Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2016-09-28

Jak rozliczyć w pkpir wydatek na zakup dostępu do internetowej bazy wiedzy

Wielu podatników decyduje się na zakup dostępu do internetowych baz wiedzy, takich m.in. jak Inforlex. Z uwagi na to, że nabywany abonament dotyczy przełomu lat, a podatnicy mają do wyboru różne warianty płatności, do redakcji wpłynęło wiele pytań o prawidłowy sposób ewidencji tego rodzaju wydatków w pkpir. W artykule przedstawiamy omówienie zasad rozliczania takich kosztów na przykładach.

Zakup dostępu do internetowej bazy wiedzy Inforlex jest to koszt pośredni. W większości przypadków wydatek ten dotyczy przełomu kilku lat podatkowych. W związku z tym sposób jego rozliczenia w pkpir zależy od przyjętej przez podatnika metody rozliczania kosztów, tzn. czy jest to metoda memoriałowa czy kasowa.

Metoda memoriałowa. W przypadku metody memoriałowej koszty pośrednie przekraczające rok podatkowy ujmuje się w pkpir proporcjonalnie do okresu, którego dotyczą. Przyjmuje się, że okres przekraczający rok podatkowy to okres przypadający na przełomie lat podatkowych - niezależnie od tego, jak długo trwa. W związku z tym przy metodzie memoriałowej koszt pośredni z przełomu lat należy przyporządkować proporcjonalnie do lat, których dotyczy.

Metoda kasowa. W przypadku metody kasowej koszty pośrednie, nawet jeżeli dotyczą przełomu lat podatkowych, ujmuje się w pkpir w całości w momencie ich poniesienia, tj. w dacie wystawienia faktury albo innego dowodu stanowiącego podstawę ujęcia kosztu w pkpir.

Poniżej przedstawiamy zasady ewidencjonowania w pkpir dostępnych modeli sprzedaży Inforlexa.

1. Jak rozliczyć zakup Inforlexa w abonamencie na 12 miesięcy, gdy zapłaty dokonano na podstawie otrzymanej specyfikacji

PROBLEM

We wrześniu kupiłam abonament Inforlexa na 12 miesięcy. Okres rozliczeniowy zaczyna się od 1 października 2016 r. i trwa do 30 września 2017 r. Faktura została wystawiona 12 września 2016 r., po dokonaniu całej wpłaty 8 września 2016 r. na podstawie otrzymanej wcześniej specyfikacji. Fakturę otrzymałam we wrześniu. Jestem czynnym podatnikiem VAT. Jak rozliczyć ten zakup w pkpir? Kiedy odliczyć VAT?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00