadochronowych systemów ratowniczych – w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
5) urządzeń latających innych niż wymienione w pkt 1–4 – w załączniku nr 5 do rozporządzenia;
5a) urządzeń latających i statków powietrznych klasy spadochron ratowniczy określonej w przepisach rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych w zakresie zdatności do lotu – w załączniku nr 5a do rozporządzenia;
6) bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż:
a) 150 kg, używanych w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS, albo
b) 2 kg, używanych w operacjach z widokiem z pierwszej osoby FPV
– w celach rekreacyjnych lub sportowych – w załączniku nr 6 do rozporządzenia;
7) bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż:
a) 150 kg, używanych w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS, albo
b) 2 kg, używanych w operacjach z widokiem z pierwszej osoby FPV
– w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe – w załączniku nr 6a do rozporządzenia;
8) bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż 25 kg, używanych w operacjach poza zasięgiem widoczności wzrokowej BVLOS, z wyłączeniem bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż 2 kg, używanych w operacjach z widokiem z pierwszej osoby FPV – w załączniku nr 6b do rozporządzenia.
2. Wymagania dotyczące ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej osób eksploatujących statki powietrzne, o których mowa w § 2, oraz minimalne wysokości sum gwarancyjnych tego ubezpieczenia określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
3. Sposób prowadzenia ewidencji statków powietrznych, zawartość świadectwa ewidencji oraz tryb składania wniosków o wpis do ewidencji statków powietrznych i zgłaszania zmiany danych ewidencyjnych określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
4. (uchylony).
5. Urządzenia latające kategorii niekwalifikowanej podkategorii UL–70 i UL–115 mogą być pilotowane przez pilota posiadającego świadectwo kwalifikacji, licencję pilota lub zaświadczenie z ośrodka szkolenia lotniczego albo podmiotu szkolącego o zaliczeniu z wynikiem pozytywnym szkolenia teoretycznego oraz egzaminu teoretycznego, co najmniej w zakresie prawa lotniczego, korzystania z przestrzeni powietrznej, przepisów ruchu lotniczego, pierwszeństwa drogi oraz przepisów niniejszego rozporządzenia, w szczególności w zakresie wykonywania lotów.
Wersja obowiązująca od 2019-08-09 (Dz.U.2019.1497 tekst jednolity)
[Warunki i wymagania dotyczące używania statków powietrznych ] 1. Szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania statków powietrznych są określone dla:
1) lotni – w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) paralotni – w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3) motolotni – w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
4) spadochronów, w tym spadochronowych systemów ratowniczych – w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
5) urządzeń latających innych niż wymienione w pkt 1–4 – w załączniku nr 5 do rozporządzenia;
5a) urządzeń latających i statków powietrznych klasy spadochron ratowniczy określonej w przepisach rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych w zakresie zdatności do lotu – w załączniku nr 5a do rozporządzenia;
6) bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż:
a) 150 kg, używanych w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS, albo
b) 2 kg, używanych w operacjach z widokiem z pierwszej osoby FPV
– w celach rekreacyjnych lub sportowych – w załączniku nr 6 do rozporządzenia;
7) bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż:
a) 150 kg, używanych w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS, albo
b) 2 kg, używanych w operacjach z widokiem z pierwszej osoby FPV
– w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe – w załączniku nr 6a do rozporządzenia;
8) bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż 25 kg, używanych w operacjach poza zasięgiem widoczności wzrokowej BVLOS, z wyłączeniem bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż 2 kg, używanych w operacjach z widokiem z pierwszej osoby FPV – w załączniku nr 6b do rozporządzenia.
2. Wymagania dotyczące ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej osób eksploatujących statki powietrzne, o których mowa w § 2, oraz minimalne wysokości sum gwarancyjnych tego ubezpieczenia określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
3. Sposób prowadzenia ewidencji statków powietrznych, zawartość świadectwa ewidencji oraz tryb składania wniosków o wpis do ewidencji statków powietrznych i zgłaszania zmiany danych ewidencyjnych określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
4. (uchylony).
5. Urządzenia latające kategorii niekwalifikowanej podkategorii UL–70 i UL–115 mogą być pilotowane przez pilota posiadającego świadectwo kwalifikacji, licencję pilota lub zaświadczenie z ośrodka szkolenia lotniczego albo podmiotu szkolącego o zaliczeniu z wynikiem pozytywnym szkolenia teoretycznego oraz egzaminu teoretycznego, co najmniej w zakresie prawa lotniczego, korzystania z przestrzeni powietrznej, przepisów ruchu lotniczego, pierwszeństwa drogi oraz przepisów niniejszego rozporządzenia, w szczególności w zakresie wykonywania lotów.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-02-01 do 2019-08-08
[Warunki i wymagania dotyczące używania statków powietrznych] 1. Szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania statków powietrznych są określone dla:
1) lotni – w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) paralotni – w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3) motolotni – w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
4) spadochronów, w tym spadochronowych systemów ratowniczych – w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
5) urządzeń latających innych niż wymienione w pkt 1–4 – w załączniku nr 5 do rozporządzenia;
5a) urządzeń latających i statków powietrznych klasy spadochron ratowniczy określonej w przepisach rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych w zakresie zdatności do lotu – w załączniku nr 5a do rozporządzenia.
6) [6] bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż:
a) 150 kg, używanych w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS, albo
b) 2 kg, używanych w operacjach z widokiem z pierwszej osoby FPV
– w celach rekreacyjnych lub sportowych – w załączniku nr 6 do rozporządzenia;
7) [7] bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż:
a) 150 kg, używanych w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS, albo
b) 2 kg, używanych w operacjach z widokiem z pierwszej osoby FPV
– w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe – w załączniku nr 6a do rozporządzenia;
8) [8] bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż 25 kg, używanych w operacjach poza zasięgiem widoczności wzrokowej BVLOS, z wyłączeniem bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż 2 kg, używanych w operacjach z widokiem z pierwszej osoby FPV – w załączniku nr 6b do rozporządzenia.
2. Wymagania dotyczące ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej osób eksploatujących statki powietrzne, o których mowa w § 2, oraz minimalne wysokości sum gwarancyjnych tego ubezpieczenia określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
3. Sposób prowadzenia ewidencji statków powietrznych, zawartość świadectwa ewidencji oraz tryb składania wniosków o wpis do ewidencji statków powietrznych i zgłaszania zmiany danych ewidencyjnych określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
4. (uchylony)
5. Urządzenia latające kategorii niekwalifikowanej podkategorii UL–70 i UL–115 mogą być pilotowane przez pilota posiadającego świadectwo kwalifikacji, licencję pilota lub zaświadczenie z ośrodka szkolenia lotniczego albo podmiotu szkolącego o zaliczeniu z wynikiem pozytywnym szkolenia teoretycznego oraz egzaminu teoretycznego, co najmniej w zakresie prawa lotniczego, korzystania z przestrzeni powietrznej, przepisów ruchu lotniczego, pierwszeństwa drogi oraz przepisów niniejszego rozporządzenia, w szczególności w zakresie wykonywania lotów.
[6] Art. 4 ust. 1 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. z 2019 r. poz. 94). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2019 r.
[7] Art. 4 ust. 1 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. z 2019 r. poz. 94). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2019 r.
[8] Art. 4 ust. 1 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. z 2019 r. poz. 94). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2019 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2018-06-14 do 2019-01-31
[Warunki i wymagania dotyczące używania statków powietrznych] 1. Szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania statków powietrznych są określone dla:
1) lotni – w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) paralotni – w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3) motolotni – w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
4) [5] spadochronów, w tym spadochronowych systemów ratowniczych – w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
5) [6] urządzeń latających innych niż wymienione w pkt 1–4 – w załączniku nr 5 do rozporządzenia;
5a) [7] urządzeń latających i statków powietrznych klasy spadochron ratowniczy określonej w przepisach rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych w zakresie zdatności do lotu – w załączniku nr 5a do rozporządzenia.
6) bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż 150 kg, używanych wyłącznie w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS w celach rekreacyjnych lub sportowych – w załączniku nr 6 do rozporządzenia;
7) bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż 150 kg używanych wyłącznie w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe – w załączniku nr 6a do rozporządzenia.
2. Wymagania dotyczące ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej osób eksploatujących statki powietrzne, o których mowa w § 2, oraz minimalne wysokości sum gwarancyjnych tego ubezpieczenia określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
3. [8] Sposób prowadzenia ewidencji statków powietrznych, zawartość świadectwa ewidencji oraz tryb składania wniosków o wpis do ewidencji statków powietrznych i zgłaszania zmiany danych ewidencyjnych określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
4. [9] (uchylony)
5. [10] Urządzenia latające kategorii niekwalifikowanej podkategorii UL–70 i UL–115 mogą być pilotowane przez pilota posiadającego świadectwo kwalifikacji, licencję pilota lub zaświadczenie z ośrodka szkolenia lotniczego albo podmiotu szkolącego o zaliczeniu z wynikiem pozytywnym szkolenia teoretycznego oraz egzaminu teoretycznego, co najmniej w zakresie prawa lotniczego, korzystania z przestrzeni powietrznej, przepisów ruchu lotniczego, pierwszeństwa drogi oraz przepisów niniejszego rozporządzenia, w szczególności w zakresie wykonywania lotów.
[5] § 4 ust. 1 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. poz. 1041). Zmiana weszła w życie 14 czerwca 2018 r.
[6] § 4 ust. 1 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. poz. 1041). Zmiana weszła w życie 14 czerwca 2018 r.
[7] § 4 ust. 1 pkt 5a dodany przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. poz. 1041). Zmiana weszła w życie 14 czerwca 2018 r.
[8] § 4 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. poz. 1041). Zmiana weszła w życie 14 czerwca 2018 r.
[9] § 4 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. poz. 1041). Zmiana weszła w życie 14 czerwca 2018 r.
[10] § 4 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. poz. 1041). Zmiana weszła w życie 14 czerwca 2018 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-12-09 do 2018-06-13 (Dz.U.2016.1993 tekst jednolity)
[Warunki i wymagania dotyczące używania statków powietrznych] 1. Szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania statków powietrznych są określone dla:
1) lotni – w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) paralotni – w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3) motolotni – w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
4) spadochronów – w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
5) ultralekkich statków powietrznych – w załączniku nr 5 do rozporządzenia;
6) bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż 150 kg, używanych wyłącznie w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS w celach rekreacyjnych lub sportowych – w załączniku nr 6 do rozporządzenia;
7) bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż 150 kg używanych wyłącznie w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe – w załączniku nr 6a do rozporządzenia.
2. Wymagania dotyczące ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej osób eksploatujących statki powietrzne, o których mowa w § 2, oraz minimalne wysokości sum gwarancyjnych tego ubezpieczenia określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
3. Sposób prowadzenia ewidencji statków powietrznych określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
4. Statki powietrzne, o których mowa w lit. e, f oraz g załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 216/2008, mogą być wykorzystane do szkolenia w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota ultralekkiego statku powietrznego oraz mogą być pilotowane przez pilota posiadającego świadectwo kwalifikacji w zakresie posiadanych uprawnień i wyposażenia statku powietrznego.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-09-07 do 2016-12-08
[Warunki i wymagania dotyczące używania statków powietrznych ] 1. Szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania statków powietrznych są określone dla:
1) lotni – w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) paralotni – w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3) motolotni – w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
4) spadochronów – w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
5) ultralekkich statków powietrznych – w załączniku nr 5 do rozporządzenia;
6) [9] bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż 150 kg, używanych wyłącznie w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS w celach rekreacyjnych lub sportowych – w załączniku nr 6 do rozporządzenia;
7) [10] bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż 150 kg używanych wyłącznie w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe – w załączniku nr 6a do rozporządzenia.
2. Wymagania dotyczące ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej osób eksploatujących statki powietrzne, o których mowa w § 2, oraz minimalne wysokości sum gwarancyjnych tego ubezpieczenia określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
3. Sposób prowadzenia ewidencji statków powietrznych określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
4. Statki powietrzne, o których mowa w lit. e, f oraz g załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 216/2008, mogą być wykorzystane do szkolenia w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota ultralekkiego statku powietrznego oraz mogą być pilotowane przez pilota posiadającego świadectwo kwalifikacji w zakresie posiadanych uprawnień i wyposażenia statku powietrznego.
[9] § 4 ust. 1 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 8 sierpnia 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. poz. 1317). Zmiana weszła w życie 7 września 2016 r.
[10] § 4 ust. 1 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 8 sierpnia 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz.U. poz. 1317). Zmiana weszła w życie 7 września 2016 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2013-04-11 do 2016-09-06
[Warunki i wymagania dotyczące używania statków powietrznych] 1. Szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania statków powietrznych są określone dla:
1) lotni – w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) paralotni – w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3) motolotni – w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
4) spadochronów – w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
5) ultralekkich statków powietrznych – w załączniku nr 5 do rozporządzenia;
6) modeli latających oraz bezzałogowych statków powietrznych o maksymalnej masie startowej (MTOM) nie większej niż 25 kg, używanych wyłącznie w operacjach w zasięgu wzroku – w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
2. Wymagania dotyczące ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej osób eksploatujących statki powietrzne, o których mowa w § 2, oraz minimalne wysokości sum gwarancyjnych tego ubezpieczenia określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
3. Sposób prowadzenia ewidencji statków powietrznych określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
4. Statki powietrzne, o których mowa w lit. e, f oraz g załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 216/2008, mogą być wykorzystane do szkolenia w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota ultralekkiego statku powietrznego oraz mogą być pilotowane przez pilota posiadającego świadectwo kwalifikacji w zakresie posiadanych uprawnień i wyposażenia statku powietrznego.